دفاعیات «آخوندی»، «شریعتمداری» ، «صالحی» ، «رحمانی فضلی» و «زنگنه» / فردا تکلیف کابینه دوازدهم مشخص می‌شود / مخالفان و موافقان چه گفتند؟

دفاعیات «آخوندی»، «شریعتمداری» ، «صالحی» ، «رحمانی فضلی» و «زنگنه» / فردا تکلیف کابینه دوازدهم مشخص می‌شود / مخالفان و موافقان چه گفتند؟
شنبه 28 مرداد 1396 - 08:25

جلسه علنی نوبت صبح مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم آغاز شد.

العالم ـ ایران

جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه 28 مرداد) مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست امروز وارد بررسی صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شدند.

مجلس شورای اسلامی در 5 جلسه علنی گذشته پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امروز وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شد.

عباس آخوندی ۶۰ ساله دکترای اقتصاد سیاسی، سابقه تصدی وزرات  راه و شهرسازی، وزیر مسکن و شهرسازی، معاون سیاسی وزیر کشور را در سوابق کاری خود دارد.

مخالفان و موافقان وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی پنج شنبه گذشته مجلس سخن گفتند و نخستین سخنران در جلسه امروز (شنبه) وزیر راه و شهرسازی خواهد بود.
61 نماینده مجلس تا ظهر پنج شنبه در موافقت و مخالفت با 11 وزیر پیشنهادی در صحن سخن گفته اند و وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم نیز از برنامه های خود دفاع کرده اند.
رسیدگی به صلاحیت و برنامه های 6 وزیر پیشنهادی باقیمانده است.
وزیران صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، نفت ، نیرو و ورزش و جوانان هنوز در نوبت بررسی هستند که نمایندگان در جلسات علنی امروز و فردا رسیدگی خواهند کرد.

رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت، فردا 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته که رای گیری درباره صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی فردا (یکشنبه) مجلس انجام خواهد شد.

به گفته اکبر رنجبر زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت امروز به طول خواهد انجامید رای گیری برای آنها به جلسه علنی فردا (یکشنبه) موکول خواهد شد.

الماسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و سهرسازی

نماینده مردم عسلویه در مجلس گفت: آنچه سبب نگرانی مردم شده این است که احساس می‌شود دولت یازدهم برای حل مشکل مسکن نگاه مدون و مشخص نداشت و صداهای مختلفی از دولت به گوش می‌رسد.

سکینه الماسی در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی،‌ گفت: به نظر می‌رسد که ضرورت دارد اولا نسبت به ساخت جاده‌ها متناسب با نیازسنجی‌ها و ثانیا اصلاح نقاط حادثه‌خیز، اقدام شود. گرچه در سال‌های گذشته شاهد تلفات جاده‌ای بوده‌ایم اما آیا در کاهش سهم جاده در بروز حوادث نیز توفیقی داشته‌ایم.

وی در بخشی از سخنانش افزود: در حوزه صنعت ساختمان نیز در سال‌های آخر دولت دهم به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست اقتصادی با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه شدیم. متاسفانه جثه سهمگین رکود بر این بخش بسیار مهم اقتصادی  همچنان سایه افکنده و سیاست‌گذاری‌های دولت یازدهم گره فروبسته را نگشوده است.

محبی‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

نماینده میاندوآب در مجلس با بیان اینکه ما وزیری می‌خواهیم که شجاعت داشته باشد، گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی حبس شبکه ریلی را شکست و این یکی از اقدامات اساسی و استراتژیک وی است.

جهانبخش محبی‌نیا در نشست علنی صبح امروز در سخنانی اظهار داشت: متأسفانه ما به دنبال توسعه نیستیم بلکه توسعه طلبیم این گونه نیست که وقتی می‌گوییم هدف ما گسترش بخش ریلی کشور است، همه مسئولان متوجه این هدف باشند و در راستای این هدف اقدام کنند.

علوی در موافقت با وزیر پیشنهادی 

نماینده مردم سنندج در مجلس گفت: آخوندی در بخش ریلی، فرودگاهی و نوسازی ناوگان هوایی و جاده‌ای گام‌های اساسی برداشته است.

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان موافق عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: وقتی بررسی می‌کنم، می‌بینم معدل عملکرد وزیر راه طی 4 سال گذشته بالا بوده و در سطح ملی در کشور موفق عمل کرده است. 

علوی تصریح کرد: آقای آخوندی توانسته در بخش ریلی، فرودگاهی، نوسازی ناوگان هوایی و جاده‌ای اقدامات اساسی انجام دهد و گام‌های اساسی بردارد. 

وی با بیان اینکه بخش مسکن مهر تبدیل به قصه پر غصه‌ای در کشور شده است، گفت: 110 هزار واحد مسکن مهر هم اکنون بدون متقاضی است و 36 هزار واحد تخاصم و تنازع بین سازندگان و متقاضیان مسکن مهر است.

  آخوند؛ جلوی شهرفروشی را گرفتیم

وزیر پیشنهای راه و شهرسازی گفت: آمار سال ۹۵ نشان می‌دهد ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی داریم، این تعداد در سال ۹۰ حدود ۶۳۰ هزار خانه بوده است.

عباس آخوندی صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت راه و شهرسازی و دفاع از آن، خاطرنشان کرد، تعداد خانوار موجود 24 میلیون و 190 است و تعداد خانه در ایران 25 میلیون و 400 هزار خانه است، پس به ظاهر خانه زیادتر داریم، اما اوضاع خوب نیست...

وزیری که در 8 سال خدمت 700 میلیارد تومان کسب کرده

احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (شنبه) پارلمان در اخطاری با استناد به اصل 142 قانون اساسی، اظهار داشت: وزرا باید لیست دارایی‌های خود و خانواده‌هایشان را به دستگاه قضا بدهند تا نمایندگان بتوانند طبق آن در رأی اعتماد به وزرا با شفافیت تصمیم‌گیری کنند...

حسن‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت: صدای پای گرانی به گوش می‌رسد

نماینده مردم سیرجان با بیان اینکه صدای پای گرانی به گوش می‌رسد، گفت: امروز در بحث معدن هیچ کاری نشده، محیط زیست پایدار قابل احترام است اما بحث اصلی ما در بحث معدن، محیط زیست است.

شهباز حسن‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: مخالفت بنده از نوع سیاسی-جناحی و حزبی نیست بلکه در راستای مجلس پرسشگر، دولت پاسخگو و اینکه نماینده بایستی فریاد رسای مردم باشد، است.

وی در بخشی از سخانش خاطرنشان کرد، قرار بود در سال 1404 ایران به اوج ترقی و قدرت برسد و جایگاهش در منطقه اول باشد ولی آیا با این برنامه‌ای که ارائه شده این مسئله محقق خواهد شد؟ متأسفانه در این برنامه به بحث اقتصادی مقاومتی توجه نشده است. اقتصاد مقاومتی تنها نسخه شفابخش ایران است که باید به آن توجه شود.

ابراهیمی: شریعتمداری مورد تایید است

نماینده شازند در مجلس گفت: وزیر صنعت مورد تائید اصناف و اتحادیه‌ها است و ارتباط خوبی با مقامات نظام دارد.

علی ابراهیمی در جلسه علنی صبح امروز در موافقت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت،‌ معدن و تجارت افزود: خدمات و سوابق اجرایی وی بر کسی پوشیده نیست.

وی گفت: ایشان می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی موفق باشد.

ابراهیمی با ذکر اینکه شریعتمداری در بسیاری از طرح‌های کلان اجرایی کشور نقش داشته و در حوزه تخصصی صنعت و تجارت خبره است، گفت: ایشان به واسطه ارتباط مستقیم با ایرانیان خارج از کشور زمینه‌ساز ورود سرمایه‌های خارجی به کشور شده است.

حمایت کمیسیون صنایع از وزیر پیشنهادی صنعت

نماینده اراک گفت: کمیسیون صنایع مجلس متفق‌القول از وزیر پیشنهادی صنعت حمایت می‌کنند.

سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در سخنرانی خود در موافقت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رویکرد وزیر پیشنهادی به سرمایه‌گذاری خارجی، تشکیل کنسرسیوم‌ها، اقتصاد صادرات‌محور، شرکت‌های دانش‌بنیان، اعتقاد راسخ به برنامه ششم توسعه، توجه به اشتغال روستاها و مبارزه با قاچاق کالا، خاطرنشان کرد، آقای شریعتمداری در حوزه بازرگانی شایستگی‌های خود را اثبات کرده و به حوزه صنعت و معدن نیز عنایت ویژه داشته است.

مقدسی گفت: آقای شریعتمداری تنها وزیر پیشنهادی است که در برنامه خود اهداف کمی آورده است.

حاشیه های مجلس/ لاریجانی مبصر نیست

رییس مجلس گفت: در بیرون از مجلس بحث هایی است که تصور می شود نمایندگان مجلس در ارزیابی ها در قالب های تعیین شده سیاسی اظهار نظر می کنند اما این گونه نیست و نمایندگان ارزیابی های شخصی خود را بیان می کنند...

موضع مبهم شریعتمداری در زمینه توسعه صنعت  

نماینده زابل در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: رویکرد وزیر پیشنهادی، در توسعه صنعت کشور و تجارت با کشورهای همسایه روشن نیست.

احمدعلی کیخا در صحن علنی مجلس همچنین خاطرنشان کرد، موضع وزیر پیشنهادی صنعت در زمینه توسعه صنعت کشور روشن و شفاف نیست.

وی در بخشی از سخنان خود افزود: شما چیزی در این زمینه بیان نکرده‌اید،‌ تغییرات در کابینه رئیس‌جمهور حکایت از این دارد که می‌خواهند به توسعه صنعتی شتاب بیشتری دهند، آیا مفهومش این است که شاهد عقب‌گرد در سیاست‌های زیست‌محیطی دولت هستی؟ به نظر من موضع شما در این زمینه باید شفاف باشد.

بهرام‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

نماینده نهاوند در مجلس گفت: شریعتمداری در دو دولت وزیر کارآمدی بوده است و ما نیازمند مدیری خلاق و کارا در حوزه صنعت و معدن کشور هستیم.

حسن بهرام‌نیا نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان موافق محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: امروز کشور در شرایط خطیری قرار دارد، دشمنان، نظام جمهوری اسلامی را مورد هجمه قرار می‌دهند و ما نمایندگان مجلس در آستانه رأی اعتماد به کابینه دوازدهم هستیم تا انشاءالله در راستای چشم‌انداز 20 ساله و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه و کاهش اتکای اقتصاد به نفت و کاهش رکود و بیکاری و مبارزه با فساد به دولت کمک کنیم.

وی در بخشی از سخنانش افزود: امروز رئیس جمهور در نظر دارد با کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس، کلید یک وزارتخانه مهم را به صاحب اصلی‌اش آقای شریعتمداری واگذار کند، شریعتمداری فردی انقلابی، متخصص و باتجربه است که مورد اعتماد نظام و رهبری است و سوابقی را از بدو انقلاب تاکنون داشته است.

توانمندی شریعتمداری در حوزه صنعت و تجارت

نماینده پیرانشهر و سردشت گفت: شریعتمداری دارای توانمندی خاصی در حوزه صنعت و تجارت است و این حوزه را به خوبی می‌شناسد.

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، خاطرنشان کرد، عدم سیاست شفاف بانکی و نبود حمایت‌های بانکی از تولیدات یکی از مشکلات امروز کشور است که آقای شریعتمداری دارای توانمندی خاصی در این حوزه است و این حوزه را به خوبی می‌شناسد.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های آقای شریعتمداری در راستای برنامه ششم توسعه و اجرای اصل 44 قانون اساسی است که البته اجرای این برنامه‌ها نیز نیازمند اقدامات خاصی است. اولین الزامات حمایت قاطع از تولیدکنندگان کشور است.

شریعتمداری: مکلفیم کیک اقتصادی کشور را بزرگ‌تر کنیم

محمد شریعتمداری در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: در برنامه هایی که تقدیم مجلس شده ضمن پیش بینی اهداف کلی، اهداف کمی در سطح خرد و کلان نیز مورد توجه قرار گرفته است. در واقع کلیه برنامه های این وزارتخانه مبتنی بر اسناد بالادستی تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان داروی موثر در حل مشکلات اقتصادی کشور در برنامه های پیشنهادی نیز مورد توجه قرار گرفته و برنامه ششم توسعه هم از مهمترین تکیه‌گاه‌ها برای تهیه برنامه بوده است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: مکلف هستیم تا کیک اقتصادی کشور را برای بهره مندی همه بخش ها بزرگتر کنیم، در واقع براساس گزارش منتشر شده از نهادهای متولی از جمله صندوق بین المللی پول، در سال ۲۰۱۶ ایران پس از ترکیه و عربستان در رتبه ۲۷ در جدول GDP جهانی قرار دارد. لذا باید حرکت شتابنده خود در تولید ناخالص داخلی را مورد توجه داشته باشیم.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس:

ممکن است یکی دو وزیر رأی نیاورند

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با تشریح روند رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی، گفت: تجربه نشان داده معمولاً ممکن است یک یا دو وزیر نتوانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند...

شریعتمداری: مکلفیم کیک اقتصادی کشور را بزرگ‌تر کنیم

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تهیه سند استراتژی توسعه صنعتی ایران از اولویت‌های این وزارتخانه است، گفت: مهمترین رسالت ما رقابتی کردن تولید در داخل است...

ابراهیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

نماینده مردم آزادشهر در مجلس گفت: ما وزیری می‌خواهیم که خود بتواند اقتضائات فرهنگ را بشناسند و بشناساند.

علیرضا ابراهیمی نماینده مردم آزادشهر در مجلس شورای اسلامی صبح امروز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی تناسب شخصیتی و موقعیتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را یادآور شد و افزود: ما در این حوزه نیاز به کسی ندارم که فقط مدیر باشد، خودش هم باید اهل علم و فرهنگ باشد وگرنه هیچکدام از چالش‌ها و تنش‌های فرهنگی و مدیریتی کشور برطرف نمی‌شود.

نماینده مردم آزادشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: عرصه فرهنگ جز با گفت‌وگو و مدارا قابل مدیریت نیست.

ربیعی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

نماینده مردم بروجن با بیان اینکه در برنامه ارائه شده توسط صالحی به چالش‌ها اشاره شده ولی راهکارهای عملیاتی ارائه نشده است، گفت: در این برنامه در بخش‌های وظایف قانونی وزارتخانه و سیاست‌های کلی ابلاغیه مقام معظم رهبری خلاء وجود دارد.

خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد، سختی کار در حوزه فرهنگ از تعدد تعاریف ارائه شده توسط کارشناسان کاملا مشخص است؛ فرهنگ شاخصه اصلی تمدن است و دشواری فعالیت در این حوزه برای کشور ما و نظام اسلامی ما دوچندان است.

ربیعی افزود: با این علت حساسیت مسئولیت کسی که تصدی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرار است عهده‌دار شود از سایر وزرا بسیار بیشتر است. 

حاشیه های روز چهارم رای اعتماد/ مجلس را تعطیل کنید

چهارمین روز نشست مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم نیز باحاشیه هایی همراه بود...

صالحی: تنوع قومی و زبانی بر اقتدار ایران می‌افزاید

سیدعباس صالحی در جلسه علنی صبح امروز مجلس در دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سکان‌داران پیشین وزارت ارشاد در دولت یازدهم، علی جنتی و صالحی قدردانی کرد و گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود و اینکه در چهارراه شرق و غرب عالم بوده مفاخر و آثار فرهنگی و هنری زیادی را به جهان عرضه کرده و سهم مهمی در تبادل فرهنگی جهان در طول تاریخ داشته است. همچنین ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در جهان بوده و سهم بسزایی در تلطیف شاعرانه بودن جهان بشری داشته است...


نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر پیشنهادی کشور را آغاز کردند.

صفرعلی اسماعیلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشور،‌ با تشکر از زحمات کابینه یازدهم، گفت: ایشان را انقلابی، پرتلاش و زحمتکش می‌دانم و مخالفتم صرفا با برنامه‌های ایشان است.

وی با انتقاد از عملکرد چهارساله وزیر کشور، گفت: انتقاداتم جنبه اصلاحی دارد. استانداران شما فرماندهی ستاد مقاومتی را برعهده دارند. عملکردتان را در این حوزه برای نمایندگان مردم توضیح دهید. تا چه اندازه توانستید مسئله اقتصاد مقاومتی را جامه عمل بپوشانید؟

وی گفت: ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز جزو برنامه‌های پیشنهادی شماست. آنان از خدمات عمومی استفاده می‌کنند و اما هیچ پرداختی به دولت ندارند، اما کارگر زحمت‌کش ایرانی ۳۰ درصد حق بیمه پرداخت می‌کند. چرا هویت این افراد نباید معلوم شود. آیا پروژه دستگیری اتباع بیگانه نتیجه بخش بوده است؟

این عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در ماده ۸۰ برنامه ششم دولت به پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی مکلف شده است. در فصل دوم به کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اعتیاد، طلاق، ناهنجاری‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی اشاره شده آیا توانسته‌اید جلوی این ناهنجاری‌ها را بگیرید؟

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای پیشگیری از قاچاق کالا، ارز و مواد مخدر است. هر سه این مسئله جوانان کشور را تهدید می‌کند برای حل این مشکلات چه برنامه‌هایی دارید؟

مسعود گودرزی در موافقت با وزیر پیشنهادی کشور  تصریح کرد: وزارت کشور وزارتخانه‌ای گسترده با وظایفی فراوان است که رحمانی فضلی در ۴ سال گذشته به خوبی از پس آن برآمده است.

وی افزود: در دوره مسئولیت آقای رحمانی فضلی انتخابات با نشاط ریاست جمهوری با مشارکت حداکثری و بی‌سابقه ناشی از تلاش صادقانه همکاران وزارت کشور، سند موفقیت مدیریت کلان این وزارتخانه بود. همینطور در حوزه سیاسی شاهد عملکرد مطلوب کمیسیون ماده ۱۰۰ بودیم؛ به نحوی که هیچ درخواستی بدون پاسخ نمانده بود.

نماینده ممسنی خاطرنشان کرد: در حوزه مرزی، ساماندهی مرزنشینان و کولبران و رفع مشکلات سرزمینی و در حوزه اقتصادی ساماندهی مشکلات پدیده شاندیز مسئله‌ای که نیم میلیون نفر را درگیر خود کرده بود و حرکت در مسیر سیاست‌های ابلاغی رهبری از اقدامات شایان توجه آقای رحمانی فضلی در دوره مسئولیت‌شان در وزارت کشور بود.

فریده اولادقباد به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کشور تصریح کرد: رحمانی فضلی مصلحت نظام سیاسی و سازمانی را به سلایق فردی ترجیح می دهد و سابقه شان نشان دهنده رویکرد توسعه‌محوری در سازمان تحت امرشان است.

وی افزود: در هرجایی که نیازمند تلاش مضاعف و اقدام جهادی باشد آقای رحمانی فضلی پیشگام بوده و در برنامه‌هایشان نیز برنامه های متنوع و گسترده برای عملکرد مطلوب‌تر وزارت کشور دیده می شود.

اولادقباد با اشاره به برگزاری انتخابات‌های مختلف در ۴ سال گذشته از سوی وزارت کشور گفت: برنامه‌ریزی و برگزاری انتخابات‌ سالم و رقابتی با نظم و دقت که سرآمد آن انتخابات ریاست جمهوری بود و برگزاری انتخابات مکانیزه و الکترونیک برای اولین بار در جمهوری اسلامی، ایشان را فردی پیشگام نشان می دهد که امیدواریم در آینده شاهد برگزاری انتخابات مکانیزه به شکل کامل در سراسر کشور باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه احزاب و در زمان حضور ایشان در وزارت کشور ۵۴ حزب و گروه سیاسی شکل گرفتند و اصلاح قانون احزاب و راه اندازی خانه احزاب از اقداماتی بود که در دوره ایشان انجام شد و امیدواریم با رای قاطع مجلس به ایشان موفقیت‌های وزارت کشور تداوم یابد.

زهرا سعیدی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به اهمیت و جایگاه وزارت کشور در سیاست داخلی و توسعه، اظهار داشت: ما به عنوان نمایندگان مجلس قصدی برای تضعیف دولت نداریم و هر جا لازم بوده در کنار سایر قوا قرار گرفته‌ایم اما در برخی موارد نیاز به شفاف‌سازی است و مجلس باید به لحاظ جایگاه نظارتی به سکینه قلبی برسد.

وی با انتقاد از عدم حضور وزیر کشور در استان‌های مختلف طی چهار سال گذشته، خاطرنشان کرد: اینکه تمام هم و غم وزیر کشور رضایت همکاران خود باشد و به نظر مجلس اهمیت ندهد تفکر نادرستی است. اگر هم ما این را نقد می‌کنیم حسب وظیفه نظارتی‌مان است و شان مجلس و نمایندگان با برخی رفتارها کم و زیاد نمی‌شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی بیکاری، تورم و اعتیاد را سه نگرانی عمده مردم عنوان و خاطرنشان کرد: سالانه چهار هزار نفر در کشور قربانی موادمخدر می‌شوند و موادمخدر عامل ۵۰ درصد طلاق‌ها، ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها، ۳۵ درصد سرقت‌ها و ۲۵ درصد قتل‌هاست و گردش مالی سه میلیارد دلاری دارد که می‌تواند بسیاری از عرصه‌های سیاسی و اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

سعیدی حضور همزمان رحمانی فضلی در وزارت کشور و ستاد مبارزه با موادمخدر را غیرقانونی عنوان و خاطرنشان کرد: لازم است توضیحات شفافی به نمایندگان داده شود که وزارت کشور برای مبارزه قاطع با قاچاقچیان چه اقدامی انجام داده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در دفاع از برنامه هایش اظهار داشت: وزارت کشور نقش هماهنگ کننده دارد و تنها وزارتخانه ای است که 14 دستگاه باید در چارچوب وزارت کشور هماهنگ شوند. با اتکاء به این نقش هماهنگی باید تلاش کنیم توسعه محقق شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در کشور مواجه هستیم با عدم توازن وتعادل در سطح کشور تصریح کرد: اگر بخواهیم کشور متعادل داشته باشیم، باید رویکرد توسعه متوازن داشته باشیم. مناطق مرزی ما تماما دچار عدم توازن هستند. بقیه مناطق کشور هم با چنین مسایلی مواجه هستند. باید بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

وزیر پیشنهادی کشور گفت: در حوزه حقوق شهروندی که درباره آن دغدغه وجود دارد، باید مشکلات را حل کنیم. بازرسی‌های مستمر از دستگاه های اجرایی در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است.


سیدمحمدجواد ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت، با قرائت فرازهایی از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در  جمع دولت شهید رجایی، گفت: کاری به مسائل فنی وزارت نفت ندارم. تضاد منافع در بحث کسب و کار و مدیریت استراتژیک را داریم. می‌گوییم وقتی مدیریت دولتی و خصوصی در یک جایی با هم یکسان شد، فساد می‌آورد.

سیدمحمدجواد ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت، با قرائت فرازهایی از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در  جمع دولت شهید رجایی، گفت: کاری به مسائل فنی وزارت نفت ندارم. تضاد منافع در بحث کسب و کار و مدیریت استراتژیک را داریم. می‌گوییم وقتی مدیریت دولتی و خصوصی در یک جایی با هم یکسان شد، فساد می‌آورد.

هدایت الله خادمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت: طی چهار سال گذشته دهها بار در رسانه‌ها مطرح شد که وزارت نفت ۵۰ میلیارد دلار بدهکار است؛ یعنی ۵۰ میلیارد دلار وام بدون بهره برداری اجرایی کردن پروژه‌های اساسی به وزارت نفت داده شده است یعنی ۵۰ میلیارد دلار فاینانس داخلی بدوه بهره که جای تقدیر و تشکر دارد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس گفت: جناب مهندس، فرمودید در سال ۹۴ در بنزین خودکفا می‌شویم اما روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود، گفتید مدیریت مصرف سوخت را سامان می‌دهید اما نه تنها سامان ندادید که میزان مصرف بنزین به بیش از ۸۰ میلیون لیتر در روز رسید، گفتید تا سال ۹۶ و در شرایط تحریم می‌توانید تولید نفت و میعانات گازی را به ۵.۷ میلیون بشکه برسانید ولی نشد، گفتید پرونده پارس جنوبی را در پایان دولت یازدهم می‌بندید ولی نبستید، گفتید ژنرال‌ها را جایگزین گروهبان‌ها می‌کنید ضمن ایراد به این ادبیات که در صنعت جایگاهی ندارد و از فرد بزرگی مثل شما انتظار نمی‌رود اما هر شش معاون و قائم مقام شما استعفا دادند و رفتند.

قاسم احمدی لاشکی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت خاطرنشان کرد: تولید روزانه نفت خام ما در مدت چهار سال اخیر یک میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه افزایش یافته و میزان صادرات دو برابر شد. همین‌طور ۹ هزار روستا از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

وی افزود: توسعه حوزه دریای خزر و انطباق عملکرد وزارت نفت با برنامه‌ها و اسناد بالادستی بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس در برنامه‌ها و عملکرد آقای زنگنه برگ زرین و افتخارآمیزی را رقم زده که همراهی و انطباق با سیاست‌های رهبری در حوزه نفت و گاز این کارنامه را درخشان‌تر می‌کند.

احمدی لاشکی در خصوص قرارداد توتال، گفت: آنچه که از جلسه‌های ۱۱ ساعته با مسئول کمیسیون انرژی و جلسات متعدد با رییس کمیسیون برنامه و بودجه و مسئولین نظارتی مجلس دریافتم هیچ مغایرتی با قانون در قرارداد توتال وجود ندارد و مسئولین حقوقی کشور نیز مهر تاییدی بر این قرارداد زدند.

مهرداد لاهوتی به عنوان موافق برنامه‌های پیشنهادی وزیر نفت خاطرنشان کرد: در پارس جنوبی عملکرد وزارت نفت عملکرد درخشانی بود و پنج فاز از ۱۱ فاز در این دوره چهار ساله به بهره‌برداری رسید و در حالی که سال‌ها آرزوی تولید نفت و گاز همسنگ قطری‌ها را داشتیم امروز بیش از قطر تولید داریم.

مهرداد لاهوتی به عنوان موافق برنامه‌های پیشنهادی وزیر نفت خاطرنشان کرد: در پارس جنوبی عملکرد وزارت نفت عملکرد درخشانی بود و پنج فاز از ۱۱ فاز در این دوره چهار ساله به بهره‌برداری رسید و در حالی که سال‌ها آرزوی تولید نفت و گاز همسنگ قطری‌ها را داشتیم امروز بیش از قطر تولید داریم.

احمد انارکی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه ابهامات و سوالاتی در برنامه پیشنهادی  زنگنه وجود دارد گفت:‌ باید قراردادهای نفتی مبتنی بر جذب سرمایه گذاری خارجی برای توسعه میادین نفتی و گازی به  خصوص میادین مشترک باشد که به نظر می رسد این انتظار به خوبی برآورد نشده است؛ به طوری که جذب سرمایه گذاری و توسعه میادین مشترک متناسب با اهداف برنامه پنجم نیست.

وی ادامه داد: چرا در شرایطی که همسایه‌های ما با سرعت در حال توسعه و برداشت از میادین مشترک هستند از سرمایه‌های در گردش مردم در صنعت نفت استفاده نمی‌شود.

انارکی ادامه داد: یکی از بندهای برنامه پیشنهادی آقای زنگنه جذب سرمایه گذاری از کشورهای خارجی برای کسب درآمد است. سوال این است آیا قرار است این درآمد محدود به چند کشور شود؟ همچنین معلوم نیست که قرار است امنیت اقتصادی سرمایه گذاران را تامین کرد؛ از طرف دیگر به موضوع مشارکت بخش خصوصی در این سند اشاره شده که افکار عمومی خاطره خوشی از حضور بخش خصوصی در فروش نفت ندارند.

وی با اشاره به برنامه زنگنه برای تاسیس شرکت‌های غیردولتی جهت سرمایه گذاری در فعالیت‌های اکتشاف و توسعه و بهره‌برداری از میادین مشترک گفت:  آیا بهتر نیست به جای تاسیس شرکت‌های جدید، شرکت‌های فعلی را توانمند کرده و از آن‌ها حمایت شود؟

نماینده رفسنجان همچنین با انتقاد از واردات بنزین گفت:‌ جای تاسف است که با داشتن منابع نفت و گاز هنوز وارد کننده بنزین هستیم؛ حال اینکه می‌توان با تبدیل نفت خام از فراورده‌های آن استفاده کرد؛ همچنین با توسعه منابع پایین دستی پتروشیمی می‌توان ضمن کسب بیشترین ارزش افزوده اشتغال زایی نمود.

اسدالله قره‌خانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت:‌ باورم این بود که در این مرحله از معرفی وزرا نیاز به سخنرانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت وجود نداشته باشد چرا که کارنامه ۲۶ ساله دوره وزارت ایشان به ویژه طرح های بزرگ دولت یازدهم قوی ترین سند گویای سلامت و شایستگی ایشان در دولت دوازدهم است ولی به دلیل طرح برخی از مسائل ضروری دیدم در موافقت با آقای زنگنه صحبت کنم.

قره خانی اضافه کرد:‌ رسیدن به ظرفیت برابر با قطر آرزوی دست نیافتنی بود که تبدیل به عقده حقارت شده بود سهم ایران از پارس جنوبی ۲۸۰ میلیون متر مکعب گاز در روز بوده که با افتتاح فازهای مختلف پارس جنوبی به ۵۷۵ میلیون مترمکعب گاز در روز برابر با قطر افزایش پیدا کرد.

این نماینده مجلس یادآور شد:‌ وقتی برجام با دیپلماسی تیم مذاکره کننده به نتیجه رسید آقای زنگنه گفت توان افزایش صادرات از یک میلیون به دو میلیون بشکه را داریم و در زمان کوتاهی فراتر از دو میلیون صادر کردیم. همچنین توطئه دیگری برنامه ریزی شد و می خواستند با طرح فریز نفتی و کاهش سهم نفت در کویت ما را بی بهره کنند اما بعد از برجام جمع کثیری از شرکت های بزرگ و کوچک بین‌المللی به منظور مشارکت در سرمایه گذاری نفت و گاز به ایران سرازیر شدند.

شهاب نادری به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نفت به اظهارات نماینده ایذه اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه مجلس را متهم به رانت خواری کردند من ضمن رد اظهارات مطرح شده می گویم که نمایندگان خالصانه در مورد کابینه ورود کردند و طرح مطالبی ناشی از بیکار شدن ایشان در حفاری شمال و مسائل شخصی از تریبون مجلس شایسته نیست.

نادری ادامه داد: در زمان دفاع مقدس و زیر بمباران صدام ایشان نگذاشت صادرات نفت قطع شود. همچنین قیمت نفت را کاهش دادند اما مدیریت و تجربه آقای زنگنه باعث شد سهم ایران از اکو اضافه شود. مهندس زنگنه چهره نام آشنای عرصه سازندگی و دارای قدرت بالای چانه زنی و تاثیرگذاری در عرصه بین‌المللی است که اقدامات شایسته ای در بازار نفت و گاز جهان انجام داده و با درایت و زیرکی موفق به حفظ و تثبیت سهم ایران در اوپک شده در حالیکه کشورهای دیگر موظف به کاهش سهم خود بوده اند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در دفاع از برنامه‌های خود برای کابینه دوازدهم، گفت: در کشور ما هنگامی که از نفت صحبت می‌کنیم فقط یک کالا نیست. نفت و وزارت نفت دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی و بازرگانی خارجی است و در مسیر توسعه اقتصادی غیرمتکی به نفت و صنعت پتروشیمی نیستیم. ضمن اینکه بودجه کشور مستقیم و غیرمستقیم به نفت وابسته است.

وی تصریح کرد: این اهمیت سبب شده تا دشمنان در برخورد با جمهوری اسلامی ایران بیش از هر موردی به اعمال تحریم‌ها و اشکال‌تراشی علیه صنعت نفت پافشاری کنند. صنعت نفت و مجاهدان آن خط مقدم جبهه مبارزه با دشمن هستند.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز 28مرداد 96 در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: جنگ آینده جنگ‌ آب است، وضع موجود کشور و به تبع آن شرایط زیست محیطی محصول دوره مدیریتی وزیر پیشنهادی نیرو است.

وی اضافه کرد: امروز نقش آقای بیطرف وزیر اسبق نیرو در کم آبی کشاورزی و شرب چقدر است؟ 14 استان درگیر با ریزگردها هستند، جیره‌بندی آب و حمل آن با تانکر برای ما خجالت‌آور است، آیا مشکلات آبی کشور ما که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار داریم به دلیل کمبود بارندگی است یا به دلیل مدیریت ناکارآمد است.

وی در مورد تالاب‌ها و دریاچه‌ها گفت: آقای بیطرف در زمان مدیریت شما در وزرات نیرو چندین دریاچه و تالاب خشک شد یا در حال خشک شدن است دومین دریاچه نمکی جهان نگین شمال غرب کشور دریاچه زیبای ارومیه که با جان میلیون‌ها نفر ارتباط مستقیم دارد در زمان مدیریت حضرتعالی 4 متر کاهش داشت، در زمان احمدی‌نژاد 3 متر کاهش داشت یعنی در قتل دریاچه ارومیه سهم شما حداکثری بود. به جای احیای دریاچه ارومیه امروز فاضلاب‌های شهرک‌های صنعتی بدون تصفیه به داخل دریاچه ارومیه در حال سرازیر شدن است.

شهاب‌الدین بیمقدار نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو طی سخنانی اظهارداشت: سوابق کاری و علمی آقای بی‌طرف نشان می‌دهد با توجه به اینکه بنده خود نیز از جهادگران و عضو کمیسیون جهاد کشاورزی مجلس بودم به عنوان موافق از وزیر پیشنهادی نیرو دفاع می‌کنم.

وی افزود: عضویت در هیأت علمی دانشگاه‌ها، معاون آموزشی و سازندگی وزارت نیرو، اجرای طرح‌های بزرگ سدسازی کارون، عضویت در هیأت مدیره منابع آب و نیروی ایران، عضویت در پژوهشگاه‌های مختلف سازمان نظام مهندسی، شرکت‌های مشاوره در امور صنعت و عضویت در هیأت مدیره مولد نیروگاهی از جمله سوابق فعالیت‌های شرکت‌های بی طرف است.

جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: ضمن احترام به وزیر محترم پیشنهادی وزیر نیرو جناب آقای مهندس بیطرف میزان سنجش وزرای پیشنهادی براساس عملکرد و سوابق گذشته، برنامه‌های پیشنهادی، تطبیق برنامه‌های پیشنهادی با برنامه‌های توسعه ششم و اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مطالعات و تحقیقات مهندسی طرح‌ها و پروژه‌های سدسازی و انتقال آب در کشور جنابعالی به عنوان مسئول بلندپایه در امور آب وزارت نیرو در دولت‌های پنجم و ششم در اجرایی کردن طرح‌های مطالعاتی به عنوان وزیر نیرو در دولت هفتم و هشتم حضور داشتید که منجر به پروژه‌های ناموفق و مخرب زیست محیطی شده است.

مختار درمورد آسیب‌های انتقال آب تصریح کرد: انتقال آب از مناطق مستعد کشاورزی که قطب کشاورزی کشور هستند به مناطق کم آب برای توسعه کشاورزی بیانگر سیاست‌ غیرآمایش سرزمینی و عدم توجه به توان  و ظرفیت ذاتی مناطق جغرافیایی کشور شد که این امر باعث تحمیل هزینه‌های بسیار زیاد به مردم و اتلاف منابع آب و بحران اکولوژی، تخریب محیط زیست کشاورزی در مناطق مبدا و درنتیجه بروز آسیب‌ها و بحران‌های هیدروپلیتیکی و مناقشات درون سرزمینی می‌شود که متاسفانه مبنا و بنای این اقدام غیردینی در دوران مدیریت آقای بی‌طرف بوده است.


ادامه جلسه بررسی وزرا پیشنهادی دولت دوازدهم به فردا موکول شد.

پربیننده ترین خبرها