سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت؛

حجتی، آوایی و حاتمی از برنامه های خود دفاع کردند / وزیر پیشنهادی دفاع: قدرت موشکی به ویژه بالستیک و کروز را توسعه می‌دهیم / شوخی جالب رئیس مجلس با کواکبیان

حجتی، آوایی و حاتمی از برنامه های خود دفاع کردند / وزیر پیشنهادی دفاع: قدرت موشکی به ویژه بالستیک و کروز را توسعه می‌دهیم / شوخی جالب رئیس مجلس با کواکبیان
پنج‌شنبه 26 مرداد 1396 - 10:04

پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

العالم-ایران

جلسه علنی نوبت صبح امروز (پنجشنبه، 26 مرداد) مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرای پیش‌نهادی دولت دوازدهم به ریاست آغاز شد.

خبرها پیرامون نخستین روز بررسی صلاحیت "وزرای پیشنهادی دولت" را در اینجا مشاهده کنید.

خبرها پیرامون دومین روز بررسی صلاحیت "وزرای پیشنهادی دولت" را در اینجا مشاهده کنید.


در  ابتدای این مراسم بررسی رای اعتماد به محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی که دیروز آغاز شده بود ادامه می یابد.

محمد حسینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی دولت دوازدهم گفت: معضلات حوزه آبی و آبخیزداری با مشکلاتی روبروست که کشاورزی را با ناپایداری در تولید روبرو کرده است، آقای حجتی سال گذشته جشن خودکفایی گندم را گرفتید، اما با وعده سرخرمن دادن بدهی‌های کشاورزان را بر باد دادید!

حسینی در ادامه افزود: 

وعده داده بودید که 50 درصد پول گندم کشاورزان را بعد از ده روز پرداخت کنید، اما متاسفانه بیش از سی روز گذشته و پرداخت نشده است، شما جلوی زمین‌خواری در حواشی تهران را نگرفته‌اید. در رای سازمان تعاون و روستایی، فردی بی‌انگیزه مشغول به کار است که دغدغه روستائیان را فراموش کرده است.

علوی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی دولت دوازدهم گفت :آقای حجتی! عشایر یک درصد جمعیت کشور هستند که پروتئین و صنایع دستی تولید می‌کنند، اما در برنامه شما هیچ سیاستی درباره آن‌ها اتخاذ نشده است، آقای حجتی ! مشکلات عدیده در  تولید و عدم توازن، بازار محصولات کشاورزی را با مشکل و نوسان مواجه کرده است.

محمودزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی دولت دوازدهم گفت: مسئله کم‌آبی و امنیت‌ غذایی نیازمند تدبر است که آقای حجتی با تجربه خود می‌تواند این کار را انجام دهد؛ حجتی 8 سال وزیر بوده و سال‌ها در جهاد کشاورزی کار کرده است، برخی از مشکلات موجود، فرابخشی است و به وزارت کشاورزی ارتباط ندارد.

مخضری در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی دولت دوازدهم گفت:تولیدات کشاورزی طی این 4 سال، به 21 میلیون تن افزایش یافته است، حجتی اقتصاد مقاومتی و محور ششم و هفتم سیاست‌های کلی کشاورزی را در برنامه‌های خود آورده است.ظرفیت مواد خام کشاورزی در دوره حضور حجتی، 15 میلیون تن افزایش یافته است.حجتی در موضوع امنیت غذایی گام‌های مهمی برداشته است.

محمود حجتی در تشریح برنامه‌های خود برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم گفت:برنامه‌ای که تقدیم مجلس شده دو بخش دارد؛ یک بخش آن برنامه کلی، راهبردها، چالش‌ها و مسیرهای پیشروست و در بخش انتهایی آن چندین پروژه از جمله اقتصاد مقاومتی را تعریف کردیم، اگر منابع مورد نیاز برای اجرای برنامه‌ها تامین شود، با توجه به ظرفیت‌های اجرایی مشکلی نخواهیم داشت.

حجتی در ادامه افزود: در دوره 4 سال گذشته موفق شدیم میزان تولید را از 97 میلیون تن به 118 میلیون تن برسانیم، من از ابتدای کودکی تا امروز، هیچ وقت  از کشاورزی فاصله نداشتم و کشاورز بوده و هستم، فرض کنید بنده لیسانس منابع طبیعی یا زراعت داشتم، با توجه به حجم فعالیت‌ها در عرصه شیلات، زراعت، طیور، دامداری و غیره، صدها رشته وجود دارد؛ مگر بنده قرار است کار تخصصی ریز بالینی انجام دهم؟! 

متن کامل دفاع محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات در صحن علنی مجلس را  اینجا بخوانید


نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی خود به بررس صلاحیت سید علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری و دارایی پرداختند.

بهرام نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری و دارایی دولت دوازدهم گفت:وزیر دادگستری باید اهل تعامل، اخلاق مدار و مورد وثوق دو قوه باشد که آوایی این ویژگیها را دارد.

رنجبرزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری و دارایی دولت دوازدهم گفت:آقای آوایی هم قوه مجریه و هم قوه قضائیه را به‌خوبی می‌شناسد؛وی می‌تواند از عهده ایجاد رابطه خوب بین دولت و دستگاه قضا برآید.

بیگلری در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری و دارایی دولت دوازدهم گفت: برای حل مشکل پزشک قانونی در کردستان برنامه ای ندارید؛اگر آقای آوایی نتواند این مشکل را حل کند من مخالف حضور او در وزارت دادگستری هستم.

حاشیه های مجلسشعرخوانی وزیر پیشنهادی دادگستری و پیشنهاد لاریجانی به جهانگیری را اینجا مشاهده کنید.

علیرضا آوایی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت دادگستری اظهار کرد: مراتب قدردانی خود را از اعتماد آیت الله آملی لاریجانی و آقای روحانی ابراز می‌دارم که من را شایسته خدمت در وزارت دادگستری دانستند. من به عنوان یک عضو جامعه حقوقی مفتخرم که در طی 40 سال محضر بسیاری از حقوقدانان را درک کرده‌ام و تمام توان وتجربه خود را خالصانه درجهت گره گشایی از مشکلات هموطنان به کار می گیرم.

آوایی در ادامه تسهیل روابط میان قوه‌قضائیه با دولت و مجلس، بهره گیری از اساتید علوم انسانی را از جمله برنامه‌های خود در وزارت دادگستری عنوان و خاطر نشان کرد: این امر علاوه بر اثربخشی وزارت دادگستری از منظر ملی هم مسیر توسعه دانش حقوق را فراهم می‌کند. همچنین به دنبال ارتقای توانمندی و اثربخشی در حوزه تعزیرات حکومتی و پاسداری از حریم اقتصاد ملی در حوزه ای حقوقی و قضایی هستم.

متن کامل دفاع علیرضا دوایی وزیر پیشنهادی دادگستری در صحن علنی مجلس را  اینجا بخوانید


نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی خود به بررس صلاحیت امیرحاتمی وزیر پیشنهادی دفاع پرداختند.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری بدون هیچ نماینده مخالفی آغاز شد، «لاریجانی»رئیس مجلس گفت: ظاهراً امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع، مخالف ندارد.

برزگر در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع دولت دوازدهم گفت: امیرحاتمی را نماد وحدت بین ارتش ، سپاه و نیروهای مسلح می دانم.

امیرآبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع دولت دوازدهم گفت: امیرحاتمی مسلط  به امور نظامی و آشنا به نیازها و اولویتهای وزارت دفاع است.

رحیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع دولت دوازدهم گفت: نه اصلاح طلب، نه اصولگرا، نه مسلمان و نه غیر مسلمان، هیچ تفاوتی بین ما نیست برای دفاع از یک سرباز وطن

 قاضی زاده هاشمی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع دولت دوازدهم گفت: هر جای کشور با روحیه اخلاص، ایثار و از خودگذشتگی و ساده زیستی عمل کرده ایم موفق بوده ایم که نمونه آن وزارت دفاع است.

امیر حاتمی در دفاع از برنامه هایش در جلسه مجلس گفت: امیدوارم جنایتکارانی که با به شهادت رساندن شهید حججی این جنایت را مرتکب شدند به زودی پاسخ قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را دریافت کنند.

وی با تبریک سالروز ورود آزادگان به کشور، گفت: از تصویب قانون نقض حقوق بشر و تحریم‌های ظالمانه آمریکا به ویژه تحریم سپاه، توان موشکی و دفاعی کشور توسط مجلس تشکر می‌کنم. این اقدام  قاطعیت، همت و غیرت ایرانیان را به نمایش گذاشت.

متن کامل دفاع امیر حاتمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس را  اینجا بخوانید


نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی خود به بررس صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی پرداختند.

محمود صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دوازدهم گفت : در برنامه ی ارائه شده وزیر پیشنهادی توازن بین دو حوزه ی راه و شهرسازی دیده نمی شود، سهم بخش راه بسیار بیشتر از شهرسازی و مسکن است.

بختیاری در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دوازدهم گفت:سوانح رانندگی ما بالاتر از استانداردهای جهانی است که در این دوره، سوانح ریلی نیز به آن اضافه شده است، ما از وزیر انتظار داشتیم برای آرام شدن مردم پس از حادثه قطار در سمنان، استعفاء دهد. 

رحیم زارع در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دوازدهم گفت: امروز سیستم بانکی توانی برای دادن اعتبار به مسکن مهر ندارد و وزیر راه با یک هفتم سرمایه ای که در دولت قبل به مسکن مهر اختصاص می یافت، موفقیت های خوبی در این زمینه کسب کرده است.

قرجه طیار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دوازدهم گفت:  آخوندی هم تجربه عملی و هم دانش علمی دارد / بازسازی ناوگان هوایی کشور و عقد قرارداد با شرکت های بوئینگ، ایرباس و ATR در تاریخ 38 ساله جمهوری اسلامی بی نظیر است


پس از سخنان یک موافق و یک مخالف وزیر پیشنهادی راه، نمایندگان چند تذکر آیین نامه ای داشتند و پزشکیان نایب رئیس مجلس نیز اعلام کرد دستور بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت به پایان رسیده و وزرا می توانند مجلس را ترک کنند.

جلسه بعدی مجلس از ساعت 8 صبح شنبه آغاز می شود

پربیننده ترین خبرها