تأکید لاوروف بر توقف خونریزی در یمن

تأکید لاوروف بر توقف خونریزی در یمن
دوشنبه 30 مرداد 1396 - 16:37

وزیر امور خارجه روسیه بر لزوم تلاش برای متوقف کردن خونریزیها در یمن تاکید کرد.

العالم - آسیا

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئی لاوروف در نشست مشترک خبری با سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در مسکو گفت: ما از لزوم حل همه کشمکش ها و بحران ها در منطقه بر اساس قوانین بین المللی و از طریق گفتگوهای فراگیر ملی به دور از دخالت های خارجی حمایت می کنیم. از این نظر ما درباره اوضاع سوریه و ایجاد مناطق کاهش تنش در این کشور با مشارکت فعال دوستان مصری گفتگو کردیم. دوستان مصری در برگزاری نشست هایی در قاهره همکاری کردند که باعث توافق در باره  ایجاد منطقه کاهش تنش در غوطه شرقی و حمص شد. روسیه و مصر برای حمایت از تشکیل واقع بینانه هیئت مشترک از مخالفان سوری به منظور آغاز مذاکرات بین آنها و دولت سوریه تلاش می کنند.

لاوروف افزود: مشارکت همه گروه های سیاسی و قبیله ای شرط لازم برای حرکت در مسیر حل بحران لیبی است. ما و مصر بر این باور هستیم که همه بازیگران و میانجی های خارجی باید تلاش های خود را برای نشستن همه طرف های لیبیایی بر سر میز مذاکره هماهنگ کنند. لیبیایی ها خودشان بهتر منافع این کشور و از چگونگی تامین آینده آن آگاهی دارند. باید خواسته های همه گروه های سیاسی و عشیره ای در لیبی در نظر گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: روسیه و مصر دیدگاه مشترکی درباره لزوم پایان خونریزیها در یمن و آغاز فرآیند سیاسی در این کشور دارند. مسکو و قاهره معتقدند باید گام های فوری برای کاستن از رنج ملت یمن برداشته شود. مردم یمن از بحران شدید انسانی رنج می برند. ما همچنین درباره بحران خلیج فارس تبادل نظر کردیم و از همه طرف های این بحران می خواهیم راه حلی برای مشکلات از طریق مذاکره پیدا کنند تا دغدغه های همه طرف ها از بین برود.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: دو کشور توافق نظر دارند که حوادث دشواری که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد آن است نباید نگاه ها را از لزوم حل اصلی ترین مسئله یعنی مسئله فلسطینی- اسرائیلی و به عبارت گسترده تر مسئله عربی - اسرائیلی دور کند. ما خواهان حل این مسئله بر اساس قواعد قانونی سازمان ملل هستیم. ما و دوستان مصری مان، تاسف خود را برای ناتوانی در اجرای قطعنامه سازمان ملل برای ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام می کنیم. روسیه و مصر در مجمع سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی و اجرای معاهده مربوط به آن با یکدیگر همکاری می کنند. ما درباره بعضی گام های اضافی که می توان در این زمینه برداشت، بحث و گفتگو کردیم.

سرگئی لاوروف افزود: ما بر پایبندی و اصرار خود بر مبارزه با تروریسم تاکید کردیم و همکاری کاملی در این باره در شورای امنیت داریم. ما امروز همچنین درباره لزوم یافتن راه حلی برای از بین بردن تامین مالی تروریسم و لزوم مبارزه با اندیشه های تروریستی توافق کردیم.

لاوروف خاطر نشان کرد: ما همچنین در زمینه گسترش تبادل تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری گفتگو خواهیم کرد تا در ماه آینده، کمیته مشترک دو کشور نشست جدیدی برگزار کند. همانطور که می دانید مسئله از سرگیری پروازها بین دو کشور هم در گفتگوها مطرح است و ما امروز بر پیشرفت هایی در این زمینه تاکید کردیم و امیدواریم به زودی چشم اندازی برای ترسیم از سرگیری پروازها بین دو کشور ترسیم شود. از نتیجه این گفتگوها بسیار خرسند هستیم و توافق کردیم تماس ها بین دو طرف ادامه پیدا کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها