وزیر خارجه قطر اعلام کرد:

کشورهای شورای همکاری در تکاپوی بهبود روابط با ایران

کشورهای شورای همکاری در تکاپوی بهبود روابط با ایران
چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 19:38

وزیر خارجه قطر با بیان اینکه روابط دوحه و تهران روابطی آشکار است، گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با میانجیگری عراق در تلاش برای بهبود روابط با ایران هستند.

العالم ـ آسیا

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رسمی قطر "قنا"، "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" وزیر خارجه قطر در گفت و گو با خبرنگاران در دوحه گفت: همه می دانند که دوحه با تهران میدان گازی مشترک دارد و روابط دو کشور، روابطی آشکار است که پیش از بحران قطر با عربستان و متحدانش وجود داشته است.
وی افزود: قطر هیچ یک از اعضای شورای همکاری خلیج فارس را از روابط با ایران باز نداشته است.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت: قطر در حالی از سوی برخی کشورهای عربی به داشتن روابط ویژه با تهران متهم می شود که در واقع دوحه رتبه پنجم در میان کشورهای عضو شورای همکاری در روابط با ایران را دارد و 96 درصد این روابط تجاری بین ایران و امارات برقرار است.
وی افزود: کشورهای عضو شورای همکاری در حال حاضر خواهان میانجیگری عراق برای بهبودی روابط با ایران هستند و این درحالی است که پیش از این، آنها ( کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) ما را به برخی مسایل از جمله ایجاد تنش در منطقه متهم می کردند.
بر اساس این گزارش، وزیر خارجه قطر با بیان اینکه به دنبال بحران اخیر ( میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس)، اعتماد اعضای شورای همکاری به یکدیگر کاملا از بین رفته است، گفت که اعتماد سازی دوباره به زمان زیادی نیاز دارد.
وزیر خارجه قطر گفت: زمانی منطقه خلیج فارس با ثبات ترین منطقه در جهان عرب بود، اما اکنون به دلیل بحرانی که هیچ پایه و اساسی ندارد در شرایط بی ثباتی به سر می برد.
وی با اشاره به گذشت 72 روز از آغاز بحران جاری، و ارائه نشدن هر گونه شواهد و مدارکی از سوی عربستان و متحدانش برای اثبات ادعاهایشان بر ضد دوحه، از این کشورها خواست تا اگر مدرکی دارند ارائه دهند.
به گزارش ایرنا، عربستان، امارات، بحرین و مصر روز پنجم ژوئن گذشته (15 خرداد96 ) با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم، ونزدیکی به ایران، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.
وزارت خارجه قطر با رد همه این اتهامات تاکید کرد که این سه کشور با همکاری مصر، به دنبال تحمیل قیمومیت خود بر تصمیمات ملی ما هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها