یونیسف: اوضاع انسانی در یمن وخیم است

یونیسف: اوضاع انسانی در یمن وخیم است
جمعه 3 شهريور 1396 - 18:45

نماینده یونیسف در یمن، اوضاع انسانی در این کشور را وخیم خواند.

العالم - یمن

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مریتخل رلانیو در گفتگو با این شبکه درباره بحران انسانی در یمن گفت: پس از سه سال جنگ در یمن اوضاع در این کشور بسیار وخیم است. سیستم بهداشت و درمان یمن نابود شده است. کمبود شدید آب سالم و سرویسهای بهداشتی وجود دارد. در نتیجه جنگ، کودکان کشته یا معلول شده اند. به علاوه وبا تلفات زیادی بر جای گذاشته است و بیش از پانصد هزار نفر از مردم یمن به وبا مبتلا شده اند که نیمی از آنها کودکان هستند. اوضاع در یمن بسیار وخیم است. واقعا نمی دانم این وضع تا کی می تواند ادامه پیدا کند. البته با همکاری نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد و سازمانهای غیردولتی تلاش می شود حداقل خدمات بهداشتی و درمانی به نیازمندان رسانده شود اما با شرایط فعلی حتی این میزان خدمات رسانی نیز بسیار دشوار است. به زودی سال تحصیلی آغاز می شود و به نظر نمی رسد با این اوضاع مدارس یمن بتوانند کار خود را آغاز کنند. از اکتبر سال گذشته حقوق معلمان پرداخت نشده است. بنابراین به نظر نمی رسد از ماه سپتامبر مدارس ابتدایی آغاز شود. این نگرانی وجود دارد که بیش از چهار میلیون کودک نتوانند به مدارس بروند.

مجری سی ان ان گفت: آمارها نشان می دهد هفده میلیون نفر از جمعیت یمن دسترسی به مواد غذایی کافی ندارند. هفت میلیون نفر از این تعداد هم در آستانه قحطی هستند. برای سازمانهای بشردوستی مثل یونیسف تا چه حد آزار دهنده است وقتی می بینید چنین فاجعه انسانی قابل پیشگیری است؟

نماینده یونیسف در یمن افزود: این وضع بسیار ناراحت کننده و دلسرد کننده است زیرا مردم یمن حتی حداقل امکانات را برای زندگی عادی ندارند. وضعیت سیستم بهداشت و درمان طوری است که نمی تواند به اندازه کافی خدمات درمانی و بهداشتی ارائه کند. نیمی از مراکز درمانی دیگر کار نمی کنند. سوخت و برق لازم برای فعالیت بیمارستانها وجود ندارد. تصفیه خانه های آب از کار افتاده اند. همچنین رساندن کمک به نیازمندان در یمن بسیار دشوار است. اعزام نیروهای امدادی به علت محدودیتهایی که وجود دارد امکان پذیر نیست.

این مقام یونیسف درباره شیوع وبا گفت: وبا بیماری قابل پیشگیری است. هیچکدام از کارمندان گروههای امدادی در یمن به وبا مبتلا نشده است اما مردم یمن به آب سالم دسترسی ندارند و آب مصرفی آنها تصفیه نشده و آلوده است. بسیاری از مردم نمی دانند چگونه آب را سالم سازی کنند. اوضاع بهداشت و درمان در بیشتر شهرهای یمن بحرانی است. زباله ها در داخل شهرها انباشت شده است زیرا تجهیزات حمل و دفاع زباله وجود ندارد و نهادهای مربوطه نیز فعال نیستند. پیش بینی می شود با ادامه این وضع تعداد مبتلایان به وبا همچنان افزایش پیدا کند.

مجری سی ان ان گفت: متاسفانه بحران یمن در میان اخبار و گزارشهای مهم رسانه ها قرار ندارد. بسیاری از دولتها کاری برای پایان جنگ نمی کنند و به طرفهای درگیر فشار نمی آورند که به جنگ پایان دهند و کمکی به اوضاع انسانی نمی کنند. پیام شما به جهانیان چیست؟

نماینده یونیسف در یمن گفت پیام ما بسیار روشن است. لازم است طرفهای درگیر در جنگ و همه آنهایی که از طرفهای درگیر حمایت می کنند، توافقنامه ای را برای حل سیاسی بحران امضا کنند. اگر جنگ در یمن خاتمه پیدا نکند، کودکان و زنان بیشتری جان خود را از دست خواهند داد. هم اکنون عده زیادی از مردم یمن به علت نبود غذا و دارو و  درمان جان خود را از دست می دهند. همچنین باید حقوق عقب افتاده کارمندان دولت پرداخت شود تا حداقل خدمات اجتماعی برقرار شود. باید گروههای امدادی بتوانند به آسیب پذیرترین قشرها و محله ها در یمن دسترسی داشته باشند. طرفهای درگیر باید نقض شدید حقوق کودکان را متوقف کنند زیرا هم اکنون عده زیادی کودک دارند می میرند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها