انتقاد عفو بین‌الملل از جنایات عربستان در یمن

انتقاد عفو بین‌الملل از جنایات عربستان در یمن
چهارشنبه 8 شهريور 1396 - 01:43

مدیر بخش تحقیقات خاورمیانۀ سازمان عفو بین الملل، از عربستان سعودی به خاطر نقض گسترده حقوق بشر در یمن انتقاد کرد.

العالم – عربستان سعودی

لین معلوف، مدیر بخش تحقیقات خاورمیانۀ سازمان عفو بین الملل در گفتگو با الجزیره انگلیسی از بیروت با اشاره اقدام ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی که بیش از دو سال و نیم است یمن را بمباران می کند به نقض گستردۀ قوانین بین المللی، گفت: از آغاز درگیری مسلحانه در یمن که در ماه مارس سال 2015 اتفاق افتاد تاکنون نقض های جدی و بیشماری اتفاق افتاده است. همین هفتۀ گذشته بود که همۀ اعضای یک خانواده در حملۀ هوایی عربستان جان باختند. پنج تن از قربانیان این حمله کودک بودند. ریاض ادعا کرد این حمله به علت اشتباهی فنی اتفاق افتاد اما شاهد هستیم که موارد مشابه بارها و بارها تکرار می شود. سازمان های بین المللی هوادار حقوق بشر از ابتدای جنگ در یمن همۀ مواردی را که نقض حقوق بشر اتفاق افتاده مستند ثبت و ضبط کرده اند. دولت یمن و ائتلاف سعودی نیز کمیته هایی را برای بررسی موارد نقض حقوق بشر تشکیل داده اند اما این کمیته ها نه بی طرف بوده اند و نه مستقل. به همین علت سازمان عفو بین الملل به همراه دیگر سازمان های مردم نهاد تصمیم گرفتند چنین درخواستی را مطرح کنند.

وی همچنین به محدودیت هایی اشاره کرد که عربستان سعودی برای دسترسی به یمن ایجاد کرده است و افزود: ائتلاف به سرکردگی عربستان دسترسی روزنامه نگاران و سازمان های بین المللی را به یمن سخت وسخت تر کرده است و اجازه نمی دهد دستگاه های یاد شده کار مستند سازی خود را انجام دهند. به همین علت، شورای حقوق بشر در نشست هفتۀ آتی خود در ژنو باید به درخواست سازمان های مردم نهاد برای تشکیل نهادی مستقل و بی طرف و بررسی موارد بیشمار نقض حقوق بشر در یمن پاسخ بدهد.

کارولین آنینگ، مشاور سازمان مردم نهاد کودکان را نجات دهید نیز در گفتگو با الجزیره از بدتر شدن اوضاع در یمن خبر داد و افزود: ما می دانیم در شورای حقوق بشر نظرهای متفاوتی وجود دارد و همۀ آنان از این ایده (تشکیل نهادی مستقل برای بررسی جنگ در یمن) پشتیبانی کرده اند و بر اهمیت آن تاکید دارند. لذا امیدواریم کشورهای آمریکا و انگلیس و دیگران در نشست سال جاری قطعنامه را تصویب کنند. سال گذشته تلاش هایی به اجرا گذاشته شد اما جلوی آن را گرفتند. از آن پس تاکنون اوضاع در یمن به شدت وخیم تر شده و کاملا روشن است که باید اقدامی جدی صورت گیرد. نیاز به تشکیل تحقیق و تفحص مستقل بین المللی به شدت احساس می شود زیرا وضعیت موجود پاسخگو نیست. لذا هر کسی که برقراری صلح و امنیت را در یمن و برقراری عدالت برای کودکان را به سود خود می بیند باید پس از مطرح شدن این اقدام در شورای حقوق بشر در ابتدای سپتامبر از آن پشتیبانی کند.

ده ها سازمان مردم نهاد از سازمان ملل خواستند هر چه زودتر نهادی مستقل برای تحقیق و تفحص از جنگ در یمن تشکیل دهد. سازمان دیده بان حقوق بشر، یکی از 57 سازمان مردم نهادی که خواستار تشکیل نهادی مستقل برای بررسی جنگ در یمن شده اند، جنگ دو و نیم ساله را یکی از بدترین بحران های بشری می داند. تاکنون بیش از ده هزار نفر در جنگ یمن جان باخته اند و بیشتر قربانیان غیرنظامی از جمله زنان و کودکان هستند. یمن همچنین در آستانه قحطی قرار دارد و با بدترین شکل گسترش وبا در جهان نیز روبروست. این دومین باری است که سازمان های مردم نهاد بین المللی از سازمان ملل درخواست می کنند جنگ در یمن را مورد بررسی قرار بدهد.

هماهنگ کنندۀ اقدام های انساندوستانه سازمان ملل در یمن هم گفت: غیرنظامیان بیشترین آسیب را از ادامه درگیری در این کشور متحمل می شوند.

جیمی مک گلدریک به الجزیره انگلیسی گفت: ما به طرف های درگیر یادآور می شویم که بر اساس قانون بشردوستانه بین المللی موظفند از غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی محافظت کنند اما در طول این درگیری شاهد بوده ایم که غیرنظامیان در اغلب موارد قربانی می شوند و برخلاف هشدارها و درخواست های ما مبنی بر جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه، بار دیگر همان رویدادها تکرار می شوند. درخواست هایی هم از سازمان ملل می شود مبنی بر این که رویدادها در یمن بیطرفانه بررسی شوند.

وی گفت بیش از دو میلیون کودک یمنی زیر پنج سال هم اکنون از سوء تغذیۀ شدید رنج می برند و سه میلیون کودک نیز به مدرسه نمی روند و نسلی فراموش شده به شمار می آیند. مردم یمن هر روز با این سختی ها دست و پنجه نرم می کنند.

 

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها