دلایل ترس از مدرسه در کودکان

دلایل ترس از مدرسه در کودکان
سه شنبه 7 شهريور 1396 - 19:23

یک مدرس دانشگاه از تاثیر مثبت پیش‌دبستانی بر کاهش ترس کودکان از مدرسه خبرداد.

العالم - ایران / فرهنگی

حسن سطوت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش مثبت آموزش پیش دبستانی در زمینه کاهش ترس از مدرسه در کودکان گفت: با توجه به اینکه آموزش در مراکز پیش دبستانی بیشتر مبتنی بر بازی و ارتباط با گروه همسالان است و تکالیف آن چنان جدی وجود ندارد لذا حضور در این دوره علاوه بر تأثیرات مثبتی که در فرایند آموزش مدارس دارد در ترس از مدرسه نیز مؤثر است.

وی افزود: کودکانی که  دوره آموزش پیش دبستانی را گذرانده‌اند معمولا ترس از مدرسه کمتر در آن ها بروز می کند.

سطوت گفت: انتقال پیام‌های هیجانی منفی به کودک به واسطه رفتاهایی همچون تحقیر وی و مقایسه او با سایر همسالان می­‌تواند تأثیرات منفی جبران ناپذیری در روان کودک برجای گذارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد والدین، خود در بروز ترس از مدرسه در فرزندانشان مؤثر هستند تصریح کرد: والدینی که در تربیت فرزندشان بیش از اندازه سهل گیر و یا سخت گیرند زمینه ترس از مدرسه را در کودک خود فراهم می کنند و باید در سبک های فرزندپروری خود بازنگری کنند.

همچنین افزود: زمان باقی مانده تا بازگشایی مدارس  فرصتی برای بالابردن سطح تعاملات روابط اجتماعی کودک از سوی والدین است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نقش والدین در ترس از مدرسه «اضطراب جدایی» را عامل اصلی این اختلال عنوان کرد و افزود: کودکانی که خانوده­‌هایشان بیش از اندازه از آن ها حمایت می کنند بیشتر دچار اینگونه رفتارهای اضطرابی و در نتیجه ترس از مدرسه می­‌شوند.

وی همچنین نبود مهارتهای ارتباطی، ناتوانی در برقراری ارتباط با گروه همسالان و فقدان مهارت­های خودمراقبتی همچون ناتوانی در استفاده از سرویس‌­های بهداشتی مدارس را از دیگر عوامل مؤثر در بروز ترس از مدرسه در دانش آموزان برشمرد.

وی با بیان اینکه ترس از مدرسه اختلال شایعی در بین دانش ­آموزان ابتدایی به ویژه پایه اول بوده به مدارس توصیه کرد تا قبل از شروع سال تحصیلی جلسات آموزش خانواده را برای خانواده ها به ویژه والدین پایه‌­های اول برگزار کنند تا والدین با ماهیت این اختلال و شیوه های مواجهه با آن بیشتر آشنا شوند.

سطوت در ادامه در مورد نقش مدارس در اختلال ترس از مدرسه اظهار کرد: عواملی همچون تعامل و برخورد معلم با دانش‌­آموز، رفتار دانش آموزان باهم، ساختار برنامه آموزشی مدارس و وجود تکالیف سنگین و نیز محیط فیزیکی مدارس در  بروز یا بهبودی ترس از مدرسه تأثیر بسزایی دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها