ورود نمایندگان به ماجرای دیه قاتل آتنا؛

چه پاياني در انتظار پرونده جنجالي ديه آتنا اصلاني است؟

چه پاياني در انتظار پرونده جنجالي ديه آتنا اصلاني است؟
يکشنبه 5 شهريور 1396 - 20:09

قاعده پرداخت نصف دیه برای زمانی که مردی زنی را به عمد به قتل برساند هنوز هم پابرجاست اما نمایندگان مجلس درصدد ایجاد مصوبه جدید هستند تا از آن طریق بتوانند مساله دیه را حل و فصل کنند.

العالم - ایران | اجتماعی

«اگر مردی زنی را به قتل برساند و خانواده اولیای دم بخواهند مرد را اعدام کنند، باید نصف دیه مرد را بپردازند تا بتوانند حکم اعدام او را بگیرند» احتمالاً در چند روز اخیر این جمله را در رسانه‌های مختلف زیاد دیده‌اید، عده‌ای در اعتراض به این حکم در چند روز اخیر مخالفت خود را از طریق فضای مجازی اعلام کردند و تعدادی هم منکر چنین ماده‌ای در قانون اساسی شدند.

بیشتر بخوانید:

اولین فیلم از اظهارات قاتل آتنا در مقابل دوربین 

پرداخت نصف دیه از شایعه تا واقعیت

واقعیت اینجاست که بعد از حادثه‌ای که برای آتنا پیش آمد، بیشتر افراد تصور می‌کردند که برای قصاص قاتل، دیگر نیازی به پرداخت نصف دیه نیست، این حرف اما فقط یک گمانه زنی از جانب عوام بود و قانون در این باره تصمیم دیگری گرفته بود. این قانون البته برای بسیاری از وکلا و نمایندگان مردم پذیرفته نیست و آنها در صدد تغییر آن هستند، در همین راستا با یکی از نمایندگان مجلس و عضو کانون وکلا که اتفاقاً جزو افراد پیشرو برای تغییر این قانون بود به گفت و گو نشستیم تا از آخرین تغییرات دیه درباره ماجرای آتنا باخبر شویم.

واقعیت چیست؟

واقعیت اینجاست که طبق ماده 209 قانون مجازات اسلامی، اگر مردی زنی را به قتل برساند، برای قصاص، خانواده مقتول باید نصف دیه را به خانواده قاتل بپردازد. این در حالی است که بنا به صلاحدید دادستان این مبلغ از صندوق بیت المال پرداخت می‌شود.

درباره تجاوز کدام قانون صحیح است؟

رضا شیران نماینده مجلس و عضو کانون وکلا در خصوص ماجرای تجاوز اما ماده قانون دیگری را تأثیر گذار می‌داند و معتقد است: اگر فردی تجاوز به عنف کند و این تجاوز برای پزشکی قانونی محرز شود دیگر نیازی به پرداخت نصف دیه نیست.

وی ادامه می‌دهد: البته محرز شدن این تجاوز کار بسیاری سختی برای پزشکی قانونی است و به این راحتی‌ها عملی نمی‌شود.

آیا باید دیه پرداخت شود؟

رضا شیران به عنوان فردی که مسئله دیه آتنا را بررسی می‌کرد به همراه تعدادی دیگر از نمایندگان درصدد اضافه کردن یک تبصره به این ماده قانون هستند تا بتوانند به این طریق از قتل‌های کودکان در سنین پایین جلوگیری کنند. 

طبق طرح این نمایندگان کسانی که قتل عمد به همراه آزار و اذیت  نسبت به معلولین و مجنونین، کودکان و افرادی که کبر سن دارند انجام دهند، در حکم مفسد فی الارض شناخته می‌شوند و اعدام خواهند شد.

حکم مفسد فی الارض چیست؟

شیران در ادامه اضافه می‌کند وقتی کسی مفسد فی الارض شناخته می‌شود یعنی امنیت جامعه را خدشه‌دار کرده و این‌بار طرف حساب آن قانون است. شیران اضافه می‌کند اینکه فردی در حکم مفسد فی الارض شناخته شود هم به این معناست که دیگر مصادیق دیه و حد و حدود آن درباره شخص صادق نیست و فرد حتماً اعدام خواهد شد.

سرانجام این طرح

رضا شیران همچنین اعلام می‌کند که این طرح به هیئت رئیسه مجلس داده شده است اما هنوز اعلام وصل نشده و مشخص نیست که این طرح به ماجرای آتنا می‌رسد یا نه.

منبع : خبرفوری

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها