چهل و هشتمین سالروز آتش زدن مسجد الاقصی

چهل و هشتمین سالروز آتش زدن مسجد الاقصی
دوشنبه 30 مرداد 1396 - 13:36

امروز دوشنبه مصادف است با چهل و هشتمین سالروز آتش زدن مسجد الاقصی که در 21 آگوست سال 1969 به وقوع پیوست و در واکنش به این جنایت اشغالگران صهیونیست، شورای امنیت قطعنامه 271 را در 15 سپتامبر سال 1969 صادر کرد.

العالم - فلسطین

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در این روز یک یهودی تندرو و جنایتکار به نام "مایکل دینس روهن" بخش شرقی مسجد الاقصی را به آتش کشید و طی آن قسمت های مختلفی از جمله منبر تاریخی معروف به منبر صلاح الدین در آتش سوخت. شعله های آتش تا نزدیکی گنبد تاریخی مسجد که از جنبش نقره خالص بود، نیز کشیده شد.

از جمله آثار و نشانه های مسجد الاقصی که در این آتش سوزی خسارت دیدند، می توان به مسجد عمر که سقفی گلی و پل هایی چوبی داشت، نام برد. علاوه بر این، محراب زکریا در مجاورت مسجد عمر، مقام اربعین در مجاورت محراب زکریا، 3 راهرو از مجموع 7 راهرو امتداد یافته از جنوب به شمال و ستون ها و نمادهای زینتی در این مکان نابود شد و بخشی از سقف نیز در جریان آتش سوزی فرو ریخت و خسارت های زیادی هم به درها و پنجره های مسجد وارد شد.
همچنین بخش هایی از نمای داخلی گنبد منقش و دیوارهای جنوبی خسارت دیده و 48 پنجره شیشه ای و گچی نابود شد و نماها و قرآن های زیادی هم در آتش سوخت.
فلسطینیان توانستند به یاری مسجد الاقصی شتافته و جلوی گسترش دامنه آتش سوزی و سوختن دیگر بخش های مسجد را بگیرند و خودروهای آتش نشانی و امدادرسانی از الخلیل، بیت لحم و دیگر مناطق کرانه باختری و فلسطین اشغالی 1948 برای اطفای حریق راهی قدس شدند. دشمن صهیونیستی به هر شیوه ای سعی داشت تا مانع از ورود آنان به قدس شود و آب مناطق مجاور مسجد الاقصی را نیز در این روز قطع کرد و خودروهای آتش نشانی رژیم صهیونیستی نیز عمدا با تاخیر خود را به مسجد الاقصی رساندند تا آتش گسترده تر شده و مسجد به کلی در آتش بسوزد.
آتش سوزی در مسجد الاقصی با واکنش گسترده کشورهای اسلامی و عربی همراه بود و روز بعد هزاران مسلمان نماز جمعه را در محوطه های خارجی مسجد الاقصی اقامه کردند و تظاهرات هایی در شهر قدس برگزار شد و یکی از عواقب و پیامدهای آتش زدن مسجد الاقصی، برگزاری اولین اجلاس سران اسلامی در رباط ـ پایتخت مراکش ـ و تاسیس سازمان همکاری اسلامی بود که تمامی کشورهای اسلامی در آن عضو شدند.
در ادامه واکنش ها به این جنایت اشغالگران صهیونیست، شورای امنیت قطعنامه 271 را در 15 سپتامبر سال 1969 صادر کرد و طی آن این اقدام دشمن صهیونیستی را محکم کرد و خواستار لغو تمامی تدابیر و اقدامات این رژیم با هدف تغییر اوضاع حاکم بر قدس شد و بر ضرورت پایبندی این رژیم به توافقنامه های ژنو و قوانین و موازین بین المللی تاکید کرد.
رژیم صهیونیستی پس از بازداشت این فرد جنایتکار که اصالتی استرالیایی داشت و به نام گردشگر به فلسطین آمده بود، مدعی شد که او مشکل روانی دارد و بدین گونه او بدون هیچ مجازاتی و پس از اینکه مدت زمان کوتاهی در تیمارستانی در نزدیکی عکا بستری بود، به کشورش استرالیا بازگشت.
کمیته عمران و بازسازی مسجد الاقصی وابسته به وزارت اوقاف اردن مسئول از بین بردن آثار آتش سوزی در مسجد الاقصی و مرمت و بازسازی آن شد و تیم فنی این کمیته که اوایل سال 1970 آغاز به کار کرد، دوباره منبر صلاح الدین ایوبی را بازسازی کرد.
دشمن صهیونیستی قبل و بعد از آتش سوزی مسجد الاقصی به هر شیوه ای در تلاش برای یهودی سازی شهر قدس و به ویژه مسجد الاقصی قبله نخست مسلمانان و سومین حرم شریف در جهان بوده است و می خواهد به زور و اجبار وانمود کند که قدس متعلق به یهودیان است، هرچند برای همه دنیا روشن است که قدس متعلق به مسلمانان است و هیچ ارتباطی به یهودیان ندارد و سازمان ها و نهادهای بین المللی نیز بارها با صدور قطعنامه هایی این مساله را مورد تایید قرار داده اند که در آخرین مورد سازمان یونسکو قطعنامه ای صادر کرد و قاطعانه اعلام کرد که قدس و مسجد الاقصی متعلق به مسلمانان است و هیچ پیوندی میان این مکان و یهودیان وجود ندارد و قدس در حقیقت شهری اشغالی است.

پربیننده ترین خبرها