نتایج یک تحقیق جهانی نشان می دهد

از بین رفتن 2 میلیون سال عمر ایرانی ها در سال 2015 با اختلالات روانی و مصرف مواد

از بین رفتن 2 میلیون سال عمر ایرانی ها در سال 2015 با اختلالات روانی و مصرف مواد
شنبه 4 شهريور 1396 - 23:04

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: براساس مطالعه جهانی، مجموع اختلالات روانی و مصرف مواد مخدر و الکل سبب از بین رفتن حدود 2 میلیون سال عمر در ایران در سال 2015 شده و با وجود غیر کشنده بودن، دومین عامل از بین رفتن سال های عمر پس از بیماری قلبی_عروقی در ایران است.

العالم - ایران / اجتماعی

به گزارش ایرنا، دکتر مازیار مرادی لاکه روز شنبه در کنفرانس خبری سیمای سلامت ایران و جایگاه آن در میان کشورهای منطقه خاورمیانه به تشریح نتایج یک مطالعه جهانی مهم تحت عنوان 'بار بیماری ها در ایران و منطقه مدیترانه شرقی' پرداخت و گفت: این پژوهش سازمان جهانی بهداشت مربوط به 22 کشور منطقه مدیترانه شرقی با جمعیتی حدود 630میلیون نفر است که شامل اردن، افغانستان، امارات متحده عربی، ایران، بحرین، پاکستان، تونس، جیبوتی، سوریه، سودان، سومالی، عراق، عربستان سعودی، عمان، فلسطین، قطر، کویت، لبنان، لیبی، مراکش، مصر و یمن می شود. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و از نویسندگان مطالعه یاد شده افزود: این پژوهش هر سال به‌روزرسانی می‌شود و یک پروژه سیستماتیک و علمی است که با هدف برآورد سلامت از میان تمامی بیماری ها، آسیب‌ها و عوامل خطر به تفکیک جنس، سن و کشور طراحی و اجرا شده و به دلیل نیاز به بازه زمانی برای تدوین گزارش ها، آخرین گزارش آن مربوط به سال 2015 است که در شماره اوت 2017 مجله بین المللی سلامت عمومی منتشر شده است.

وی افزود: براساس این پژوهش، مهمترین علل مرگ در منطقه مدیترانه شرقی، بیماری های ایسکمیک قلبی و بیماری های عروقی مغز شامل سکته قلبی است که اولین علت مرگ و میر در بیشترین کشورهای منطقه است و همچنین عفونت های تنفسی تحتانی، آسیب های ناشی از جنگ، دیابت، تولد نوزادان نارس، انسفالوپاتی نوزادی، بیماری های مزمن انسدادی ریه و بیماری های اسهالی از دیگر علت های مرگ عنوان شده است. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به این که در ایران بیماری های ایسکمیک قلبی و بیماری های عروقی همانند دیگر کشورها دو علت مهم مرگ و میر است، افزود: آسیب های ناشی از حوادث جاده ای سومین علت مرگ و میر در ایران است و بیماری های قلبی ناشی از پرفشاری خون، آلزایمر، بیماری مزمن انسداد ریه، دیابت، عفونت های تنفسی تحتانی و سرطان معده به ترتیب از دیگر علت های مرگ در ایران است.

وی سپس با اشاره به شاخص سال های از دست رفته عمر به دلیل مرگ زودرس یا ناتوانی افزود: در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی ساختار سنی و جنسی جمعیت از نظر سال های از دست رفته عمر به دلیل مرگ زودرس یا ناتوانی استاندارد سازی شد که در این پژوهش ایران در رتبه دهم قرار دارد و رتبه های 1 تا 3 مربوط به کشورهای کویت، عربستان سعودی و قطر است و افغانستان، سومالی و جیبوتی به ترتیب کشورهای آخر هستند.

مرادی همچنین با اشاره به افزایش میزان خودکشی در این منطقه گفت: در سال 2015 میلادی، 28 هزار نفر از ساکنان کشورهای منطقه مدیترانه شرقی خودکشی کردند که نسبت به 25 سال گذشته افزایش 100 درصدی را نشان می دهد؛ این در حالی است که تعداد موارد خودکشی در سطح جهان در همان مدت 20 درصد افزایش داشته است، همچنین خشونت بین فردی طی 25 سال گذشته در منطقه خاورمیانه 152 درصد اما در سطح جهان 18 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به این که حدود 84 درصد از مجموع موارد مرگ ناشی از جنگ و اقدامات قانونی مانند اعمال قانونی زور توسط پلیس در جهان در منطقه مدیترانه شرقی اتفاق می افتد، گفت: اختلالات روانی همچون افسردگی، اضطراب، بیماری دوقطبی و اسکیزوفرنی در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی روند روبه رشد را نشان می دهد.

وی رشد شیوع چاقی در کشورهای منطقه مدیترانه را 37 درصد عنوان کرد و افزود: در میان کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، قطر و کویت بیشترین شیوع چاقی در میان بزرگسالان و کودکان را دارند و در ایران بیش از نیمی از بزرگسالان دچار چاقی یا بیش وزنی هستند و از این افراد، حدود 14 درصد زیر 20 سال هستند.

کنفرانس خبری سیمای سلامت ایران و جایگاه آن در میان کشورهای منطقه خاورمیانه با حضور دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، و شهرزاد بازرگان حجازی استاد کالج مدیسن دانشگاه لس آنجلس آمریکا در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها