نگرانی از بحرانی تر شدن وضع مسلمانان روهينگيا

نگرانی از بحرانی تر شدن وضع مسلمانان روهينگيا
يکشنبه 12 شهريور 1396 - 17:09

تصاویر ماهواره ای که از میزان خرابی ها در مناطق مسلمان نشین استان راخین در میانمار، به نگرانی ها درباره وضع اقلیت مسلمان در این کشور افزوده است.

تصاویر ماهواره ای که در اختیار دیدبان حقوق بشر قرار گرفته است نشان می دهد روستای چن کاهالی تقریبا به طور کامل تخریب شده است و 700 خانه روستا به در آتش سوخته است.
فیل رابرتسون،مسئول بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر گفت، این عکس ها تنها یکی از 17 محلی را که تخریب و آتش زدن خانه ها روی داده است، نشان می دهد.
وی در عین حال تاکید کرد باید اجازه داد ناظران مستقل در محل حاضر شوند تا حقیقت مسلمانان روهینگیا که از خشونت در استان راخین به بنگلادش می گریزند، هدف عملیات ارتش را مجبور کردن آنها به ترک خانه هایشان توصیف کرده اند. 
تنها ظرف یک هفته گذشته، صدها تن از مسلمانان روهینگیا جان خود را در نتیجه این خشونت ها از دست داده اند و بیش از 2600 خانه در این مدت در استان راخین به اتش کشیده شده است. 
دولت میانمار، گروه موسوم به ارتش آزادی بخش اراکان روهینگیا را مسوول آتش زدن خانه ها می دانند اما آوارگان روهینگیا ارتش را مسئول آتش زدن خانه های خود می دانند تا از این طریق آنها را مجبور به ترک کشور کنند.
یکی از آنها گفت، ارتش همه چیز را نابود کرد، نیروهای ارتش پس از کشتن تعدادی از مسلمانان روهینگیا، خانه ها و مغازه های آنها را به آتش کشید، اکنون ما برای زنده ماندن مجبور به فرار هستیم.
عملیات ارتش میانمار، حدود 60 هزار روهینگیا را مجبور کرده است تا با به خطر انداختن جان خود، به اردوگاه آوارگان در بنگلادش فرار کنند. اگرچه همه آنها اینقدر خوش شانس نیستند تا خود را به این اردوگاه برسانند، جایی که صدها هزار پناهجو برای دهه ها است که در آنجا سکنی گزیده اند. ده ها تن از آنها جان خود را در این مسیر از دست داده اند.
بنا براعلام سازمان ملل متحد، 27 هزار پناهجو تلاش کرده اند خود را به خاک بنگلادش برسانند اما هزاران تن دیگر میان مرز میانمار و بنگلادش گیر افتاده اند چرا که مرزبانان این کشور مانع از ورود آنها می شوند.
سازمان های امدادرسان هشدار داده اند خطر ابتلا به بیماری یا مارهای سمی جان این پناهجویان را تهدید می کند. همزمان، برنامه جهانی غذا، برنامه ارسال غذا به استان بحران زده راخین را متوقف کرده است.
دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار خویشتنداری ارتش میانمار شد و درباره وقوع فاجعه انسانی در این کشور هشدار داد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، از سکوت جهان اسلام در برابر پاکسازی قومی در میانمار انتقاد کرد.
این اولین بار نیست که رنج انسانی تحت تعقیب ترین قوم جهان، به شرایط بحرانی می رسد، در ماه فوریه نیز کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ماه فوریه در گزارشی از سیاست سرکوب روهینگیاها در میانمار انتقاد کرد. بسیاری معتقدند اگر عاملان نسل کشی مسلمان در میانمار مجازات نشوند، اوضاع در استان راخین وخیم تر خواهد شد./ منبع: پرس تی وی
 

پربیننده ترین خبرها