صالحی درگفت و گوی اختصاصی با شبکه العالم:

ظرف پنج روز فعالیت اتمی به قبل از توافق باز می گردد

ظرف پنج روز فعالیت اتمی به قبل از توافق باز می گردد
سه شنبه 31 مرداد 1396 - 17:17

تهران (العالم) - رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که در صورت نقض کامل توافق اتمی از سوی طراف مقابل، ایران می تواند در مدت 5 روز فعالیت های اتمی خود را که قبل از توافق با گروه پنج به علاوه یک داشت، احیا نماید.

علی اکبر صالحی در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری العالم افزود که هفت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده اند که ایران به توافق متعهد بوده است.   

صالحی ادامه داد: که آژانس تا امروز هفت گزارش درباره فعالیت اتمی صلح آمیز ایران منتشر کرده که تاکید داشته ایران به وعده هایش متعهد بوده و بر اساس توافق اتمی به تعهداتش عمل کرده است و مشکلی در این زمینه نمی باشد.

وی خاطر نشان ساخت که آژانس بین المللی انرژی اتمی، تنها طرفی است که می تواند نسبت به صلح آمیز بودن فعالیت اتمی کشورهای عضو خود شهادت دهد.

اختلاف در باره توافق سیاسی است   

صالحی تصریح کرد که اختلاف درباره توافق اتمی در داخل، سیاسی است نه ریشه ای، چون یک جریان می کوشد به قدرت برسد و لذا از آن انتقاداتی را می شنویم، اما نهایتا همه متفق هستند که توافق اتمی به مصلحت کشور بوده و باید آن را حفظ نماییم.

وی گفت که برخی انتقاداتی درباره مساله تحریم دارند و می گویند باید تمام تحریم ها برچیده می شد اما اینگونه نشد و برخی تحریم ها همچنان موجود است.    

تحریم ها براساس توافق اتمی لغو شده است      

رییس سازمان انرژی اتمی یادآورشد که ما اینگونه تصور نمی کنیم، تحریم ها بر اساس توافق اتمی لغو شده اما بانک های بزرگ هنوز وارد تجارت با ایران نشده اند، اگر قرار بود صد کسب کنیم، هفتاد را به دست آوریم، اختلاف میان موافقان و مخالفان توافق اتمی فقط 30 درصد است.   

صالحی: برخی انتقاد هایی درباره مساله تحریم دارند و می گویند باید تمام تحریم ها برچیده می شد اما اینگونه نشد و برخی تحریم ها همچنان موجود است

وی گفت که حتی رقبای آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری با به رسمیت شناختن توافق اتمی گفتند که باید آن را حفظ کنیم، البته باید برای رفع مشکلات با بانک های بزرگ تلاش کنیم که امیدواریم به تدریج تحقق یافته و از آن خلاص شویم.

جنجال آفرینی سیاسی آمریکا علیه ایران

صالحی با بیان اینکه آمریکا به جنجال آفرینی سیاسی ضد ایران روی آورده است ، ابراز امیدواری کرد که این وضع به مرور بهبود یابد.

وی گفت که وقتی وارد گفت و گو با مذاکرات اتمی شدیم امکان می دادیم که طرف دیگر از تعهداتش عدول نماید لذا پل های متعددی را برای بازگشت به گذشته و حتی بهتر از گذشته بنا نهادیم.  

تدابیر ایران برای بازگشت به شرایط قبل

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از گفت و گو با شبکه العالم تصریح کرد : زمانی که وارد مذاکرات هسته ای شدیم احتمال می دادیم طرف دیگراز پایبندی به تعهدات خود شانه خالی کند، از این رو تدابیر مختلفی را برای بازگشت به عقب بلکه بهترو بیشتر از شرایط پیش اندیشیدیم.

معاون رئیس جمهوری افزود: به عنوان نمونه، اگردولت جمهوری اسلامی ایران پس از زیر نظر گرفتن واکنش های امریکا و دیگر کشورها، در صدد عقب نشینی از توافق نامه برآید،خواهید دید که در کمترین زمان که حتی مذاکره کنندگان با ما نیز توان  پیش بینی آن را ندارند،از سرعت بازگشت ایران به شرایط پیش از توافق و حتی بهتر ازآن  تعجب خواهند کرد.

ایران به نقض توافقنامه تمایل ندارد

صالحی گفت: ما تمایل به نقض توافق نامه نداشته و همواره اصرار بر ادامه توافقنامه داریم،این توافق فقط به نفع کشورما نیست بلکه به نفع منطقه ومحافل بین المللی نیزاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد : ما آرزومند نقض این توافق نیستیم،اما اگر چنین مساله ای پیش بیاید ما می توانیم به شرایط پیش و حتی بهتر بازگردیم .

صالحی: ما آرزومند نقض این توافق نیستیم،اما اگر چنین مساله ای پیش بیاید ما می توانیم به شرایط پیش و حتی بهتر بازگردیم

اقدام های  موذیانه به معنای نقض کامل توافق نیست

وی افزود: کمیته مسئول پیگری اقدامات طرف دیگر توافق به ویژه آمریکا هنوز به این باور نرسیده اند که نقض توافق کامل صورت گرفته باشد اما برخی اقدامات موذیانه ای شده که این به معنای نقض کامل توافق نیست.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی هسته ای گفت :اگر این کمیته به این باور برسد که آنان توافق را نقض کرده اند ما نیز به وقتش باید تصمیم مناسبی اتخاذ کنیم اما همواره اعلام کردیم تصمیمات ما متناسب با اقدامات و واکنش های آنان است اقدامات ما بررسی شده ونه احساساتی است.

اساس مصوبه مجلس دست دربرابر دست و چشم دربرابر چشم است

وی افزود: تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی برای کمک و مشورت به سازمان انرژی اتمی و وزارت امورخارجه؛ واکنش به  تصمیم اخیر کنگره بر اساس دست در برابر دست و چشم در برابر چشم است ما گام های سنجیده ای خواهیم برداشت.

تخصیص های مالی گسترده برای برنامه هسته ای مسالمت آمیز

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی هسته ای ایران در بخش دیگری از گفت و گو تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی در تصمیمات اخیر خود علیه سیاستهای خصمانه کنگره آمریکا برضد ایران، تصمیمی مبنی بر تخصیص حدود 70 میلیون دلار برای توسعه برنامه هسته ای مسالمت امیز در سال جاری اتخاذ کرد که این اقدام حامل پیامی محکم به کسانی است که می دانند کشف و تبدیل اورانیوم چه معنایی دارد.

وی افزود: بند دیگر این اقدامات مربوط به مساله موتور هسته ای و طراحی آن است. حدود 60 میلیون دلار برای آن اختصاص یافت که حامل پیامی از لحاظ فنی است.

تخصیص مالی هنگفت  برای توسعه برنامه هسته ای معنی دار است

صالحی خاطرنشان کرد که خلا قانونی درباره موتور هسته ای و کشف و استخراج اورانیوم وجود نداشت؛ اما تخصیص این رقم هنگفت به عنوان بودجه بسیار معنی دارد و پیشبردی برای فعالیت هسته ای ایران است.

وی در عین حال موضوع بازگشت به سطوح عالی غنی سازی در تصمیمات شورای اسلامی را رد کرد. 

برخی تصمیمات را در زمان خود اعلام خواهیم کرد

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: برخی تصمیمات از جانب کمیته مسئول نظارت بر توافق هسته ای وجود دارد؛ اما اعلام نشده و در زمان خود آنها را اعلام خواهیم کرد؛ زمانی که به این نتیجه برسیم که چه تصمیمی باید در پاسخ به مواضع طرف مقابل اتخاذ شود.

در نطنز طی چند ساعت به غنی سازی 20 درصد بازمی گردیم و در فوردو طی چند روز

صالحی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر بخواهیم به غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد بازگردیم، در فوردو که برای آنها مکانی حساس به شمار می آید، طی 4 یا 5 روز می توانیم اورانیوم غنی شده به میزان 20 درصد تولید کنیم اما در نطنز این اقدام طی چند ساعت انجام می شود.

تولید موتورهای هسته ای به 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: طرح موتورهای هسته ای دست کم به 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد تا به مرحله ای برسیم که بتوانیم بگوییم آن را به اتمام رساندیم. همچنین به کار جدی نیاز دارد تا در ناوگان قرار گیرد.

وی گفت: تاکنون دو گزارش در این خصوص صادر کردیم با توجه به آنکه فقط روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آمریکا در این زمینه موفق هستند که اخیرا هند نیز در سال جاری به کمک روسیه و پس از 20 سال تلاش در این عرصه به موفقیت رسید

تاسیس بزرگترین و جدیدترین بیمارستان هسته ای طی 5 سال

صالحی گفت: ایران طرحی برای تاسیس بیمارستان هسته  ای دارد که در غرب آسیا منحصربفرد است این بیمارستان براساس سیستمی موسوم به سنکرون کار می کند و بسیار پیشرفته است و طی 4 یا 5 سال آتی این طرح را به اتمام خواهیم رساند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: این نخستین بیمارستان در غرب آسیا به منظور درمان بیماریهای صعب العلاج مانند سرطان خواهد بود.

می توانیم 100 هزار سانتریفیوژ طی یک سال و نیم تولید کنیم

معاون رئیس جمهوری با اشاره به هشدار رهبر درباره تبعات عدم پایبندی به توافق هسته ای، اظهار داشت که ما می توانیم به تولید 100 هزار سانتریفیوژ فقط در یک سال و نیم بازگردیم که دال بر امکانات گسترده ایران است.

آمریکا سردرگم است

صالحی تصریح کرد که امریکا در سیاستها و راهبردهای خود دچار سردرگمی است و راهبرد سیاسی خود را نمی داند نوعی سردرگمی سیاسی در امریکا وجود دارد از این رو پیش بینی تصمیمات آنها در آینده نزدیک دشوار است اما ما برای تمام سناریوها و اتخاذ پاسخ مناسب برای تمام آنها آماده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تحریم های اخیر آمریکا یک قانون نبوده است بلکه در ضمن اختیارات رییس جمهوری بوده است؛ اما اینک تبدیل به قانون شده و چیز جدیدی نیست بجز آنچه که مربوط به سپاه پاسداران می شود. اما درکل قانون جدید وجود ندارد.

وی افزود: در زمان حاضر ترامپ آن را امضا کرده اما هنوز اجرایی نشده است. زیرا فقط تحریم هایی علیه ایران نیست بلکه روسیه و کره شمالی نیز هستند و هنوز تصمیم عملی در خصوص آن اتخاذ نکرده اند.

تهدیدهای ترامپ درباره توافق هسته ای بیهوده است

رییس سازمان انرژی اتمی اظهارات مقام های آمریکایی ها درباره بی اثر کردن توافق هسته ای را سخنانی بیهوده و برای بهره برداری سیاسی داخلی در سایه سردرگمی سیاسی کاخ سفید دانست و گفت: آنها به اینگونه شعارها نیاز دارند. ترامپ وعده داد که تواق هسته ای را به محض ورود به کاخ سفید پاره کند؛ اما اینک 6 ماه از ورودش به کاخ می گذرد و هیچ کاری نکرده است بلکه به تعهداتش پایبند شد و باید صبر کنیم تا ببینیم در آینده چه پیش خواهد آمد.

وی با بیان اینکه بعید است که ترامپ در این خصوص دست به اقدامی غیرعادی بزند، افزود: با این حال در مورد اقدامات آنها مطمئن نیستیم و برای تمام سناریوها آماده ایم.  

وی با اشاره به سخنان تیلرسون و ترامپ مبنی بر اینکه تلاشهای آمریکایی ها بار دیگر ایران را به میز مذاکره می کشاند، گفت: چنین اتفاقی نخواهد افتاد زیرا ما آماده نیستیم بار دیگر به مذاکرات بازگردیم. مذاکرات تمام و توافق منعقد شد و باید به آن پایبند باشیم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که اگر امریکا به طور کامل و آشکار از توافق هسته ای خارج شود؛ آنگاه این امر را بررسی خواهیم کرد. موضع اتحادیه اروپا چه خواهد بود، واکنش چین و روسیه و دیگر کشورها چه خواهد بود، اگر با امریکا مخالفت کردند و به توافق پایبند بودند که این یک مساله است. اما اگر با امریکا همراهی و موافقت کردند، مساله ای دیگر است.

وی درباره اثر گذاری تلاش آمریکا بر روابط اقتصادی خاطرنشان کرد: روابطی تجاری و اقتصادی گسترده ای وجود ندارد و امریکا از لحاظ اقتصادی و تجاری برای ما معنایی ندارد اما می تواند بر شرکت ها و بانکهای خارجی و تعامل با ایران تاثیر بگذارد.

اگر همه از توافق هسته ای خارج شدند ما هم خارج می شویم

رییس سازمان انرژی اتمی توضیح داد که اگر آنها خارج شوند و اتحادیه اروپا و دیگران با آمریکا در این خصوص موافقت کنند؛ این بدین معناست که همگی از توافق خارج شدند ما نیز از توافق خارج می شویم. اما اگر اتحادیه اروپا و چین و روسیه علیه مواضع آمریکا عمل کردند و به تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند بودند، این مساله ای دیگر است؛ در آن هنگام ما به جای ایران و 5 بعلاوه یک، هفت منهای یک خواهیم گفت و امریکا در موضع خود تنها خواهد ماند.

وی افزود: امریکایی ها شعارهای تند سر می دهند، با کلمات بازی می کنند و دست به اقدامات ایذایی می زنند اما توافق هسته ای را به طور کامل و صریح نقض نکردند.

صالحی گفت: در سال 2006 که فقط مذاکرات با سه کشور اروپایی شامل انگلیس، آلمان و فرانسه انجام می شد، ایران اعلام کرد که ترجیح می دهد چین و روسیه به مذاکرات هسته ای اضافه شوند؛ اما آنها امریکا را هم اضافه کردند.

وی تاکید کرد: یکی از شروط ایران برای موافقت با توافق هسته ای مختومه شدن پرونده موسوم به پی ام دی (PMD) از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای بود.

فعالیتهای هسته ای ایران کاملا مسالمت آمیز است

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ایران حق دارد در زمینه سانتریفیوژها، نوع جدید آنها امثال آی آرـ6 و آی ار ـ8 تحقیق و پژوهش کند و می توانیم در این خصوص دست به اقدامات مورد نیاز بزنیم از جمله این فعالیت ها تزریق گاز اورانیوم به  سانترفیوژهاست که هیچ مشکلی هم ندارد.  

دستیابی ایران به پیشرفتهای متعدد هسته ای 

صالحی گفت: ایران می تواند راکتورهای پژوهشی هسته ای طراحی کند و نیز در زمینه استخراج اورانیوم از معادن و تبدیل آنها به مواد دیگر و نیز در زمینه سانترفیوژهای جدید به مراحل پیشرفته ای رسیده است و می توانیم سانترفیوژهای جدیدی طراحی کنیم

وی درهمین حال تاکید کرد که هیچ فعالیت هسته ای وجود ندارد که بر طبق توافق هسته ای متوقف شده باشد. 

وی افزود: تنها چیزی که بر آن توافق حاصل شد تعداد سانترفیوژها بود؛ تعداد آنها که حدود 9 هزار بود و برای غنی سازی اورانیوم بکار می رفت، به 6 هزار رسید. ما 10 هزار سانتریفیوژ دیگر نیز داشتیم که در زمینه غنی سازی استفاده نمی شدند و همچنان در انبارموجوداست.

صالحی تاکید کرد که فناوری هسته ای در ایران یک فناوری داخلی به نسبت 60 درصد بوده و از خارج از کشور نیامده است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود : فناوری هسته ای دارای استانداردهای صنعتی و فنی بسیار بالایی است؛ از این رو هرکسی که به آن دسترسی پیدا کند به استاندارهای عالی در زمینه صنعت و دستگاه های جدید و غیره دست می یابد.

فناوری هسته ای اعتماد به نفس می بخشد و چرخ پیشرفت را به جلو می راند 

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که فناوری هسته ای به کشوری که دارای این فن آوری در زمینه صنعت و تکنولوژی و علم باشد، اعتماد به نفس می بخشد. غرب گمان می کرد که ما قصد داشتیم بمب هسته ای بسازیم اما رهبر فتوایی مبنی بر تحریم سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای صادر کرد، و ما در این عرصه نیستیم و به آن فکر نمی کنیم. 

صالحی خاطرنشان کرد: این تکنولوژی برای تحقق دستاوردهایی در تمام زمینه های صنعتی به ملت ایران اعتماد به نفس می بخشد. به گونه ای که اینک از تجربیات ایران در زمینه های انرژی هسته ای مسالمت امیز در زمینه نفت و کشاورزی و بهداشت استفاده می شود.

وی گفت : بسیاری از دستگاه هایی را که قادر به خرید آنها از خارج نیستیم، می توانیم در داخل کشور بسازیم؛ به عنوان مثال ما خود اقدام به ساخت سانتریفیوژ کردیم و برای استفاده به وزارت بهداشت تحویل دادیم.

وی بار دیگر تاکید کرد که تهران امیدوار است که توافق هسته ای نقض نشود، توافق به همان شکل باقی بماند و همگی به آن پایبند باشند. اما به سختی می توان پیش بینی کرد که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، این مساله به دیگران از جمله دولت امریکا، اتحادیه اروپا و دیگران بستگی است و ما برای تمام سناریوها آماده ایم.

206/210/217

پربیننده ترین خبرها