تحول در روابط دمشق و بیروت با سفر دو وزیر لبنانی به دمشق

تحول در روابط دمشق و بیروت با سفر دو وزیر لبنانی به دمشق
چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 21:21

هیئتی لبنانی متشکل از وزیر کشاورزی و وزیر صنایع لبنان و تجار لبنانی برای مشارکت در نمایشگاه بین المللی دمشق وارد سوریه شدند.

این 2 وزیر لبنانی پیش تر گفته بودند که در پاسخ به دعوت وزیر اقتصاد سوریه برای شرکت در نمایشگاه بین المللی دمشق به آنجا سفر می کنند.
ده ها تاجر و فعال اقتصادی نیز وزیران لبنانی را در این سفر همراهی خواهند کرد.
حسین الحاج حسن و غازی زعیتر به ترتیب از وزیران وابسته به حزب الله و جنبش امل در کابینه لبنان هستند.
با وجود این طی روزهای اخیر موضوع سفر زعیتر و الحاج حسن به موضوع جنجالی در لبنان تبدیل شد.
موافقان این سفر را امری عادی و طبیعی و به نفع لبنان می دانند اما مخالفان این سفر را در تناقض با سیاست بی طرفی دولت لبنان در قبال تحولات سوریه و اقدامی مشروعیت دهنده به دولت این کشور می دانند.


«سعد الحریری» نخست وزیر و نزدیکان وی و نیز «سمیر جعجع» رهبر حزب «نیروهای لبنان» جزو اصلی ترین مخالفان توسعه روابط لبنان و سوریه هستند.
در شرایطی که برخی سفر وزیران لبنانی به سوریه را شخصی جلوه داده اند، غازی زعیتر وزیر کشاورزی دیشب در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «المنار» صراحتا گفت که دیدارش از دمشق رسمی است و منافع آن بیشتر برای لبنان است تا سوریه.
در همین حال حسین الحاج حسن وزیر صنعت نیز در گفت و گو با خبرگزاری «یونیوز» گفت که در این سفر موضوعاتی از جمله از سرگیری ترانزیت کالا بین دو کشور و نقش لبنان در بازسازی سوریه در دستور کار قرار خواهد داشت.
الحاج حسن افزود: همه لبنانی ها می دانند که دولت سوریه تثبیت شده است و تروریسم مورد حمایت آمریکا و اسرائیل در حال شکست کامل است. از این رو وقت توجه به اقتصاد و بازسازی فرا خواهد رسید و این حق لبنانی هاست و بلکه بر آنها واجب است که در چنین وضعیتی روابط نزدیکی را با دوستانشان در سوریه داشته باشند.
به نظر می رسد سفر این دو مقام ارشد لبنانی به سوریه نشان دهنده حرکت روابط دو کشور در مسیر عادی سازی و عمیق تر شدن ریشه های همکاری است.

پربیننده ترین خبرها