اقدام ویژه گوگل استور برای ایرانی ها

اقدام ویژه گوگل استور برای ایرانی ها
يکشنبه 12 شهريور 1396 - 14:48

شهروندان بسیاری از کشورهای جهان به پلی استور یا همان فروشگاه مجازی اپلیکیشن های اندرویدی شرکت گوگل دسترسی دارند، اما برخی از کشورها از جمله ایران از دسترسی رسمی به آن بی بهره بودند، حالا گوگل شرایط را تغییر داده است.

العالم - فضای مجازی

شهروندان بسیاری از کشورهای جهان به پلی استور یا همان فروشگاه مجازی اپلیکیشن های اندرویدی شرکت گوگل دسترسی دارند، اما برخی از کشورها از جمله ایران از دسترسی رسمی به آن بی بهره بودند، حالا توسعه دهندگان پلتفرم اندروید می گویند گوگل نام کشورهای ایران، چین، کوبا، ماکائو، میانمار و سودان را هم به «کنسول توسعه دهندگان گوگل پلی» (Google Play Developer Console) افزوده است.

بدین ترتیب، توسعه دهندگان می توانند اپلیکیشن هایی که ساخته اند را در اختیار کاربران این کشورها نیز قرار دهند، در حالی که پیش از این چنین کاری میسر نبود.

در همین رابطه، فهرست کشورهایی که به گوگل پلی استور دسترسی دارند نیز به روز رسانی شده و نام ایران هم در این لیست دیده می شود، اگرچه فقط بخش دریافت اپلیکیشن های رایگان برای کاربران ایرانی باز شده است و امکان خرید اپلیکیشن یا پرداخت های درون برنامه ای وجود ندارد.

فعلاً فقط کاربران ماکائو به اپلیکیشن های تجاری دسترسی دارند

در کشور چین هم وضعیت همین طور است و کاربران نمی توانند خرید اپلیکیشن را از طریق گوگل پلی استور انجام دهند. گوگل در زمان انتشار برنامه در این کشورها، به توسعه دهندگان می گوید فقط در صورت رایگان بودن می توانند برنامه خود را در اختیار کاربران ایران، چین، میانمار، سودان و کوبا قرار دهند. در حال حاضر از این شش کشور، فقط ماکائو به دانلود اپلیکیشن های تجاری و پرداخت درون برنامه ای دسترسی دارد.

همان طور که می دانید فقدان دسترسی به پلی استور، باعث شده تا بسیاری از کاربران به منابع غیر معتبر برای دریافت اپلیکیشن روی بیاورند و با انواع خطرات امنیتی روبرو شوند. شاید گوگل با هدف کاهش این خطرات، درهای پلی استور را به روی این کشورها گشوده است.

از طرفی شاید این اقدام گوگل، پیش درآمدی بر ممنوع شدن نصب اپلیکیشن از منابع نامشخص در اندروید اوریو باشد که خبر خوبی برای توسعه دهندگان و کاربران داخلی نخواهد بود.

به هر حال در زمانی که اپل شمشیری را روی سر کسب و کار های ایرانی آویخته و اپلیکیشن های پر کاربرد را یکی پس از دیگری از استور حذف کرده، اقدام گوگل را می توان به فال نیک گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها