چه زمانی محیط داخلی خودرو سمی می‌شود؟

چه زمانی محیط داخلی خودرو سمی می‌شود؟
جمعه 3 شهريور 1396 - 18:01

در دو حالت یعنی زمانی که خودرو کاملا نو و تازه باشد و در فصل تابستان، مواد سمی در بیشترین میزان خود هستند.

العالم - گوناگون

درواقع محیط داخلی خودروها در طول سال همواره سمی است. بااین حال در دو حالت یعنی زمانی که خودرو کاملا نو و تازه باشد و در فصل تابستان، مواد سمی در بیشترین میزان خود هستند. در واقع این‌طور به نظر می‌رسد، که محصولات تولید شده تازه، هنوز مقداری از مواد پسماند تولید را در خود دارند.

بنابر این زمانی که از قطعات و اجزای داخل خودرو استفاده می‌شود، این مواد باقیمانده می‌توانند به راحتی منتشر شوند. مثلا هنگامی که روی صندلی‌های جدید می‌نشینید یا زمانی که کنترل داشبورد را لمس می‌کنید یا زمانی که بر روی موکت کف خودرو پا می‌گذارید این مواد در فضا منتشر خواهند شد و انتشار بویی را به دنبال خواهند داشت که به بوی ماشین نو معروف است و حتی برخی افراد آن را دوست دارند.

با این حال گفتنی است که با گذر زمان، میزان این مواد شیمیایی در خودرو کاهش می‌یابد. در واقع با این‌که این مواد هنوز هم در فضای ماشین وجود دارند اما در سطوح پایین‌تری منتشر می‌شوند که نگران کننده نیست. این فرایند که گاز افشانی نامیده می‌شود، همزمان با گرم شدن هوای خارج از خودرو در فصل تابستان، برخی از ذرات این مواد شیمیایی به جنب و جوش می‌افتند و دوباره در مقادیر زیاد منتشر می‌شوند. این امر به این دلیل رخ می‌دهد که قرار گرفتن در معرض گرما و حرارت زیاد و همچنین قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش اشعه های خورشیدی، باعث تسریع رهاسازی گازها می‌شود.

در واقع مواد شیمیایی بسیار زیادی در یک خودرو با حجم معمولی وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات شدیدی می‌شود اما ضرورتی ندارد که همه آنها را لیست کنیم.

برخی از کارشناسان معتقدند که در حدود ۲۷۵ نوع آلاینده در فضای داخلی هر خودرو وجود دارد اما ۵۰ نوع از آنها شایع ترین آلاینده‌ها هستند که می‌توانند به طرق مختلفی دسته‌بندی شوند. وینیل ماده ای است که به عنوان روکش پلاستیک مانند در فضای داخلی خودرو استفاده می‌شود و می‌توان گفت که این ماده ارزان یکی از بدترین مواد تولید کننده سم است. ماده سمی بعدی فرمالدئید نام دارد که یک ماده محافظ و مقاوم در برابر آتش است و از سرنشینان خودرو، فلزات سنگین و مواد پلاستیکی مختلفی که اجزای داشبورد، دستگیره‌های درب و دسته صندلی را تشکیل میدهند، در برابر گرمای موتور و اگزوز محافظت می‌کند. خفیف‌ترین علایم استنشاق چنین مواد سمی، تهوع و سردرد است که حتی به ذهن بسیاری از مردم خطور هم نمی‌کند که عامل ایجاد آن ماشین جدیدشان باشد. با این حال با گذر زمان، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض چنین موادی می‌تواند مشکلاتی نظیر مشکلات سیستم عصبی مرکزی، مشکلات هورمونی، از دست دادن حافظه و سرطان و خیلی علایم ترسناک دیگر را ایجاد نماید.

 منبع : persiankhodro

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها