پاسخ ترکیه به اعتراض آلمان: چرا از کودتاچیان حمایت می کنید

پاسخ ترکیه به اعتراض آلمان: چرا از کودتاچیان حمایت می کنید
يکشنبه 12 شهريور 1396 - 09:08

وزیر خارجه ترکیه، موضع برلین در مورد دستگیری دو آلمانی ترک تبار را در ارتباط با کودتای نافرجام سال گذشته (15 جولای) در این کشور را محکوم کرد و گفت: اشخاص بازداشت شده تبعه ترکیه هستند.

 

العالم - ترکیه

چاووش اوغلو به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: هنگامیکه ما فردی را در رابطه با کودتا دستگیر می کنیم، با محکومیت از سوی آلمان مواجه می شویم، این اقدام چه سودی برای شما دارد؟ در حالیکه بازداشت شدگان در ارتباط با کودتای نافرجام در ترکیه دست دارند، یا آن را تایید کرده اند، چرا از این افراد حمایت می کنید؟

آناتولی اشاره ای به این موضوع که" بازداشت شدگان علاوه بر ملیت آلمان دارای گذرنامه ترکی نیز بودند" نکرده است.

اظهارات وزیر خارجه ترکیه در واکنش به موضع آلمان در محکومیت بازداشت دو آلمانی ترک تبار در فرودگاه آنتالیا در جنوب غربی ترکیه به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام در اواسط جولای 2016 صورت گرفت.

روز گذشته وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که دو تبعه آلمانی دیگر به دلایل سیاسی در فرودگاه آنتالیا دستگیر شده اند. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان دستگیر شدگان گذرنامه ترک نداشتند. دلایل این اقدام آنکارا هنوز دقیقا مشخص نیست.

"زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان در این باره اعلام کرد که ما هنوز نمی دانیم آن ها در عین ورود و یا خروج از ترکیه دستگیر شده اند. در مجموع تا به حال 55 تبعه آلمانی در زندان های ترکیه به سر می برند که دوازده نفر از آن ها از دلایل سیاسی دستگیر شده اند.

از سویی، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بعد از دستگیری دو تبعه آلمانی دیگر که برای تعطیلات به آنتالیای ترکیه رفته بودند واکنش قاطع در برابر آنکارا را اعلام کرد.

وی دستگیری دو تبعه آلمانی دیگر در ترکیه را محکوم کرده و اعلام کرد که در اکثر موارد این دستگیری ها هیچ پایه و اساس قانونی ندارد. بنابراین ما باید در اینجا به صورت قاطعانه واکنش نشان دهیم. دولت آلمان احتمالا سیاست خود در قبال ترکیه را مورد بازنگری قرار دهد.

مرکل در این باره گفت که دستگیری های اخیر هیچ تناسبی با اصول حاکمیت قانون ندارد. در این شرایط، مذاکرات درباره گسترش اتحادیه گمرکی بین اتحادیه اروپا و ترکیه مطرح نخواهد شد.

صدر اعظم آلمان همچنین انتقاد شدیدی به درخواست رئیس جمهور ترکیه از شهروندان ترک مقیم آلمان در این باره که به احزاب سوسیال دموکرات، دموکرات مسیحی و سبزها رای ندهند وارد کرده و گفت: شهروندان ما در این باره خود به تنهایی تصمیم می گیرند.

221

پربیننده ترین خبرها