پشت پرده خصومت بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر سر ایران

پشت پرده خصومت بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر سر ایران
پنج‌شنبه 26 مرداد 1396 - 05:12

هک صفحه شخصی "خالد بن احمد آل خلیفه"، وزیر خارجه بحرین در ژوئن گذشته پرده از یک گفتگوی محرمانه برداشت و نشان داد که رسانه های سعودی چگونه زمینه را برای ضربه زدن به کشورهای به اصطلاح "دوست و برادر" آماده می کنند و چگونه کشوری مثل کویت برای تغییر مواضع خود نسبت به ایران تحت فشار قرار می گیرد.

العالم - بحرین

به گزارش پایگاه خبری "وطن" روزنامه عربستانی "الشرق الاوسط" در شماره سه شنبه 18 آگوست 2015 خود مقاله ای را در صفحه اول خود مقاله ای با عنوان: "گفتگو کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران.. ایده قطر، سکوت کویت و نارضایتی عربستان و امارات و بحرین" ، منتشر کرد و به بررسی مواضع متقابل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پرداخت.

"سلمان الدوسری"، نویسنده این مقاله با بررسی مواضع کویت، عمان و قطر و تفاوت آن با آنچه که عربستان می خواهد، به نقل از یک مسئول عالی رتبه در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که نخواسته بود نامش فاش شود نوشت مواضع این کشور در برابر ایران باعث تضعیف مواضع سرسختانه برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در این خصوص می شود. آن مقام مسئول عالی رتبه که بود و مقاله "الدوسری" از کجا سرچشمه گرفت؟

یک روز پس از گفتگویی بین الدوسری و آن مقام مسئول، روزنامه الشرق الاوسط مقاله ای را به هدف حمله به مواضع کویت منتشر کرد. الدوسری با لحنی کاملا جهت دار و هدفمند در این مقاله می نویسد: "کویت که روابط خوبی با ایران دارد و همچنان دیدارهای رسمی در عالی ترین سطح بین دو کشور برقرار است همین چند روز پیش از کشف یک گروه تروریستی همراه با مقادیر قابل ملاحظه ای سلاح خبر داد. و گفت که این گروه وابسته به حزب الله لبنان است. این در حالی است که برخی منابع گفته بودند که بخش عمده ای از این سلاح ها از ایران آمده اند و در اختیار گروهی موسوم به گروه العبدلی قرار گرفته اند".

البته اطلاعات مربوط به این گروه نه از سوی یک منبع آگاه کویتی بلکه از یک منبع غیر کویتی تهیه و تنظیم شده بود. اصرار زیادی شده بود که این اطلاعات طوری توسط این نویسنده سعودی پوشش داده شود که بیشترین تمرکز آن بر روی مواضع کویت باشد و همزمان تأکید فراوانی نیز بر موضوع "گروه العبدلی" صورت گرفته باشد.

ظهر روز یک شنبه 18 آگوست 2015 نویسنده مذکور در پیامی خصوصی از طریق توییتر از مقام مسئول عالی رتبه مذکور پرسید که آیا در آینده واقعا گفتگویی بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با ایران صورت خواهد گرفت یا خیر؟

همان شب سر ساعت 10 پاسخ سئوال رسید؛ آن مقام مسئول عالی رتبه همان "خالد بن أحمد آل خليفه"، وزیر خارجه بحرین بود. این گفتگو بعدها با هک صفحه شخصی این وزیر بحرینی لو رفت و سایت "المنار" وابسته به حزب الله لبنان این گفتگو را منتشر کرد و در ضمن نشان داد که هک این صفحه شخصی کار حزب الله بوده است.

208

پربیننده ترین خبرها