دیپلمات قطری: امارات از استبداد در کشورهای عربی حمایت می کند

دیپلمات قطری: امارات از استبداد در کشورهای عربی حمایت می کند
يکشنبه 29 مرداد 1396 - 12:20

سفیر قطر در ترکیه گفت: "امارات از انقلابهای معکوس در جهان عرب به منظور بازگرداندن نظام های استبدادی حمایت کرده به این امید که این نظامها گسترش جنبش های انقلابی در جهان عرب را متوقف کنند".

العالم - جهان اسلام

به گزارش پایگاه خبری رأی الیوم به نقل از خبرگزاری آناتولی، "سالم آل شافی" در پاسخ به ادعاهای "انور قرقاش"، وزیر مشاور در دولت امارات، که با روزنامه "جمهوریت" چاپ ترکیه گفتگو کرده بود، ضمن تکذیب حمایت مالی کشورش از افراطیون در منطقه، این ادعاها را بی اساس دانست.

وی با تأکید بر نقش واضح امارات در ایجاد این بحران بین کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر گفت: "تحقیقات فنی و حقوقی ما با همکاری سازمان های بین المللی مثل دفتر تحقیقات فدرل آمریکا (اف بی آی) و آثار ملی جرایم انگلیس، این موضوع (هک پایگاه خبرگزاری قطر) را قاطعانه ثابت کرده است و ما در حال حاضر سرگرم پیگیری تدابیر حقوقی علیه امارات هستیم".

سفیر قطر در ترکیه افزود: امارات و دیگر کشورهای محاصره کننده از همان ابتدا به طور رسمی با هر گونه میانجی گری خارجی مخالفت کردند لذا این ادعا که مواضع ترکیه فرصت این کشور را برای میانجی گری از بین برد، نادرست است.

وی در خصوص اظهارات قرقاش درباره روابط قطر با تروریسم و گروه های افراطی گفت که دولت امارات در حدی نیست که برای کشورهای دیگر برای مبارزه با تروریسم تعیین تکلیف کند بلکه این کار در حیطه اختیارات جامعه بین الملل و نهادها و سازمان های مرتبط است.

وی در تحلیل اظهارات این مقام اماراتی درباره روابط قطر با طالبان و القاعده و گروه های افراطی تصریح کرد که دولت امارات خود یکی از سه کشوری است که حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت شناخت.

وی درباره رابطه قطر با جنبش حماس گفت: "رهبران مهم حماس فقط در فلسطین هستند؛ پیش از این چند کشور خواستار کمک به قطر برای متقاعد کردن حماس به شرکت در انتخابات پارلمانی فلسطین شده بودند اما وقتی که دیدنه که ای جنبش در انتخابات پیروز شده اند، شروع کردند به متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و افراطی گری".

وی افزود که برخی رژیم های سیاسی منطقه از مشروعیت داخلی بی بهره هستند لذا سعی می کنند با برقراری روابط قوی با رژیم صهیونیستی این ضعف را جبران کنند و برای این منظور برخی جریان های سیاسی خاص را به عنوان جریان های افراطی مثل حماس مورد حمله قرار دادند.

وی در بخش دیگری از افشاگری علیه امارات گفت که گزارش های موثق سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی حکایت از نقش این کشور در تخریب امنیت و ثبات در چند کشور با زیر پا گذاشتن قطعنامه های الزام آور سازمان ملل دارد.

وی با اشاره نقش امارات در حمایت از انقلابهای معکوس در جهان عرب گفت: امارات و متحدانش حدود 40 میلیارد دلار فقط به کودتای نظامی در مصر کمک کرده اند.

این دیپلمات قطری، درباره روابط کشورش با ایران گفت: قرقاش در این روزنامه گفته است که ایران عامل اصلی بروز بحران با قطر نیست؛ در واقع با شروع این بحران، امارات مدعی شده بود که رابطه قطر با ایران عامل اصلی بروز این بحران است حال آنکه وقتی مشخص شد در میان اعضای شورای همکاری، قطر کمترین میزان روابط و امارات بیشترین میزان روابط با ایران را دارد، به ناچار از این ادعا صرف نظر کردند.

در ژوئن گذشته عربستان، مصر، امارات و بحرین روابط خود را با قطر با ادعای حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند اما قطر این ادعا را رد کرده و آن را اتهامات بی پایه و اساس دانست.

208

پربیننده ترین خبرها