استقبال رژيم صهيونيستی از تمديد ماموريت نيروهای يونيفل در لبنان

استقبال رژيم صهيونيستی از تمديد ماموريت نيروهای يونيفل در لبنان
شنبه 11 شهريور 1396 - 02:20

رژیم صهیونیستی روز جمعه از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر اساس آن ماموریت صلح بانی نیروهای کلاه آبی این سازمان (یونیفل) در جنوب لبنان یک سال دیگر تمدید شده است، استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس، متن این قطعنامه در ماه اوت موضوع چانه زنی های شدید میان آمریکا از یک طرف و فرانسه و ایتالیا از طرف دیگر بود. آمریکا از تقویت ماموریت کلاه آبی های سازمان ملل متحد در لبنان، یونیفل، حمایت می کرد و فرانسه و ایتالیا با آن مخالف بودند.
از سال 2006 و پایان جنگ میان اسرائیل و حزب الله لبنان، نیروهای کلاه آبی سازمان ملل تضمین کننده آتش بس و عقب نشینی اسرائیل از یک منطقه حائل در مرز اسرائیل و لبنان هستند. آنها قرار است به دولت لبنان برای اعمال حاکمیت خود در منطقه کمک کنند.
یک پاراگراف از متن این قطعنامه تصویب  شده، پیش بینی می کند از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست شود شیوه های تقویت تلاش های یونیفل را به لحاظ ماموریت و ظرفیت کنونی آن بررسی کند.
سباستیانو کاردی، سفیر ایتالیا در سازمان ملل متحد اعلام کرد این پاراگراف در ماموریت یونیفل تغییری ایجاد نمی دهد.
وزارت امور خارجه اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد اهمیت قطعنامه در این درخواست از یونیفل نهفته است که به گونه ای مهم و هدفمند عمل کند تا مانع از این شود که حزب الله زرادخانه نظامی خود را در جنوب لبنان تقویت کند.
بیانیه وزارت امور خارجه اسرائیل افزود  قطعنامه این مسئله را انعکاس می دهد که شورای امنیت به رسمیت می شناسد که تغییر ضروری است و یونیفل باید ابزارها و حمایت های لازم را دریافت کند تا ماموریت خود را به طور کامل اجرا کند.
یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد به دنبال تماس های دیپلماتیک در شورای امنیت سازمان ملل با دبیرکل این سازمان، اسرائیل به تمدید ماموریت یونیفل بدون این مورد اخیر قانع بود. وی افزود ما معتقدیم ماموریت به نحو بسیار فعالانه و قدرتمندانه اجرا خواهد شد.
نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفیل) گروهی نظامی حافظ صلح هستند که از سوی سازمان ملل متحد به این منطقه گسیل شده‌اند. این نیروها بر اساس تصمیم شورای امنیت سازمان ملل و صدور قطعنامه ۴۲۵ شورای امنیت و همچنین قطعنامه ۴۲۶ این سازمان که در مارس ۱۹۷۸ به تصویب رسید به این منطقه اعزام شده‌اند تا عقب‌نشینی رژیم اشغالگر اسرائیل از لبنان را تأیید کرده، صلح و آشتی را به منطقه بازگردانند و به دولت لبنان کمک کند تا نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد.

پربیننده ترین خبرها