بی ثباتی و افزایش رقابت بر سر تصاحب قدرت در عربستان

بی ثباتی و افزایش رقابت بر سر تصاحب قدرت در عربستان
دوشنبه 23 مرداد 1396 - 18:02

گزارش های مطبوعاتی حاکی از تشدید بی ثباتی در کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان است که در حال حاضر با چالش های متعدد روبرو است.

العالم عربستان

گزارش رسانه های عرب زبان حاکی از آن است که چند تن از اعضای خاندان بزرگ حاکم در عربستان سعودی قصد دارند از شرّ محمد بن سلمان ولی عهد جوان خلاص شوند.

آنها از ترقی سریع او به نوک قله قدرت و سیطره تقریبا مطلق او بر اقتصاد و ارتش عربستان با حمایت پدرش ملک سلمان بن عبدالعزیز ناراضی اند. از سوی دیگر عربستان با ناآرامی های داخلی از جمله رقابت بین عشایر روبرو است.

ممکن است محمد بن سلمان با توجه به وخامت وضع سلامت پدرش که فعلا برای تعطیلات در مغرب به سر می برد، طی ماه های آینده حکومت را به دست بگیرد چرا که برخی معتقدند این دوران برای وی یک فرصت آزمایشی به شمار می آید.

بر اساس گزارش روزنامه «البعث» سوریه، مهمترین عاملی که در تشدید خطرات تهدیدکننده عربستان سهیم است جنگ عربستان و تهدیدهای تروریستی از سوی جوانانی است که از افکار گروه های افراط گرا مانند داعش پیروی می کنند. به علاوه تشدید تنش ها در منطقه شرق این کشور.

گزارش ها نشان می دهد بن سلمان در مورد جنگ یمن مقصر شماره یک است زیرا در دوره مسئولیت او در وزارت دفاع، تصمیم شروع این جنگ گرفته شد.

جنگ یمن مدت زیادی طول کشیده بدون آن که نتایج قابل ذکری داشته باشد اما در مقابل باعث قربانی شدن تعداد زیادی شده است.

این روزنامه سوری می نویسد جنگ یمن برای عربستان هزینه های سرسام آوری داشته و در همین زمینه، این کشور مقادیر بسیار زیادی اسلحه و مهمات نظامی از آمریکا وارد کرده است هرچند باعث کسب دستاوری در جنگ نشد.

 این گزارش ها تأکید می کنند گروه تروریستی داعش با اموال عربستان پرورش یافته و اینک به تهدیدی علیه ریاض تبدیل شده است تا جایی که عربستان علیه تروریسم و افراط گرایی اعلام جنگ می کند.

روزنامه مذکور می افزاید تفکر تروریستی در ذهن بسیاری از جوانان عربستان ریشه دوانده و در این میان سخت است که ولی عهد این کشور در آینده احساس امنیت کامل کند وقتی میلیون ها جوان با داعش اعلام همراهی می کنند.

عربستان شاهد دوران بسیار دشواری است که در طول تاریخ معاصر این کشور خطرناک ترین وضع به شمار می آید و بر اساس شاخص های فعلی، پیش بینی حوادث در آینده نزدیک عربستان کاری دشوار است.

202

پربیننده ترین خبرها