رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت:

شهید محسن حججی اسماعیل زمان ماست + فیلم

چهارشنبه 8 شهريور 1396 - 14:54

رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: این آزمایش بزرگی برای حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل است؛ پدری که خود را آماده می‌کند عزیزترین و گرانبهاترین داشته خود را به قربانگاه ببرد، شهید محسن حججی اسماعیل زمان ما است.

العالم - ایران | سیاسی

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور در جلسه هیات دولت با گرامیداشت هشتم شهریورماه سالروز شهادت شهیدان گرانقدر رجایی و باهنر و با اشاره به زندگی سراسر پربار این شهیدان اظهارداشت: شهیدان رجایی و باهنر مردانی بودند که راه ایثار و فداکاری را از ابتدای زندگی خود انتخاب کرده بودند و ان شاء الله ما هم بتوانیم راه آن‌ها را ادامه دهیم.

وی گفت: این روز‌ها یادآور روزهای بسیار پیچیده و سخت در پایان دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ در جمهوری اسلامی ایران است یعنی در سال هایی که انقلاب و نظام اسلامی با توطئه‌های قدرتهای بزرگ بویژه آمریکا تحت فشار شدید بود، تحریمهای جدید و کودتا را طراحی و جنگ را در سراسر مرزهای غربی و جنوب غربی ما تحمیل کرده بودند.

رییس جمهور افزود: در آن شرایط گروهک‌ها هم در داخل ایران از فرصت سوء استفاده کردند و در واقع مجری اوامر ابرقدرت‌ها واربابانشان شدند و آنچه امروز در سراسر دنیا از مساله داعش و جنایات بسیار وحشیانه آن‌ها گفته می‌شود شبه آن را در سالهای ۵۹ تا ۶۱ در ایران و در همین تهران شاهد بودیم یک نمونه اش در همین ساختمان نخست وزیری انجام گرفت.

روحانی با بیان اینکه در لحظه انفجار دفتر وزیری در مجلس شورای اسلامی و در کمیسیون دفاع مجلس مشغول فعالیت بود، افزود: مردم ما در شرایط بسیار سخت، از انقلاب، نظام و کشورشان حفاظت و حراست کردند و خم به ابرو نیاوردند و ضربه‌های بسیار سخت و سنگینی را تحمل کردند و این ضربه‌ها و زخم‌های سنگین نتوانست زانوی مردم را در برابر ابر قدرت‌ها خم کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مردم رشادت و فداکاری کردند و هیچ جایی احساس خستگی نکردند، اظهارداشت: دشمنان هر کاری علیه ملت ما انجام دادند ملت ما با روح ایمانی که امام بزرگوار با نفش گرمشان در میان مردم دمیده بودند، مقاومتر، رشیدتر و بااراده مستحکم‌تر راه خود را ادامه دادند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه شهیدان رجایی و باهنر در همه مراحل زندگی و در مناصب متفاوتی که داشتند، پیوسته همان تواضع و ساده زیستی و روحیه ایثار و فداکاری را حفظ کردند، گفت: این دو شهید بزرگوار الگو و نمونه برای همه مسوولان و مردم هستند و باید راه آن‌ها را دنبال کنیم و ادامه دهیم. خاطرات فراوانی از این دو عزیزان دارم و جزو نمونه‌های کم نظیر تاریخ انقلاب اسلامی هستند و باید در برابر عظمت آن‌ها سر فرود بیاوریم.

روحانی با تاکید بر اینکه "مردم از ما امروز ادامه راه شهیدان باهنر و رجایی و دیگر شهیدان و امام شهیدان را می‌خواهند و این بار مسوولیت ما را سخت‌تر و سنگین‌تر می‌کنند؟، گفت: از این هفته باید برای تبیین کارهایی که انجام داده ایم استفاده کنیم. مردم باید از اقداماتی که انجام گرفته مطلع شوند، دولت را نقد و راهنمایی و راه بهتر را به ما معرفی کننند. تکیه گاه ما بعد از خداوند مردم بزرگ ما هستند و ما نیازمند به حمایت و رهنمود مردم و رهنمود رهبری معظم انقلاب هستیم.

رییس جمهور در ادامه به عید قربان اشاره شد و با بیان اینکه عید قربان می‌آموزد که سنگ اندازی به شیطان باید جاودانه بماند، گفت: یک نمونه بالاتری از فداکاری هم داریم که مربوط به همین ایام است که به مناسبت عید سعید قربان و ایثار و فداکاری ابراهیم خلیل است قرآن از او به عنوان بلای مبین یاد می‌کند. همه در زندگی آزمایش می‌شوند و در پیشگاه خداوند امتحان پس می‌دهند و اجر خداوند هم بر اساس همین آزمایش‌ها است. کوره آزمایش است که خلوصی را به خوبی نشان می‌دهد.

روحانی افزود: این آزمایش بزرگی برای حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل است؛ پدری که خود را آماده می‌کند عزیزترین و گرانبهاترین داشته خود را به قربانگاه ببرد و عجیب اینکه خداوند خواسته این حادثه جاودانه بماند. یعنی خداوند دستور داده هر سال مردم بروند و آن کار را تکرار کنند و این کار عادی نیست بلکه کاری فوق العاده است.

رییس جمهور تاکید کرد: خداوند خواسته است رمی جمرات، قربانگاه و منا برای همیشه جاودانه بماند تا ما یک مثل اعلی برای فداکاری داشته باشیم و ما باید در راه خدا و برای مردم و به نفع مردم، اماده فداکردن عزیزترین هایمان باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه "وقتی نیکوکار محسوب می‌شویم که آنچه را که از عمق جان دوست داریم در راه خدا بدهیم"، گفت: این مهم است که ادم آن چیزی را که باهمه وجود دوست دارد در راه خدا بدهد و البته مردم ایران و خانواده معظم شهدا ابراهیم وار زندگی کردند و فرزندانشان با افتخار در راه خدا به شهادت رسیدند و برخی از این خانواده‌های گرانقدر نه یک فرزند که گاهی تا ۴ فرزندشان نیز به شهادت رسیدند.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نمونه اسماعیل را امروز در چهره شهید حججی می‌بینیم، گفت: شما به چهره شهید حججی عزیزی که او را یک آدم ستمگر و جلاد به قربانگاه می‌برد، نگاه کنید، همه نگاهش آرامش است. آن نگاه شهید حججی برای افتخار کشور ما کافی است و نشان می‌دهد مردم و جوانان ایران اسلامی تا چه حد در راه اهداف بلندشان، آماده ایثارند. این یادگار ابراهیم خلیل است که نمونه اعظم ان در کربلا انجام شد.

روحانی افزود: لذا روز عرفه که امروز در برخی کشور‌ها است و در روایات ما آمده که نظر و لطف خداوند اول به زائران قبر امام حسین (ع) و بعد به زائران عرفه است. چون آنجا هم یادآور یک ذبح و ایثار از ابراهیم است و اینجا یادآور یک ایثار مهمتر است و این حادثه به ما می‌آموزد که ما باید از این روزهای تاریخی و مهم استفاده کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه پیام عید قربان، زدودن خونریزی‌ها از منطقه و ایجاد ثبات، رشد و محبت اسلامی است، اظهارداشت: عید قربان و فطر دو عید بزرگ دینی و اسلامی ما است و همه مسلمانان به این دو عید بزرگ احترام می‌گذارند و هر دو عید بعد از یک عبادت بزرگ است. عبادت‌ها و خلوص‌ها و پاکی‌ها است که زمینه را برای جشن و سرور آماده می‌کند و این دو عید بزرگ برای ما مسلمانان باید درس باشد و به خاطر عید قربان و فطر و به خاطر اسلام و رحمت اسلام باید جلوی خونریزی‌ها را در منطقه بگیریم چرا که تا چه زمانی باید مردم در سوریه، عراق، لبنان، یمن و فلسطین و جاهای دیگر دنیای اسلام کشته شوند.

روحانی گفت: باید دست به دست دهیم و جلوی کشتار‌ها و خشونت‌ها را در منطقه بگیریم و منطقه را آرام کنیم. ایران به عنوان کشور بزرگ، بسیار قدرتمند است، اما همان قدر به خاطر تمدن بزرگ این ملت، ملت صبوری نیز می‌باشد. ما خیلی اهرم‌ها داریم و می‌توانیم استفاده کنیم هیچوقت از این اهرم‌ها در این ۴۰ سال علیه هیچ کس و همسایه‌ای استفاده نکرده ایم و همیشه در حد دفاع از خود از آن‌ها اهرم‌ها استفاده کرده ایم.

رییس جمهور افزود: امیدواریم از این روز‌ها و اعیاد، رهبران کشورهای اسلامی درس لازم را بیاموزند و در منطقه بزودی شاهد آرامش و ثبات در همه کشور‌ها باشیم و خونریزی‌ها متوقف شود و منطقه ما سرزمین رشد و برادری و فرهنگ بزرگ رحمت اسلامی باشد.

پربیننده ترین خبرها