انتقاد شیخ الازهر از رئیس جمهوری تونس درباره تساوی حقوق زن و مرد

انتقاد شیخ الازهر از رئیس جمهوری تونس درباره تساوی حقوق زن و مرد
دوشنبه 30 مرداد 1396 - 05:17

اظهارات رئیس جمهوری تونس درباره تساوی حقوق زن و مرد حتی در ارث، با واکنش تند احمد الطیب، شیخ الازهر مواجه شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین، احمد الطیب در واکنش به اظهارات باجی قائد السبسی، با صدور بیانیه ای، چنین اندیشه ای را نوعی سرکشی خواند و از آن به عنوان اقدامی اهانت آمیز به مسلمانان یاد کرد. 
وی در این بیانیه  که غروب روز یکشنبه صادر کرد بدون آنکه نامی از سبسی یا کشور تونس ببرد ، با بیان اینکه اظهار نظر دینی مداخله در امور داخلی کشور دیگر به شمار نمی آید، افزود، وقتی درباره موضوعی نص صریح وجود دارد و این نص هم در مفهوم و هم در موضوع شفافیت دارد دیگر در این زمینه اجتهاد معنی ندارد و آیات قران درباره ارث، مصداقی از این مورد است. چنین موضوعاتی از احکام ثابت تلقی می شوند که در دلالت آنها تردیدی نیست... در این موارد نه تنها اجتهاد علما مطرح نیست بلکه افکار عامه وغیر متخصص در هر درجه ای از فرهنگ هم که باشند نباید بدان ورود کنند... ورود اندیشه های سرکش به چنین حوزه ای یا بیان طرح های بی پایه در این موارد پذیرفتنی نیست، چنین کاری اهانت به مسلمانان ملتزم به دین به شمار می آید و می تواند ثبات جوامع اسلامی را به هم بریزد.
باجی قائد السبسی هفته گذشته در سخنانی در مراسم روز زن در تونس اظهار داشت، کشور به سمت حقوق مساوی زن و مرد در همه زمینه ها از جمله ارث پیش می رود.     
این اظهارات سبب بروز جنجال هایی در داخل و خارج تونس شده است اما آنچه  اظهارات رئیس جمهوری تونس را جنجالی تر کرده است، تایید عثمان بطیخ، مفتی تونس، بر این سخنان است، مفتی تونس در این باره اظهار داشت از جایگاه  زن و اصل تساوی حقوق زن و مرد حمایت می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها