سکوت عجیب فدراسیون جهانی نسبت به بدهی 120 هزار دلاری شطرنج ایران

سکوت عجیب فدراسیون جهانی نسبت به بدهی 120 هزار دلاری شطرنج ایران
دوشنبه 13 شهريور 1396 - 10:06

شطرنج ایران هنوز 120 هزار دلار از بدهی خود به فدراسیون جهانی را پرداخت نکرده است؛ با این حال فیده هیچ واکنشی مبنی بر اولتیماتوم، تعیین مهلت دوباره یا حتی تعلیق نداشته است.

العالم-ایران/ورزشی

 پرونده بدهی فدراسیون شطرنج ایران به فدراسیون جهانی بابت میزبانی مسابقات قهرمانی زنان جهان چند وقتی است از تب و تاب و پیگیری های اولیه فاصله گرفته، درحالیکه هنوز دو سوم بدهی شطرنج ایران به فیده پرداخت نشده و همین موضوع نگرانی ها بابت موقعیت فدراسیون ایران در فدراسیون جهانی و تعلیق احتمالی شطرنج کشورمان را زنده نگه داشته است. 

کلِ بدهی فدراسیون شطرنج به فیده ۱۸۰ هزار دلار بود که به خاطر آن شطرنج کشورمان دو بار تاکنون تعلیق را بیخ گوش خود دیده است. بار اول و در حالیکه سه ماه از اتمام مسابقات قهرمانی زنان جهان در تهران می گذشت، شطرنج ایران از سوی فیده تهدید به تعلیق شد. بعد از پادرمیانی محمدجعفر کامبوزیا نایب رئیس ایرانی فیده، این فدراسیون مهلت دو ماهه ای برای تسویه حساب فدراسیون ایران تعیین کرد. 

این مهلت در حالی به پایان رسید که هیچ بخشی از بدهی پرداخت نشده بود؛ همین مسئله دوباره بحث تعلیق شطرنج ایران را مطرح کرد و بعد از آن مهلتی که اینبار برای دو هفته به ایران داده شد. در این مهلت دوباره، فدراسیون با کمک وزارت ورزش یک سوم بدهی خود یعنی معادل ۶۰ هزار دلار را به حساب فیده واریز کرد. قرار بود مابقی بدهی در دو قسط ۶۰ هزار دلاری دیگر پرداخت شوداما تا به امروز این مهم محقق نشده  است. 

جالب اینکه فدراسیون جهانی شطرنج بعد از دریافت اولین قسط بدهی ۱۸۰ هزار دلاری ایران و در رابطه با پرداخت بخش باقی مانده آن، هیچ واکنش دیگری نداشته است. البته که مسئولان فدارسیون رایزنی هایی را برای گرفتن فرصت دوباره با فیده داشته اند به خصوص اینکه یکی از اسپانسرهای مسابقات زنان جهان قول هایی را برای تامین بودجه یکی از قسط ها داده بود. این اسپانسر اما با وجود همه وعده و وعیدها هنوز بدهی خود به فدراسیون را پرداخت نکرده تا مسئولان فدراسیون از آن برای کم کردن بدهی خود به فیده استفاده کنند.

در هر صورت یک ماه و نیم از واریز اولین قسط بدهی به حساب فدراسیون جهانی می گذرد، طی این مدت نه از طرف فدراسیون ایران مبلغ جدیدی بابت تسویه حساب در اختیار فیده قرار گرفت و نه فدراسیون جهانی واکنش تن دیگری مبنی بر اولتیماتوم، تعیین مهلت دوباره یا حتی تعلیق نسبت به بدهی به جامانده ایران داشت. همین سکوت فدراسیون جهانی عجیب است و حتی خطرناک!

به هر حال فدراسیون جهانی سه ماه پیش ایران را به خاطر ۱۸۰ هزار دلار تا آستانه تعلیق پیش برد، حالا همین فدراسیون کلا و البته به ظاهر بی خیالِ ماجرا شده است! قطعا فیده لَنگ ۶۰ هزار دلار نبوده که با دریافت آن، رویه اش را نسبت به شطرنج ایران تغییر داده باشد. البته «ایلیام ژینوف» رئیس روسی فیده به واسطه نایب رئیس ایرانی خود نگاه مثبتی به ایران دارد اما قائم مقام یهودی وی در موقعیت کاملا مخالف قرار دارد و می تواند در تصمیم گیری علیه شطرنج ایران تاثیر گذار باشد.

در هر صورت خوب است مسئولان فدراسیون شطرنج و حتی وزارت ورزش جدی تر از قبل پیگیر بدهی به فدراسیون جهانی و پرداخت آن باشند تا خطر تعلیق و تهدید شطرنج ایران برای همیشه برطرف شود نه اینکه هر روز در استرس و انتظار  اعلام رای فیده برای تعلیق بود. 

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها