چین: همکاری ایران و آژانس در برجام قابل ستایش است

چین: همکاری ایران و آژانس در برجام قابل ستایش است
شنبه 11 شهريور 1396 - 09:08

چین با استقبال از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کرد که همکاری و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در این راستا ارزشمند و قابل ستایش است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی 

این اعلام موضع پس از آن مطرح می شود که «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گذشته در هشتمین گزارش فصلی خود بار دیگر پایندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را تائید کرد.
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در آخرین نشست خبری خود در پکن با اشاره به انتشار این گزارش اعلام کرد که تحقق این مهم نتیجه همکاری مناسب، درست و صحیح ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
او گفت که چین گزارش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را بررسی کرده که در آن پایبندی ایران به اجرای برجام از هر نظر تایید شده است.
سخنگوی دولت چین با اعلام اینکه دولت پکن از این گزارش استقبال می کند و تلاش‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را می ستاید، ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌‌های ذیربط با دقت به اجرای کامل مفاد برجام ادامه دهند.
«هوا» تصریح کرد: ما نیز همچنان از آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهیم وظایف خود را در ارتباط با این موضوع به شکل حقیقی، بی طرفانه و حرفه‌ای انجام دهد.
انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی باعث شده تا ادعای دولت ترامپ درباره نقض برجام توسط ایران زیر سوال رفته و انزوای بیش از پیش کاخ ‏سفید در میان متحدان اروپایی آمریکا را در پی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، این گزارش که بازتاب گسترده ای نیز در رسانه ها جهان داشت، به گونه ای پاسخ به سفر «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین بود که هفته گذشته تلاش کرد تا ضمن رایزنی با مقام های آژانس، زمینه های لازم را برای تاثیرگذاری بر گزارش آژانس و همچنین، بهانه لازم برای کاخ سفید در اعلام نقض برجام از سوی ایران را فراهم آورد.
توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل مذاکراتی دشوار و طولانی بود که بدون احتساب سوابق ‏بحث با تروییکای اروپایی، دست کم از توافق نوامبر 2013 ژنو، به مدت حدود 20 ماه ادامه داشت تا سرانجام در 14 ژوییه ‏‏2015 (23 تیر 94) در وین به سرانجام رسید‎.

پربیننده ترین خبرها