زبان بسته عربستان در مقابل افشاگری درباره شاهزادگان مفقود

زبان بسته عربستان در مقابل افشاگری درباره شاهزادگان مفقود
چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 16:37

"مجتهد"، افشاگر توییتری مشهور عربستان در توییت جدیدی فاش کرد که عربستان نتوانسته است خلاف مسائل افشا شده توسط شبکه "بی.بی.سی" را درباره حوادث جاری در این کشور اثبات کند و همین نشان می دهد که تمام اطلاعات ذکر شده در فیلم مستند "شاهزادگان ربوده شده" که سه شنبه شب از این شبکه پخش شده و جنجال بسیاری به بار آورد، صحیح هستند.

العالم - عربستان سعودی

مجتهد در صفحه توییتری خود که در پایگاه خبری "وطن" مورد توجه قرار گرفته است نوشت که فیلم مستندی که درباره شاهزادگان ربوده شده عربستان از شبکه بی بی سی پخش شد، صحت تمام اطلاعاتی را که این توییت نویس مشهور سعودی در باره ماجرای "سلطان بن ترکی" و "سعود بن سیف" افشا کرده است، تأیید می کند. البته مجتهد درباره ترکی بن بندر چیزی ننوشته است.

وی در توییت دیگری تصریح کرد: "روشن است که اگر عربستان مدرک یا سندی دال بر پیش داوری یا جانبدارانه بودن این فیلم مستند داشت، به طور قطع از طریق سازمان آفکام، شبکه بی.بی.سی را به شدت مجازات می کرد".

وی در ادامه گفت: "سفارت عربستان در لندن ماه هاست که از محتوای این فیلم مستند خبردار شده است اما نتوانسته است از طریق سازمان آفکام اقدام کند".

مجتهد تأکید کرد که البته عربستان در مقابل، این شبکه انگلیسی را تهدید به اقدامات قضایی کرده است و از طریق برخی نمایندگان پارلمان و لابی های خود این شبکه را مورد حمله قرار داده است؛ بی.بی.سی این تهدیدها را پوچ توخالی توصیف کرده است.

وی در پایان یادداشت توییتری خود در این باره می نویسد: "شایان ذکر است که عربستان از طریق لابی های خود در انگلیس توانسته است حمایت برخی نمایندگان پارلمان و نهادهای دولتی و دستگاه های آکادمیک و رسانه ها را در این کشور جلب کند".

گفتنی است بی بی سی پیش از این در یک فیلم مستند 30 دقیقه ای اقدام به نشر حقایقی درباره یک عملیات آدم ربایی کرد. این شبکه پس از یک سال تحقیقات مستمر درباره فعالیت های مخفیانه مقامات سعودی، اقدام به افشای این حقایق کرد.

بر اساس این گزارش مدارک و شواهدی که بی بی سی عربی جمع آوری کرده است حکایت از آن دارند که برخی از شاهزادگان سعودی در سال های 2015 و 2016 در چند کشور اروپایی ناپدید شده و به زور به عربستان برگردانده شده اند. وجه اشتراک تمام این افراد این است که همگی از منتقدان معروف و علنی خاندان سلطنتی عربستان بوده اند. یکی از آنها بدون محاکمه زندانی شده است اما از محل نگداری بقیه اطلاعی در دست نیست.

روزنامه گاردین، چاپ لندن نیز برای اولین بار در مارس 2016 گزارشی اختصاصی درباره این موضوع منتشر کرد.

208

پربیننده ترین خبرها