چرا الجزیره پس از 7 سال سخنرانی بشار اسد را پخش کرد؟

چرا الجزیره پس از 7 سال سخنرانی بشار اسد را پخش کرد؟
سه شنبه 31 مرداد 1396 - 17:47

محافل رسانه ای اقدام شبکه تلویزیونی الجزیره قطر در پخش زنده سخنرانی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را نشانگر بروز تحول در شرایط سوریه و تحکیم و تثبیت شدن اوضاع آن کشور ارزیابی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، شبکه تلویزیونی الجزیره قطر که درسالهای ابتدایی شروع بحران سوریه میزبان اولین هسته معارضین سوری "مجلس ملی" بود، اکنون برای اولین بار پس از گذشت 7 سال سخنرانی بشار اسد رییس جمهوری سوریه را پخش کرد و وی را رییس جمهوری خواند.

روزنامه "رأی الیوم" این مساله را نشانه تغییرات بسیاری در سوریه و منطقه دانست که بی توجهی به آن دشوار می باشد خصوصا که اسد درباره نقشه راه جدید به طرف آینده یا "سوریه جدید" سخن گفت.

مسئله مهم‌تر حتی اقدام شبکه الجزیره در ذکر عنوان صحبح برای بشار اسد بود. الجزیره پس از گذشت قریب به هفت سال از بحران سوریه، روز گذشت زیرنویس کرد: بشار اسد رئیس جمهور سوریه.

این شبکه طی سالهای گذشته که جنگ علیه سوریه آغاز شد، بشار اسد را «رئیس رژیم» می‌نامید و تروریستها و شورشیان مسلح را «انقلابیون» می‌خواند.

وبگاه خبری «الحدث» سوریه گزارش داد که الجزیره طی سالهای گذشته رقمهای نجومی را برای «جعل تصاویر ویدئویی» هزینه کرد تا تخریب و قتل و نابودی و غارت تروریستها را در راستای «اقدامات انقلابی» تروریست‌ها جلوه داد.

این مسئله اما از چشم کاربران شبکه‌های اجتماعی در سوریه دور نماند و این شبکه را مورد تمسخر قرار دارند و اعلام کردند که الجزیره در حال «بازگشت به آغوش میهن» است. اشاره این کاربران با بازگشت اخیر یکی از معارضان سوریه به کشور است.

برخی دیگر اما این اقدام را «چرخش سیاسی» برای «کسب رضایت اسد» عنوان کردند؛ شخصی که دیگر همه میدانند که پیروز میدان شده است.

الجزیره طی سالهای گذشته اخبار و گزارشهای زیادی علیه دولت قانونی سوریه منتشر کرد، و کارشناسان بر این باورند که سخنرانی اخیر اسد، سخنرانی پیش از پیروزی است.

سخنرانی اسد در مراسم افتتاح کنفرانس وزارت امور خارجه این کشور نشان دهنده اعتماد به نفس، اطمینان وی نسبت به خروج سوریه از این بحران، بازگشت سریع به روال عادی و آمادگی مادی و معنوی برای بازسازی است.    

اسد نقش روسیه، چین، ایران و حزب الله به عنوان هم پیمانانش در زمینه حمایت از پایداری سوریه در برابر توطئه را ستود و از غرب به ویژه آمریکا به شدت انتقاد کرد که در سنگر مخالف ایستاده و در انهدام کشورش نقش ایفا نمودند.   

تحلیلگران صهیونیست آن را سخنرانی قبل از اعلام پیروزی قریب الوقوع دانسته و یکی از آنان در تلویزیون صهیونیستی گفت که اسد غالب شده است.

اینان همان اشخاصی هستند که چند سال قبل می گفتند این آخرین روزهای اسد است.

206

پربیننده ترین خبرها