بهرام قاسمی:

برای هر وضعیتی در قبال برجام آماده‌ایم/ اردوغان به تهران می آید

برای هر وضعیتی در قبال برجام آماده‌ایم/ اردوغان به تهران می آید
دوشنبه 6 شهريور 1396 - 10:01

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد: برای هر نوع وضعیت و هر اتفاقی در قبال برجام، از گذشته طراحی‌های لازم را انجام داده‌ایم و جای نگرانی برای ما وجود ندارد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی 

بهرام قاسمی از سفر محمدجواد ظریف به نیویورک تا اواخر شهریور به منظور حضور در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد.

قاسمی گفت: برنامه ریزی لازم برای سفر وزیر امور خارجه به نیویورک در حال انجام است و امیدواریم در این سفر علاوه بر امور مرتبط با سازمان ملل، بتوانیم در حاشیه اجلاس دیدارها و مذاکرات خوبی با مقامات دیگر کشورها داشته باشیم.

سفر روحانی به نیویورک در دست بررسی

وی در بخشی از گفت‌وگویش با خبرگزاری صدا و سیما همچنین درباره احتمال سفر رئیس جمهور به نیویورک برای حضور در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: این موضوع نیز در دست بررسی است که در صورت قطعی شدن از جانب نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی خواهد شد.

سفر سرلشکر باقری به ترکیه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره سفر اخیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه، این سفر را از ابتدای انقلاب تاکنون در سطح مقامات نظامی دو کشور بی سابقه یا کم نظیر دانست و افزود: این سفر نشان می‌دهد که روابط دو کشور وارد مرحله جدیدی شده است.

قاسمی اضافه کرد: سفر سرلشکر باقری نشان داد که روابط ایران و ترکیه دوران تکاملی اش را در حوزه های دیگر سپری کرده است و اکنون دو کشور می‌توانند در این سطح تعامل و رفت و آمد داشته باشند.

وی ادامه داد: در این سفر مباحث متعددی به ویژه در زمینه همکاری‌های نظامی، مسائل آموزشی و مرزی مطرح و آخرین تحولات منطقه بررسی و به ویژه درخصوص مبارزه با تروریسم و صیانت از ثبات در منطقه تبادل نظر شد.

قاسمی ابراز امیدواری کرد: در ادامه این سفر و نشست‌های آینده بین مقامات دو کشور بتوانیم روند تکاملی در روابط دو کشور را ادامه دهیم و به جایگاه بهینه دست یابیم.

سفر اردوغان در دستورکار قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره برنامه سفر رئیس جمهور ترکیه به کشورمان گفت: سرلشکر باقری در آنکارا مذاکرات بسیار خوبی با آقای اردوغان درباره مسائل دوجانبه انجام داد و سفر رئیس جمهور این کشور به تهران نیز در دستور کار قرار دارد که در حال بررسی است و امیدوارم هر چه زودتر انجام شود.

وی افزود: در آینده نزدیک باید منتظر سفر آقای اردوغان به تهران باشیم و به محض اینکه شرایط و تاریخ این سفر قطعی شود اطلاع رسانی می‌کنیم.

رایزنی‌های جابری‌انصاری در لبنان

قاسمی همچنین درباره اهداف سفر اخیر حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه به لبنان گفت: تحولات منطقه بسیار سریع است و ضرورت دارد که با سرعت و چابکی بیشتر رایزنی‌هایمان را با کشورهای منطقه به ویژه دوستانمان انجام دهیم و مانند گذشته نیست که منتظر سفرهای رسمی با دعوت های قبلی و فاصله‌های بسیار باشیم.

وی افزود: بر این اساس هرگاه نیاز باشد و احساس کنیم مسائلی در منطقه وجود دارد و ضرور‌ها در روابط با دیگر کشورها ایجاب می کند، تماس هایمان را با کشورهای مختلف به اشکال مختلف برقرار می کنیم.

قاسمی اضافه کرد: سفر آقای جابری‌انصاری به لبنان نیز در این چارچوب بود که در ادامه سفرهای پیشین وی به منطقه انجام شد و در این سفر با بیش از 20 نفر از شخصیت های مختلف لبنانی دیدار کرد.

وی سفر جابری انصاری به لبنان را بسیار سازنده دانست و ادامه داد: در آینده می توانیم آثار مثبت این سفر را در روابط دوجانبه با لبنان و حتی در عرصه مسائل منطقه ای شاهد باشیم.

معاونت اقتصادی وزارت خارجه/تغییرات در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره اولویت برنامه‌های وزیر امور خارجه در دوره جدید مدیریتش از برنامه ریزی برای ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی در این وزارتخانه خبر داد.

قاسمی تاکید کرد: با توجه به مجموعه سیاست‌های کلان کشور در حوزه اقتصادی به ویژه با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی باید بتوانیم توان و ظرفیت بیشتری را در خدمت به دستگاه های اقتصاد داخلی برای ارتباطات خارجی این نهادها ایجاد کنیم.

وی افزود: به همین علت تصمیم گرفتیم با آنکه ساختارهای قبلی نیز در وزارت خارجه در حوزه اقتصادی فعال بودند معاونت اقتصادی دیپلماسی را ایجاد کنیم تا بتواند به عنوان هماهنگ و تسهیل کننده دستگاه های اقتصادی اعم از خصوصی و دولتی در ارتباط خارجی شان باشد.

قاسمی اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد و داشتن چنین معاونتی برنامه ریزی شده است تا توانمندی سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور نیز به تناسب ظرفیت های آن کشورها افزایش یابد.

وی ادامه داد: سفارتخانه‌های ما باید بتوانند در شناسایی ظرفیت های اقتصادی کشورها و کمک به بخش های خصوصی و دولتی برای جذب سرمایه و صادرات و نیز دریافت فناوری های لازم که در کشور وجود ندارد  وظایفشان را بهتر از گذشته انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره تغییرات جدید این وزارتخانه گفت: چارت جدید این وزارتخانه از یک سال پیش در کارگروه‌های مختلف بررسی و پس از اتمام در سازمان امور استخدامی تصویب شده است و از زمان تصویب آن دو ماه فرصت داریم که آن را اجرا کنیم و تغییرات جدید تا حدود آبان ایجاد می‌شود.

قاسمی همچنین درباره تغییر سفرا و روسای نمایندگی های کشورمان در خارج از کشور در دوره جدید مدیریت محمدجواد ظریف گفت: عمده تغییرات رسمی نمایندگی‌ها در فصل تابستان ایجاد می شود و مأموریت بسیاری از سفرا و روسای نمایندگی های کشورمان در این مقطع به پایان می رسد.

وی افزود: بر این اساس در ماه های آینده تغییراتی در سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورمان در خارج خواهیم داشت.

برای هر اتفاقی در قبال برجام طراحی کرده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: برای هر نوع وضعیت و هر اتفاقی در قبال برجام، از گذشته طراحی‌های لازم را انجام داده ایم و جای نگرانی برای ما وجود ندارد.

بهرام قاسمی درباره زیاده خواهی آمریکا برای اعمال فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور بازدید از مراکز نظامی ایران گفت: زیاده خواهی آمریکا موضوع جدیدی نیست.

وی افزود: امریکایی ها تاکنون به اشکال دیگر نیز سعی می کردند که با طرح برخی مسائل حاشیه ای و بدعهدی ها و اعمال نوعی جنگ روانی - تبلیغاتی مانع استفاده ایران از مزایای برجام شوند.

قاسمی گفت: آنان با طرح برخی مسائل غلط و حاشیه‌ای بانک‌های بزرگ جهان اعم از بانک های اروپایی، آسیایی و دیگر مناطق جهان و نیز صاحبان بنگاه های اقتصادی و تجاری را در نوعی معطلی و دلشوره نگه می دارند تا نتوانند در حوزه اقتصادی با ایران همکاری کنند یا به همکاری شان ادامه دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: با این حال خوشبختانه در شرایطی هستیم که در ماه‌های گذشته دولت ها و شرکت‌ها به رغم این تبلیغات و کارشکنی ها با ایران به عنوان کشوری باثبات، مطمئن و دارای ظرفیت های بسیار، همکاری می کنند.

وی اضافه کرد: در ماه ها و حتی در هفته های گذشته شاهدیم که در حوزه های بانکی، صنعتی و نفتی اتفاقات مثبتی بین ما و کشورهای آسیایی و اروپایی افتاده و این کارشکنی‌ها بی ثمر است.

قاسمی ادامه داد: ایران با هوشیاری کامل سعی می کند هیچ بهانه‌ای به دست بدخواهان برجام چه در آمریکا و چه در دیگر مناطق جهان ندهد با این حال برای هر نوع وضعیتی در این خصوص آماده‌ایم.

آمریکای امروز، آمریکای دیروز نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به دولتمردان آمریکا تاکید کرد: آنان باید بدانند که آمریکای امروز، آمریکای دیروز نیست و دیگر نمی‌توانند مانند گذشته در قبال کشوری که در منطقه و جهان پیشتاز مبارزه با تروریسم و کمک کننده به صلح و ثبات منطقه و جهان است اتهامات بی اساس وارد کند و برای کشور ما مشکل ساز باشد.

وی گفت: کشورهای منطقه و جهان چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران را به خوبی می‌شناسند و ایران هراسی هایی که آمریکا به آن دامن می‌زند ثمری برای دولت این کشور نخواهد داشت پس بهتر است آنان در محیطی واقع بینانه با تعقل بیشتر به مسائل منطقه و جایگاه و فرهنگ ملت ایران توجه کنند.

پربیننده ترین خبرها