روحانی: ظریف توطئه بسیار بزرگی را خنثی کرد

 روحانی: ظریف توطئه بسیار بزرگی را خنثی کرد
سه شنبه 24 مرداد 1396 - 11:27

رییس جمهوری تقوا، پاکدامنی، صبر و حوصله و کارشناس بودن را ویژگی های وزیر پیشنهادی امور خارجه ذکر کرد و گفت: آقای ظریف توطئه بسیار بزرگی را خنثی کرد و حربه ای را که آمریکایی ها در دست گرفته بودند ، کنار زد.

العالم - ایران

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در معرفی محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت : آقای دکتر ظریف گفت که معرف باید اجل از معرف باشد. همه شما شاید آقای دکتر ظریف را به تقوایش، پاکدامنی اش و کارشناس بودن در مسایل سیاست خارجی به پرکار بودن و صبر و حوصله اش می شناسید.
وی ادامه داد: ایشان حالا گاهی عصبانی هم می شود ولی صبر و حوصله بسیار زیادی داشت. این مذاکرات طولانی با آن جماعت عجیب و غریب ، صبر ایوب می خواست و خدا این صبر را به ایشان داد که کار بسیار بزرگی برای کشور کرد.
رییس دولت دوازدهم افزود : من از طرف ملت از همه وزرا بویژه ایشان تشکر می کنم کار بسیار عظیمی کردند یک توطئه بسیار بزرگ را خنثی کرد، حربه ای را که آمریکایی ها بالای سر ملت ایران در دست گرفته بودند، خنثی کرد، البته این حربه را نمی توانستند استفاده کنند چرا که مردم سپر مدافع خود را داشتند ولی هر وقت نگاه می کردند به آسمان می دیدند، چماق بزرگ بالاسرشان به حرکت در می آید. ما باید این چماق را بر می داشتیم و این دست را باید قطع می کردیم.
روحانی ادامه داد: این چماق فصل هفتم منشور ملل متحد و قطعنامه های علیه ایران و مصوبه های شورای حکام بود. حالا کسی با چماق بالای سر شما بایستد ، شما می گویید جرات نمی کند ولی حواس شما را پرت می کند، این چماق را از بین بردیم و دست را قطع کردیم.
وی در خصوص برجام اظهار کرد : بعضی ها فکر می کنند برجام فقط مسایل اقتصادی است؛ برجام اولش مساله امنیت ملی است، اولش مساله به هم زدن توطئه های رذیلانه آمریکاست و برجام اولش این است که حقوق هسته ای ما تثبیت شد.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد : ما کار هسته ای می کردیم به ما می گفتند شما خلاف قانون انجام می دهید امروز دنیا به ما کمک می کند که ما این حقمان را تثبیت کنیم.
روحانی ادامه داد، منع معاملات نظامی را برداشتیم، خرید فروش نظامی ممنوع بود این ممنوعیت را 5 ساله و محدودش کردیم و الان دو سال از آن گذشته و راه را برای تقویت بنیه دفاعی کشور باز کردیم. بعضی مثل اینکه یادشان رفته از نفت و این که چه شده بود.
وی ادامه داد: بعضی ها بحث سرمایه گذاری هم یادشان رفته است ، سوئیفت هم که معرکه بود و برای آن سینه می زدند ، دیگر حل شد و با این وجود می گفتند که تمام نمی شود.

** آمادگی دولت برای مذاکره درباره تمام تحریم ها

روحانی با بیان اینکه اقدامات بانکی ایران با جهان در حال انجام است، گفت: حالا برخی ها می گویند که چرا فلان بانک بزرگ نمی آید سرمایه گذاری کند و وقتی می پرسیم که آن کدام بانک است؛ می گویند البته می دانم 60 درصد سرمایه آن بانک برای آمریکایی ها است.
رییس جمهوری با تاکید بر آمادگی دولت برای مذاکره درباره تمام تحریم ها ادامه داد: بابا! از اول تکلیف ما را روشن کنید، شما می خواهید تحریم هسته ای را برداریم که برداشتیم اما اگر می خواهید همه تحریم ها برداشته شود، اهلا و سهلا؛ به ما اجازه دهید ما با کمال جدیت و قدرت انجام داده و موفق هم خواهیم شد، که البته مصالح کشور نیز باید مد نظر قرار داد، ولی ما متولی کلی مصالح نیستم، به هرحال با توجه به کل مصالح باید راه را ادامه دهیم.
وی گفت: به هرحال من از دکتر ظریف تشکر می کنم به خاطر زحمات و تلاش های آنها و تلاش های وی منحصر به بحث برجام نبوده و در منطقه وی تلاش های بسیاری از جمله درباره حج که امروز هموطنان ما که انشاالله به سلامت رفته و به سلامت برمی گردند، وی زحمات فراوانی برای این کار کشیده اند.
رییس جمهوری ادامه داد: اینکه در منطقه ما شعله جنگ فروکش کند، که البته هنوز خاموش نشده است، دکتر ظریف زحمات زیادی کشیدند و برای سرمایه گذاری خارجی کارهای زیادی انجام دادند.
وی گفت: کارهای ظریف و سفرای ما در وزارت خارجه بسیار خوب بوده است و امیدواریم این کار به صورت بهتر انجام شود. وی باید برجام را با قدرت بیشتری حفظ کند.
رییس جمهوری با بیان اینکه نمی دانم چرا عده ای با ذات برجام مشکل دارند، تصریح کرد: بحث آمریکا و ترامپ نیست بلکه آنها کار غلطی انجام داده اند که باید بایستم. اما برخی مشکلشان ترامپ، سنا، امریکا و گنگره نیست، ولی نمی دانم چرا از این نوجوان برجام خوششان نمی آیند.
روحانی تصریح کرد: من نمی دانم این افراد چه مشکلی با برجام دارند، اما باید از برجام حفاظت و حراست کرد و به نحو عالی بهره برداری و استفاده کرد و باید از بحث دیپلماسی برای صادرات، اقتصاد، اقتصاد مقاومتی و جذب سرمایه و فناوری استفاده کنیم.
وی گفت: باید برای کاهش مشکلات منطقه و ارایه تصویر درست از کشور به جهان، کسب جایگاه شایسته تر ایران در مسایل بین المللی و همچنین حل موضوعات محیط زیست در جهان که بخشی از آن مربوط به اقدامات وزارت خارجه است ، تلاش کرد .
ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها