العربیه نمایش داد ... سرنگونی هواپیماهای مسافربری قطر توسط جنگنده های سعودی

العربیه نمایش داد ... سرنگونی هواپیماهای مسافربری قطر توسط جنگنده های سعودی
پنج‌شنبه 26 مرداد 1396 - 09:27

روزنامه انگلیسی «دیلی میل» به بررسی يك گزارش مصور جنجالی پرداخته است که شبکه العربیه عربستان پخش کرد. در این گزارش، هدف قرار دادن و سرنگون کردن یک هواپیمای مسافربری قطر توسط جنگنده سعودی شبیه سازی شده است.

العالم عربستان

گوینده شبکه العربیه روی ویدئویی که با تصاویر متحرک ساخته شده بود توضیحداد که در صورت عبور هواپیمای قطر از آسمان عربستان، این کشور به لحاظ حقوقیچه اقداماتی می تواند انجام دهد.

این شبکه سعودی می گوید عربستان می تواند به موجب قانون بین المللی، این هواپیما را با هدف قرار دادن توسط موشک هایی که از جنگنده های سعودی شلیک می شود، سرنگون کند.

دیلی میلی نوشت هشدار عربستان از طریق ویدئویی که در شبکه العربیه پخش شد کار برج های مراقبت قطر را بیشتر می کند چون باید بیش از پیش مراقب باشند که هواپیماها راه خود را گم نکنند و سر از آسمان عربستان در نیاورند.

در این ویدیو که هدف از آن تاکید بر جدیت تحریم های اعمال شده علیه قطر بود، گفته می شود کشورهای محاصره کننده این اختیار را دارند که در صورت نقض حریم هوایی شان توسط هواپیماهای خطوط هوایی قطر، آنها را وادار به فرود یا جنگنده ای را به سویش ارسال کنند.

در این شبیه سازی نشان داده می شود که حریم هوایی عربستان توسط هواپیمای قطری نقض می شود و گوینده توضیح می دهد که کادر پروازی آن به دلیل ارتکاب چندین جرم از جمله نقض امنیت ملی و به خطر انداختن جان شهروندان عادی، بازداشت خواهند شد.

الکس ماچراس تحلیل گر امور پرواز در توییتر در این زمینه نوشت: ترویج تروریسمی که هدف از آن شهروندان باشد، تعریف محض اصطلاح تروریسم است.

جرد نونمن استاد روابط بین الملل نیز در این باره گفت: واقعا نفرت آور است. رسانه های سعودی تا چه اندازه سقوط کرده اند. در حالی که خطوط هوایی قطر حتی به فکر استفاده از آسمان عربستان نیستند.

توییت های زیادی منتشر شدند که این گزارش را به دلیل ایجاد ترس و ترویج تروریسم مورد سرزنش قرار داده و آن را نشانه سقوط رسانه دانسته اند.

202

پربیننده ترین خبرها