طرح پیشنهادی «جان بولتون» به ترامپ برای خروج آمریکا از برجام

طرح پیشنهادی «جان بولتون» به ترامپ برای خروج آمریکا از برجام
سه شنبه 7 شهريور 1396 - 11:16

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، طرح خروج این کشور از برجام را برای ارائه به رئیس‌جمهور کشورش منتشر کرد.

العالم _ آمریکا

«جان بولتون»، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه طرحی که می‌گوید برای مشخص کردن نحوه خروج آمریکا از برجام تهیه کرده و قصد داشته آن را به رئیس‌جمهور کشورش ارائه دهد را منتشر کرده است. 

  «بولتون» در مقدمه‌ای که برای این طرح نوشته با لحنی گلایه‌آمیز از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا برای تأیید پایبندی ایران به برجام در دو گزارش به کنگره انتقاد کرده است. 

او همچنین اخراج برخی از مشاوران ارشد ترامپ از کاخ سفید در روزهای گذشته را با موضوع سیاست رئیس‌جمهور در قبال برجام مرتبط دانسته و  نوشته که با مشاوران باقی‌مانده احتمالاً رساندن طرح به دست ترامپ غیرممکن خواهد بود.

 بولتون نوشته است: «من این شبه‌مقاله درباره ایران را برای استفاده عمومی در اختیار قرار می‌دهم، چرا که با تغییرات کارکنان کاخ سفید، ارائه آن به تیم ترامپ غیرممکن خواهد بود. اگرچه ترامپ زمانی آنقدر لطف داشت که به من می‌گفت 'هر موقع خواستی بیا اینجا و من را ببین'، اما فکر کنم آن روزها تمام شده‌اند.»

وی سپس طرح خود که به ترسیم نقشه‌راه خروج آمریکا پرداخته را منتشر کرده است. بولتون، پیشنهاد کرده که دولت آمریکا به طور مرتب خطرات ناشی از برجام را برای متحدان این کشور به ویژه اسرائیل توضیح دهد. 

بولتون نوشته است: «واژه‌پردازی‌های مبهم و غیرشفاف برجام، سنگینی آشکار وزنه آن به سمت ایران، تخلفات عمده ایران و رفتارهای غیرقبول ایران در عرصه بین‌المللی، به نحو آشکار و متقاعدکننده نشان می‌دهند که برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکا نیست.»

او می‌افزاید: «ما می‌توانیم با ارائه اطلاعات جدید و از طبقه‌بندی خارج شده درباره رفتارهای غیرقابل قبول ایران در سراسر جهان، دلایل مربوط به لغو این توافق را برجسته‌تر کنیم.»

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، به علاوه خواستار راه‌اندازی کمپینی هماهنگ برای باطل کردن توافق هسته‌ای شده است. او، رایزنی‌های بی‌سر و صدا با بازیگران اصلی نظیر «انگلیس، فرانسه آلمان، اسرائیل و عربستان سعودی» را اولین محور چنین کمپینی خوانده و نوشته است که واشنگتن باید این طرف‌ها را از برنامه خود برای خروج از برجام مطلع کند.

بولتون، ارائه اطلاعات محرمانه درباره مضر بودن برجام برای منافع آمریکا، رایزنی‌های دیپلماتیک در منطقه و اقدامات دیپلماسی عمومی توسط کنگره را بخش‌های دیگر این کمپین توصیف کرده و نوشته است: «ما باید اقدام کرده و دیگران را هم به انجام مسئولیت‌هایشان ترغیب کنیم.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها