موتورهای اوکراینی موشک، چگونه از کره شمالی سر در آورد؟

موتورهای اوکراینی موشک، چگونه از کره شمالی سر در آورد؟
چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 01:24

موتورهایی که در موشک های کره شمالی استفاده شده است، در یک شرکت اوکراینی و صرفا برای استفاده در روسیه به این کشور فروخته شده بود.

العالم - آسیا

آژانس فضایی اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد نوع خاصی از موتور موشک که بنابر گزارش ها در موشک های کره شمالی استفاده شده است به وسیله یک شرکت اوکراینی و صرفا برای استفاده در موشک های ماهواره بر روسیه به این کشور فروخته شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، یک گزارش کارشناسی که به تازگی تهیه شده است نشان می دهد پیشرفت های سریع اخیر پیونگ یانگ در توسعه موشک های دوربرد بالستیک پس از آن صورت گرفت که این کشور توانست به موتورهای تولید شده در یک کارخانه در شوروی سابق دست یابد.

موسسه بین المللی مطالعات راهبردی در گزارش کارشناسی خود اعلام کرد احتمال دارد این موتورها از کارکنان فاسد زرادخانه های روسیه یا اوکراین خریداری شده باشند و در فاصله فروپاشی شوروی سابق در سال 1991 تا بحران کنونی اوکراین به وسیله شبکه های قاچاق به کره شمالی فرستاده شده باشند.

یوری رادچنکف رئیس آژانس فضایی اوکراین به خبرنگاران گفت این موتورها تا سال 2001 به وسیله شرکت اوکراینی یوژماش (Yuzhmash) تولید می شدند. موتورهای RD-250 در موشک های ماهواره بر سایکلون 2 و سایکلون 3 روسیه استفاده می شدند.

رادچنکف گفت هم موتورها و هم موشک های ماهواره بر در کارخانه یوژماش اوکراین و بنا به سفارش روسیه تولید می شدند و در مجموع 233 موشک از این مدل تولید و در پرتاب ماهواره به فضا به کار گرفته شد.

رئیس آژانس فضایی اوکراین گفت بر اساس اطلاعاتی که اوکراین در اختیار دارد روسیه 7 تا 20 عدد از موشک های سایکلون در اختیار دارد و می توانسته هر کاری با موتورها و طرح های اولیه ساخت این موشک ها انجام داده باشد.

گزارش موسسه بین المللی مطالعات راهبردی نشان می دهد کره شمالی که در ماه ژوئیه اقدام به آزمایش موفق موشک های بالستیک قاره پیما با توانایی هدف قرار دادن خاک آمریکا کرد تلاش ها برای تولید موتوری در داخل مشابه موتورهای OKB-456 ساخت روسیه را کنار گذاشته است و اکنون از نمونه اوکراینی RD-250 استفاده می کند.

رادچنکف همچنین گفت این موتورها تنها با نوع خاصی از سوخت کار می کنند که فناوری تولید آن تنها در اختیار روسیه و چین است.

او گفت برای استفاده مناسب از این موتورها و موشک همراه آن، باید به فناوری مورد نیاز برای سوخت متناسب با آن دسترسی داشت. کره شمالی این فناوری را در اختیار ندارد و اساسا فقط دو کشور روسیه و چین این فناوری را دارند.

دمیتری روگازین معاون نخست وزیر روسیه گفت کره شمالی نمی توانسته این موشک ها را بدون کمک متخصصان اوکراینی و انتقال طرح های جزئی ساخت آنها کپی برداری کرده باشد.

 

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها