بروز نشانه های اختلاف، در سیاست های امارات و عربستان

بروز نشانه های اختلاف، در سیاست های امارات و عربستان
چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 18:21

با وجود آنکه امارات عربی متحده در موضوع قطع روابط و فشار علیه قطر از عربستان سعودی پیروی کرد، به نظر می رسد اختلاف نظر در حوزه های مختلف میان ریاض و ابوظبی بروز کرده و روز به روز در حال گسترش است.

العالم عربستان 

پس از ارتش عربستان سعودی، ارتش امارات، دومین ارتش قدرتمند در میان کشورهای عربِ حاشیۀ خلیج فارس، به شمار می رود.

در این میان، کشور امارات به سبب تولید صنایع نظامی با تکیه بر تجربۀ کارشناسان داخلی و مهاجران از دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس متمایز است. امارات، راه اندازی صنایع نظامی را به پیروزی از مصر در دستور کار قرار داد.

به گفتۀ "الکساندر خرامچیخن" کارشناس سیاسی و نظامی روسی، کشور امارات به تولید کنندۀ خودروهای زرهی نظامی، پهپادها، ناوچه ها و ناوهای جنگی تبدیل شده است.

با این حال، امارات در تعامل با مسائل خاورمیانه اعم از کشمکش ها و بحران ها، همواره دنباله رو عربستان بود. اما به نظر می رسد که از سال گذشته، نشانه های اختلاف نظر در سیاست های عربستان و امارات، ظاهر شد.

با این حال، اختلاف نظر، به کشمکش میان دو کشور تبدیل نشد؛ به ویژه که امارات، همچنان در تجاوز سعودی – آمریکایی به یمن با عربستان همراه است.

پس از آن که عربستان روابط خود را با قطر قطع کرد، امارات نیز روابط خود را با قطر قطع کرد، اما با این حال، اختلاف نظر در موضع گیری های ابوظبی، روز به روز قابل ملاحظه تر می شود.

کارشناس نظامی و سیاسی روس، در این مجال، به تعهد امارات برای ارائه کمک مالی به مصر اشاره کرد که تاکنون، فقط از عربستان کمک مالی می گرفت.

به نوشتۀ خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر بر این باور است که امارات با توجه به قدرت و صنایع نظامی که در اختیار دارد و همچنین به سبب ائتلاف تنگاتنگی که با مصر دارد، می تواند سیاست خارجی ممستقل و مخصوص به خود را داشته باشد و از وابستگی به ریاض فاصله بگیرد.

 
 

پربیننده ترین خبرها