تورهای غیرمجاز، گردشگری هولناک

تورهای غیرمجاز، گردشگری هولناک
دوشنبه 6 شهريور 1396 - 11:42

دنیای مجازی، فضای انتخاب را گسترده و البته فرآیند نظارت را اندکی سخت تر کرده اما لازم است گردشگران آگاه باشند که انتخاب تورهای غیرمجاز، انتخاب سفری پر خطر و هولناک است.

العالم ـ ایران ـ اجتماعی

خوش خبر آنکه هنوز گرد خشکی بر چهره گیلان هویدا نشده و ساز بارانش کوک است و چو ایرانش، سرخ و سپید و سبز هماره گردشگران بسیاری را به پاس گیرایی هایش طرب افزا می شود.
وب گردی مختصری با کلیدواژه جاذبه های گیلان، اهل سفر را به ماسوله با معماری پلکانی و گلدان های رنگین شمعدانی هایش، قلعه رودخان هزار پله اش و راه پر پیچ و خم جنگل و آبشار دیلمانش، رهنمون می سازد؛ اما این روزها که گذر بزرگراه فراهم شده، تعداد شمال یافتگان بیش شده و در این بین، تبلیغ افراد برای دعوت از گردشگران شغل های کاذب بی شماری پدید آورده است.
کاملیا رشیدی کارشناس گردشگری معتقد است: همزمان با گسترده شدن فضای مجازی می بایست متناسب با هر حوزه، اتاق فکر تشکیل و به مخاطبان آگاهی انتخاب داده شود.
وی ادامه می دهد: برای رسیدن به شمال از تهران، گزینه های زیادی همچون راه هوایی ، ناوگان حمل و نقل جمعی ، خودروهای سواری زیر پوشش پایانه ها و ماشین های شخصی که خودسرانه و باقیمت ارزان تر و البته بدون بیمه و سرعت های تعریف نشده گردشگران را به گیلان می رسانند، وجود دارد.
وی اظهار کرد: در چنین شرایطی است که آگاهی دادن به مسافران از تعداد سفرهای پر خطر می کاهد، امروز نیز در فضای مجازی تبلیغات غیرمجاز سفر، بی شمار است و این وظیفه نهادهای مسئول است که نسبت به این موضوع آگاهی بخش باشند.
مریم فیض از گردشگرانی است که تورهای غیر مجاز را ارزان تر و بکرتر می داند اما می گوید نسبت به شرایط بیمه و امنیت سفر، کمتر آگاهی دارد و بیشتر، مقصد و قیمت را مدنظر قرار می دهد.
شفق طلوعی در مقابل این گردشگر، گردشگری است که بشدت مخالف گردشگری از طریق تورهای غیرمجاز است و می گوید: جمعیت گسترده و فضای مجازی هر چقدر خوب اما خطراتش نیز بیشمار است؛ این مردم هستند که با آگاهی ، جست و جو و گزینش مطلوب لحظه های نیک و امن را برای خود و خانواده های خویش رقم می زنند.
در همین ارتباط ، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان به خبرنگار ایرنا گفت: برخورد با تورهای غیرمجاز و تبلیغ آنها در فضای مجازی آغاز شده است.
حمیدرضا آذرپور اظهار کرد: همزمان با گسترده شدن عصر اطلاعات بر دانش و آگاهی مردم نیز افزوده می شود و گردشگران باید آگاه باشند که بدلیل تفاوت اندک قیمت، جان خود و خانواده خویش را به خطر نیاندازند.
وی ادامه داد: تنها راه مجاز برای سفرهای امن، دارای بیمه و تحت نظارت، مراجعه به دفاتر خدمات مسافرتی است که تحت نظارت کامل قرار دارند.
به گفته آذرپور، تاکنون با 30 برگزارکننده تورهای غیرمجاز برخورد قضایی و جریمه های سنگین نقدی برای آنان درنظر گرفته شده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: 65 دفتر خدمات مسافرتی در استان، علاوه بر فراهم کردن شرایطی امن و ارائه گردشگری تخصصی، از وجود 460 راهنمای گردشگری بهره مند است که نسبت به مقصد انتخاب شده، آگاهی کامل دارند و شرایط سفری خوب و دلچسب را مهیا می کنند.
سفر از زمانی آغاز می شود که اندیشه اش در ذهن نمایان شود و آنان که از ذوق سفر سرشارند، نیک می دانند که گیلان، سفرنامه ایست بی منتهی ... لازم است آگاه باشیم که انتخاب تورهای غیرمجاز، انتخاب سفری پر خطر است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها