چرا سفر مقام آمریکایی به پاکستان در دقیقه 90 لغو شد؟

چرا سفر مقام آمریکایی به پاکستان در دقیقه 90 لغو شد؟
يکشنبه 5 شهريور 1396 - 22:12

مقام عالی وزارت خارجه آمریکا که بار سفر به پاکستان بسته بود تا فردا(دوشنبه) در اسلام آباد درباره راهبرد جدید واشنگتن درقبال جنوب آسیا با پاکستانی ها گفت و گو کند، سفرش در دقیقه 90 به خواسته دولت پاکستان لغو شد.

العالم ـ آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص اهداف سفر برنامه ریزی شده خانم 'آلیس ولز' نماینده ویژه دولت آمریکا در امور پاکستان و افغانستان گفت که برنامه این سفر بنا به خواسته پاکستان فعلا انجام نمی شود و به زمانی مناسب در آینده موکول خواهد شد.
خانم آلیس ولز کمتر از یک ماه پیش و در نخستین روزهای آغاز نخست وزیر 'شاهد خاقان عباسی' نیز به پاکستان سفر کرده بود.
دولت پاکستان اگرچه محترمانه از واشنگتن خواسته تا سفر این مقام وزارت امور خارجه آمریکا به اسلام آباد را به زمانی دیگر موکول کند اما حقیقت امر این است که فضای سیاسی، اجتماعی و مردمی پاکستان این روزها به شدت و شاید بیشتر از هر زمان دیگر در یک دهه اخیر، آلوده به احساسات ضدآمریکایی است و اسلام آباد در شرایط کنونی که ممکن است مدتها نیز ادامه یابد، میل چندانی به گفت و گو با واشنگتن ندارد.
از دولت پاکستان گرفته تا پارلمان، ارتش، دانشگاه ها و مردم این کشور به شدت از رویکردهای جدید دولت واشنگتن و اتخاذ راهبرد ضدپاکستانی دونالد ترامپ به شدت ناخرسند و خشمگین هستند.
شهرهای مختلف پاکستان سه روز متوالی است که به صحنه تظاهرات ضدآمریکا، شعارهای مرگ بر آمریکا، شعار علیه ترامپ و به آتش کشیده شدن پرچم آمریکا و آدمک های ترامپ تبدیل شده و در تازه ترین این موج جدید ضدآمریکایی در پاکستان، هزاران نفر از مردم کراچی، بزرگ شهر این کشور، عصر امروز (یکشنبه) دست به تظاهرات ضدآمریکایی در مقابل کنسولگری این کشور زدند اما دخالت پلیس و پرتاب گاز اشک آور، مانع رسیدن تظاهر کنندگان خشمگین به دروازه کنسولگری آمریکا شد.
طی دو روز گذشته نیز شهرهای مختلف پاکستان صحنه تظاهرات گسترده مردم خشمگین علیه آمریکا و رویکردهای ضدپاکستانی دولت واشنگتن بود و مردم خشمگین در نقاط مختلف پاکستان پرچم آمریکا و آدمک ترامپ را به آتش کشیده و تصاویر ترامپ را زیر پا گذاشتند.
روز جمعه گذشته مردم شهر لاهور با تظاهرات مقابل کسنولگری آمریکا در این شهر، پرچم آمریکا و آدمک ترامپ را به آتش کشیدند.
پاکستانی های خشمگین و معترض به سیاست های جدید کاخ سفید و گزافه گویی های مستاجر آن درباره کشورشان، شدت خشم و انزجا افکار عمومی پاکستان را نسبت به سیاست های قدرت های استکباری به نمایش گذاشتند.
مردم پاکستان که نفرت و انزجار آنها از سیاست های مداخله جویانه آمریکا تنها مربوط به روزها و ماه های و سال های اخیر نمی شود، سالیان سال است که رنج و درد ناشی از حضور مستقیم آمریکایی ها در منطقه و سیاست های سلطه طلبانه و مداخله جویانه کاخ سفید در منطقه را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس کرده و به ویژه پس از لشکر کشی نظامی آمریکایی ها به افغانستان در سال 2001 و عواقب دردناک آن برای پاکستان، احساسات ضدآمریکایی در میان افکار عمومی پاکستان به مراتب شدت بیشتری یافته است.
پاکستانی های معتقدند رنج تروریسم، ناامنی و ناآرامی که چون زنجیری فولادی به پای اجتماع و اقتصاد پاکستان پیچیده و آن را از حرکت شایسته در مسیر پیشرفت و توسعه بازداشته، ارمغانی است که آمریکا با دخالت های نظامی و سیاسی اش در منطقه برای مردم پاکستان به همراه داشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها