رای الیوم: احیای رابطه دمشق -امان در راه است

رای الیوم: احیای رابطه دمشق -امان در راه است
دوشنبه 23 مرداد 1396 - 14:15

روزنامه فرامنطقه 'رای الیوم' با اشاره به تحولات بحران سوریه در جنوب این کشور نوشت: تسلط ارتش سوریه بر گذرگاههای مرزی، معادلات مهم و راهبردی را رقم می زند و در آینده نزدیک احتمال بهبود رابطه دمشق و امان وجود خواهد داشت.

العالم ـ سوریه

رأی الیوم چاپ لندن، پیش بینی کرد که بزودی روابط بین اردن و سوریه در همه زمینه های امنیتی، سیاسی و اقتصادی به شکل گسترده ای با بازگشت سفیر سوریه به امان و سفر مسئولان اردنی به دمشق صورت گیرد.
این روزنامه در سرمقاله روز دوشنبه خود نوشت: در روزهای گذشته تحولات زیادی را در پرونده سوریه شاهد بودیم . پس از آزادی شهر« السخنه» در استان «حمص» توسط ارتش سوریه، اکنون ارتش منطقه مرزی ' النصیب ' با اردن را پس از گذشت پنج سال پس گرفت. پیش از این، مرزهای دو کشور به طور کامل بسته بود.
دولت اردن پیش ازاین، با تشکیل ارتش عشایری در منطقه النصیب تلاش کرد خلا ناشی از نبود ارتش سوریه را در این منطقه پر کند. اما اکنون مقامات اردنی در موضعی رسمی راه را برای پیشروی ارتش سوریه درالنصیب وپس گرفتن مواضعش باز گذاشتند.

صرف نظر از دلایل عقب نشینی اردن از گذرگاه مرزی النصیب، بازپس گیری این منطقه از سوی ارتش سوریه یک دستاورد راهبردی است که نشان می دهد دولت سوریه در حال تسلط بر گذرگاه های اصلی این کشور است.
این روزنامه فرامنطقه ای یکی از دلایل این اقدام اردن را کاهش تنش در جنوب سوریه در چارچوب اجرای توافق کنفرانس آستانه دانست وخاطر نشان کرد: اردن هم به این نتیجه رسیده که آمریکا پس از توقف حمایت ومسلح کردن مخالفان سوری، به طور کامل از بحران سوریه عقب نشسته وپرونده سوریه را به روسیه تحویل داده است تا خسارت های خود را کاهش دهد. این اقدام آمریکا اذعان به شکست در پرونده سوریه نیز هست.
اکنون فقط ازادی سازی گذرگاه 'باب الهوی' در مرزهای سوریه با ترکیه در استان ادلب باقی مانده است. این گذرگاه هم اکنون در اشغال گروه « تحریر الشام» (جبهه النصره سابق) است.

جبهه النصره این گذرگاه را پس از درگیری های خونین با گروه «احرار الشام» به تصرف درآورده بود . باب الهوی مهمترین گذرگاه شمال غربی سوریه است که هنوز به کنترل ارتش درنیامده است.
رای الیوم در ادامه پیش بینی کرد که نبرد باز پس گیری گذرگاه باب الهوی و استان ادلب نیز به زودی آغاز شود. چرا که جبهه النصره همچون داعش در فهرست گروه های تروریستی آمریکا و روسیه و خارج از توافقنامه مناطق کاهش تنش قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، این روزنامه افزود: اتاق عملیات «الموک» (که تحت نظارت سرویس‌های اطلاعاتی عربستان، قطر، آمریکا و اردن برای حمایت از مخالفان مسلح سوری تشکیل شد) درهایش بسته شده و دست از حمایت مخالفان برداشته است.
بازگشت ارتش سوریه به جنوب این کشور، خبر شومی برای دولت اشغالگر 'اسرائیل' و خبر خوبی برای آوارگان سوری در اردن است. شوم به این دلیل که رژیم اشغالگر در «القنیطره» و «جولان» رو در روری ارتش سوریه قرار می گیرد و خبر خوب از آن جهت که راه برای بازگشت آوارگان سوری شان به کشورشان باز خواهد شد.
دولت سوریه اکنون با گام های سریع و با ایستادگی ارتش و حمایت هم پیمانانش بار دیگر پس از پنج سال بحران با قدرت ظاهر می شود .این تحولات مستحق تامل و توجه زیاد است زیرا معنای ان پایان یک مرحله و آغاز مرحله دیگری است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها