سرلشکر باقری: جغرافیای سیاسی عراق به هیچ وجه نباید تغییر کند

سرلشکر باقری: جغرافیای سیاسی عراق به هیچ وجه نباید تغییر کند
دوشنبه 30 مرداد 1396 - 15:00

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: تغییر جغرافیای منطقه با توجه به اختلافاتی که بین اکراد و دولت مرکزی درباره کرکوک و سایر مناطق وجود دارد، می‌تواند موجب آغاز تنش‌ها و درگیری‌ها در داخل عراق باشد که این موضوع به‌هیچ‌وجه در داخل جغرافیای عراق محدود نخواهد شد وناامنی به‌سرعت به کشورهای همجوار از جمله ایران و ترکیه سرایت می‌کند که قابل‌پذیرش نیست.

العالم - عراق

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری روز دوشنبه در حاشیه بازدید از فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی این مطلب را در جمع خبرنگاران عنوان کرد و گفت: ما معتقد هستیم که مسئولیت مرزبانی نیروی انتظامی در پاسداری از مرزهای کشور ماموریتی بسیار حساس، مهم و قابل توجه در کشور و نیروهای مسلح است.
وی تصریح کرد: جلسه و بازدیدی که امروز در فرماندهی مرزبانی ناجا انجام شد، بسیار خوب و پربار بود و معاونت های مجموعه ستادکل و فرماندهی و معاونان نیروی انتظامی و فرمانده و معاونان مرزبانی، مرزبانان و فرماندهان استان های مرزی کشور در آن شرکت داشتند که در این جلسه مباحث کاملی درباره تقویت مرزبانی صورت گرفت.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: انشاء الله با تصمیمات مطرحه در این جلسه با شیب مناسب تقویت مناسبی به لحاظ کمی و کیفی در مرزبانی نیروی انتظامی اتفاق خواهد افتاد که در بعد نیروی انسانی پایور ، نیروی انسانی وظیفه، مسائل مربوط به قوانین و مقررات، زیرساخت و تاسیسات و ابنیه، تجهیزات، تسلیحات و در تمام ابعادی که نیاز به تصمیم گیری بود در این جلسه تصمیم گیریهای لازم انجام شده است.
سرلشکر باقری اضافه کرد: به همین جهت امتیازات خاصی برای کارکنان این بخش از نیروی انتظامی در نظر گرفته شد که می توان به اعتبارات ، تامین تجهیزات، تسلیحات و خانه های سازمانی اشاره کرد که اولویتی بیشتر نسبت به سایر بخش ها خواهد داشت که انشاء الله خدمت کوچکی باشد برای کارکنان خدوم مرزبانی که در سراسر مرزهای کشور در مناطق دور افتاده و کمتر برخوردار با بیشترین خطرات مواجه هستند که بخش زیادی از امنیت کشور را مرهون تلاش های این عزیزان هستیم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به تشریح سفر خود به کشور ترکیه پرداخت و گفت: در سفر به ترکیه که با رئیس محترم ارتش ترکیه در خصوص مسائل مرزی مشترک بحث و تبادل نظر کردیم که بحمدالله توافقات خوبی در آن جا انجام شد.
سرلشکر باقری اظهار کرد: در این ملاقات در خصوص مرزهای مشترک ایران و ترکیه با هم گفت و گو و تبادل نظر کردیم که ترکیه هم به مرز توجه بیشتری دارد و در بحث انسداد مرز و بستن مسیر قاچاقچیان هم از نظر انسانی و هم به لحاظ مهندسی فعالیت هایی را آغاز کرده که ما از این موضوع استقبال می کنیم.
وی گفت: همچنین در این دیدار نسبت به اقدامات جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف امنیتی و دفاعی در سال های گذشته گزارشی ارائه شد و اقدامات ایران و ترکیه درمرزهای مشترک مکمل یکدیگر خواهند بود، اچرا که برای امنیت بهتر و مقابله با قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدرو قاچاق سلاح و سایر انواع قاچاق که مشکلاتی را برای امنیت بهتر ومسائل فرهنگی دو کشور ایجاد می کند نیز گفت و گو و تبادل نظر انجام دادیم.
رئی ستاد کل نیروهای مسلح کشور گفت: در این دیدار در مساله مقابله با تروریسم در مرزهای مشترک و جلوگیری از عبور تروریست ها که بعضا در برخی مناطق اتفاق می افتد که نا امنی هایی راایجاد می کرد توافقات بسیار خوبی صورت گرفته و انشاء الله رئیس ستاد ارتش ترکیه برای تکمیل مذاکرات و جمع بندی مباحث به زودی به کشورمان سفر خواهد کرد که در این دیدار مباحث نهایی و کامل خواهند شد.
سرلشکر باقری همچنین اظهار کرد در سفر اینجانب به ترکیه در خصوص مباحث امنیت منطقه نیز صحبت های مفید و کاملی صورت گرفت و در مورد سوریه و عراق مباحث خوبی فی مابین دو طرف رد و بدل شد و در مود نقش ایران و ترکیه در برقراری ارامش وامنیت در منقه و دو کشور یاد شده نیز صحبت هایی انجام شد.
وی گفت: در ادامه این گفت و گوها در خصوص تقویت روند مذاکرات آستانه توسط نیروهای مسلح دو کشور که موضوع اصلی آن بود و خصوصا در منطقه ادلب که این روزها در حال برقرار شدن است و همچنین استقرار کامل حاکمیت قانونی دولت سوریه در مناطق مختلف بخصوص در شمال این کشور که متجاوزان امریکایی بدون کسب مجوز از دولت قانونی سوریه در آنجا حضور دارند نیز صحبت شد که باید این حاکمیت به آن اعاده شود.
سرلشکر باقری افزود: در این مورد توافقات خوبی صورت گرفته است که انشاء الله به مرور عملی خواهد شد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مورد عراق گفت: در مورد عراق هم و مساله احتمال وقوع همه پرسی برای استقلال در شمال عراق در مذاکراتی دو جانبه این موضوع را بحث و بررسی قرار دادیم و در این موضوع هم نظر هستیم و اشتراک نظر ما کامل و بین دو کشور وجود دارد که جغرافیای سیاسی کشورهای منطقه از جمله عراق به هیچ وجه نباید تغییر کند و هر گونه مباحثی در مورد اختلافاتی در مورد استقرار کردستان و حاکمیت مرکزی بغداد باید در چارچوب قانون اساسی عراق صورت گیرد.
وی تصریح کرد: تغییر جغرافیای منطقه با توجه به اختلافاتی که بین اکراد و دولت مرکزی درباره کرکوک و سایر مناطق وجود دارد، می‌تواند موجب آغاز تنش‌ها و درگیری‌ها در داخل عراق باشد که این موضوع به‌هیچ‌وجه در داخل جغرافیای عراق محدود نخواهد شد و ناامنی به‌سرعت به کشورهای همجوار از جمله ایران و ترکیه سرایت می‌کند که قابل‌پذیرش نیست.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها