ولد الشيخ: طرفهاي درگير در يمن و جامعه بين الملل به برقراري صلح كمك كنند

ولد الشيخ: طرفهاي درگير در يمن و جامعه بين الملل به برقراري صلح كمك كنند
جمعه 27 مرداد 1396 - 20:33

اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل در یمن در گزارش خود به شورای امنیت در خصوص بررسی تحولات سیاسی این کشور تصریح کرد یمن  لحظات سخت و دشواری را سپری می کند و همه طرفها باید برای پایان دادن به خونریزیها منافع ملی را در نظر گیرند.

ولد الشیخ (که در شهر امان پایتخت اردن  از طریق ویدئو کنفرانس در نشست شورای امنیت شرکت کرده بود و گزارش خود را قرائت می کرد) گفت: مردم یمن از مشکلات مختلفی از جمله گرسنگی و بیماری همزمان با وخامت اوضاع اقتصادی و بدتر شدن اوضاع انسانی رنج می برند.

وی گفت : درگیریهای نظامی در استانها و مناطق مختلف یمن ادامه دارد و طبق اطلاعات میدانی حمله هوایی در چهارم اوت  به منطقه محضا در استان صعده به کشته شدن هشت غیر نظامی منجر شد. در هجدهم ژوئیه نیز حمله دیگری به منطقه وضع (به ضم واو و فتح ضاد) در استان تعز به کشته شدن بیش از بیست غیر نظامی منجر شد.
ولد الشیخ در ادامه نیروهای حوثی(انصار الله) و طرفداران علی عبدالله صالح را به گلوله باران مناطق مسکونی تعز متهم کرد و گفت: این حملات خسارات سنگینی به غیرنظامیان وارد کرده است.
وی افزود: این نیروها همچنین موشکهای بالستیک به سمت عربستان شلیک کرده اند. همچنین گزارشها حاکی از آن است که آنها کشتی ها را در بندر المخا هدف قرار داده اند. این حملات دلیل دیگری بر تهدید امنیت دریایی در دریای سرخ است که کمکهای انسان دوستانه و تجاری را برای یمنی ها با خطر مواجه می کند.
الشیخ افزود: اخیرا نیز ما نبردهایی را در طول مرزهای عربستان سعودی با یمن شاهد بوده ایم. در شهر میدی در استان حجه و در غرب تعز در  منطقه ای که پادگان خالد الولید در انجا واقع است  و همچنین راههای ارتباطی تعز به الحدیده ، درگیریها شدت زیادی داشته است.
فرستاده سازمان ملل درامور یمن در بخش دیگری از اظهارات خود گفت : در عرصه بین الملل برای حل و فصل بحران یمن وحدت نظر سیاسی وجود دارد اما طرفهای نزاع وقت کشی می کنند.
وی خواستار فعالیت مداوم بندر الحدیده به عنوان شریان اقتصاد یمن شد و پیشنهاد کرد فعالیتهای این بندر زیر نظر کمیته ای یمنی متشکل از شخصیتهای نظامی و اقتصادی مورد قبول گسترده باشد و زیر نظر سازمان ملل فعالیتهای خود را انجام دهد. این کمیته از قاچاق سلاح جلوگیری خواهد کرد و امنیت و حاکمیت بندر الحدیده را تامین خواهد کرد .
ولد الشیخ تصریح کرد ما برای بازگشایی فرودگاه صنعا به منظور بهبود وضع شهروندان یمنی تلاش می کنیم و از همه طرفها می خواهیم برای بازگشایی راههای تعز که رنجهای ساکنان آن از حد گذشته است ، همکاری کنند.
الشیخ با اشاره به اینکه حمایتهای بین المللی فراگیر از یمن متزلزل نخواهد شد، افزود: بازگشایی فرودگاه بین المللی که با طرفها درباره آن بحث کرده ایم، یکی از پیشنهادهای اساسی بوده است تا اینکه همه بیماران و مجروحان بتوانند سفر کنند و عملیات صادرات و واردات از آنجا صورت گیرد. از سوی دیگر از همه طرفها خواسته ایم به شکلی مثبت با مطالبات نماینده جامعه مدنی در تعز همکاری کنند تا راههای منتهی به تعز بازگشایی شوند.
نماینده سازمان ملل در امور یمنگفت: این طرحها اقدامات مهمی برای اعتماد سازی میان طرفها به شمار می آیند و مرحله نخست از متوقف شدن اقدامات خشونتبار و جنگ در سطح ملی و از سرگیری مذاکرات برای حل فراگیر مسائل امنیتی و سیاسی بر اساس دستاوردهای رایزنیها در کویت به حساب می آید.

ولد الشیخ با بیان اینکه یمنیها از طرفهای نزاع می خواهند این پیشنهادها را در سریعترین زمان ممکن بپذیرند، خطاب به رئیس شورای امنیت افزود: من با عبدربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی و فراری)یمن دیدار کردم و طرحها و افکار زیادی را با وی و همچنین وزرای خارجه مصر، ایران، عمان، امارات عربی متحده و عربستان سعودی مطرح و بررسی کرده ام ضمن آنکه حمایت کامل از این طرحها وجود دارد و شورای همکاری خلیج (فارس ) و اتحادیه عرب نیز از آنها حمایت کرده اند.

وی با اشاره به دریافت نامه ای از جانب انصار الله و کنگره مردمی یمن تصریح کرد آنها خواستار برگزاری نشستی با من در یک کشور ثالث شده اند تا این پیشنهادها را به توافقی تبدیل نماییم که باعث جلوگیری از خونریزیهای بیشتر در یمن و کاهش درد و رنجهای انسانی شود . امیدواریم این نشستها در سریعترین زمان ممکن برگزار شوند زیرا هر روز تاخیر می تواند به ویرانی و خسارتهای بیشتر منجر شود.

الشیخ از طرفهای درگیر خواست بدون هیچ  تاخیر و توجیه یا وقت کشی به جنگ پایان دهند و منفعت و مصلحت ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها