لاریجانی خبر داد:

همکاری ایران و آفریقای جنوبی در زمینه مبارزه با تروریسم

همکاری ایران و آفریقای جنوبی در زمینه مبارزه با تروریسم
شنبه 11 شهريور 1396 - 13:57

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر همکاری ایران و آفریقای جنوبی در زمینه مبارزه با تروریسم، از مواضع این کشور در احقاق حق مردم مظلوم فلسطین تشکر و قدردانی کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی 

علی لاریجانی روز شنبه پس از دیدار خانم بالکا ام بته رییس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: امروز مذاکرات خوبی با رییس پارلمان آفریقای جنوبی داشتیم و در این مذاکرات زمینه های مختلف سرمایه گذاری میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در این دیدار سطوح تجاری مورد نظر روسای جمهوری دو کشور واصل و مورد بررسی قرار گرفت، خصوصا در مورد تولید انرژی برق گفت وگوهای خوبی انجام شد.
وی تصریح کرد: دو کشور در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی و حمل و نقل و سرمایه گذاری در این زمینه ها می توانند همکاری خوبی داشته باشند که این موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفت.
لاریجانی همچنین به همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و تبادل اطلاعات در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما در این ملاقات از مواضع خوب آفریقای جنوبی در احقاق حق مردم مظلوم فلسطین تشکر کردیم.
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که سفر رییس پارلمان آفریقای جنوبی و هیات همراه وی به ایران به گسترش روابط خصوصا روابط تجاری میان دو کشور بیانجامد.
لاریجانی روابط و همکاری های میان مجالس ایران و آفریقای جنوبی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما تا امروز ارتباط خوبی با کشور آفریقای جنوبی داشته ایم.
وی همچنین به سفر رییس جمهوری آفریقای جنوبی به ایران اشاره کرد و گفت: این سفر گشایش های زیادی در راستای روابط دو جانبه ایران و آفریقای جنوبی ایجاد کرد.

علاقمندی آفریقای جنوبی به عضویت ایران در گروه بریکس 
بالکا ام بته رییس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی نیز در این نشست خبری مشترک گفت: در سفری که رییس جمهوری آفریقای جنوبی به ایران داشت، موضوع الحاق ایران به گروه بریکس مطرح شد، در این راستا ما علاقه مند به عضویت ایران در این گروه هستیم و اعتقاد داریم با اضافه شدن اعضای جدید به این گروه ، رشد و توسعه بیشتری حاصل می شود.
وی افزود: ما با جمعیت 80 میلیونی ایران آشنا هستیم، موقعیت راهبردی و استراتژیک ایران را می شناسیم و می دانیم ایران در موضوعات مختلف از جمله آموزش توسعه یافته است از این رو می دانیم که عضویت ایران در بریکس می تواند تاثیرگذار باشد.
وی تاکید کرد: بسیار امیدوار هستیم پیش از پایان سال میلادی جاری، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران سفری به آفریقای جنوبی داشته باشد، همچنین امیدواریم که علی لاریجانی رییس مجلس نیز به زودی به آفریقای جنوبی سفر کند.
به گزارش ایرنا، بریکس نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است،بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و 28٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.
رئیس نمایندگان آفریقای جنوبی که صبح دیروز در رأس هیأتی پارلمانی وارد ایران شده است، پیش از دیدار با علی لاریجانی با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور دیدار کرد.
وی همچنین قرار است با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی دیدار کند.

پربیننده ترین خبرها