سلاح جدید کره شمالی چیست؟!

سلاح جدید کره شمالی چیست؟!
دوشنبه 13 شهريور 1396 - 10:44

اعلام آزمایش موفقیت آمیز بمب هیدروژنی در کره شمالی، با واکنشها و پس لرزه های گسترده ای در دنیا همراه شد؛ سلاحی که این کشور سال گذشته نیز تأکید کرده بود به آن دست یافته است. 

العالم - آسیا
کره شمالی در نوامبر 2016 نخستین بار اعلام کرد که به تکنولوژی بمب هیدروژنی دست یافته است. 
موضوع جدید پس از آزمایش دیروز (یکشنبه) این است که کره شمالی تأکید کرده، به تکنولوژی استفاده از این بمب دست یافته است و می تواند آن را در کلاهک موشک بالستیک قاره پیما قرار دهد؛ موضوعی که بسیاری از کشورها آن را خطری برای خود تلقی کردند. 
پس از انتشار خبر آزمایش جدید کره شمالی، این سؤال در ذهن بسیاری از افراد به وجود آمد که بمب هیدروژنی چیست و چرا از بمب اتمی خطرناکتر است؟
بمب هیدروژنی برخلاف بمب اتمی با واکنش اورانیوم کار نمی کند، بلکه انرژی آن ابتدا از طریق فرایند شکافت هسته‌ای تامین می‌شود، و گرما ناشی از این انفجار باعث شروع فرایند همجوشی هسته‌ای استفاده می‌شود. به همین دلیل بمب‌های هیدروژنی انرژی بسیار بیشتری از بمب‌های هسته‌ای تک‌مرحله‌ای آزاد می‌کنند. این بمب‌ها از آن رو به «بمب هیدروژنی» معروف شده‌اند که فرایند همجوشی هسته‌ای با استفاده از هیدروژن انجام می‌شود.
بمب هیدروژنی در کنار داشتن قدرت ویرانگری بیشتر، پیامدهای جانبی کمتری دارد، زیرا پیامدهای جانبی و پرتوهای بمب اتمی تا سالها باقی می ماند ولی بمب هیدروژنی با وجود آنکه در چند ثانیه همه چیز را ویران می کند، پرتوافکنی های آن ادامه دار نیست. 
این بمب را نخستین بار آمریکا در سال 1952 آزمایش کرد و پس از آن شوروی در سال 1953 از آزمایش آن خبر داد. 
علاوه بر آمریکا و روسیه؛ انگلیس، فرانسه و چین بمب هیدروژنی در اختیار دارند، و گزارشها حاکی است رژیم صهیونیستی، هند و پاکستان نیز در کنار کره شمالی تکنولوژی تولید آن را دارند. 
ویرانگری بمب هیدروژنی 10 هزار برابر بیشتر از بمب اتمی معمولی است، یا به عبارت دقیقتر همان بمبی که آمریکا در جنگ جهانی دوم از آن در حمله به ژاپن استفاده کرد. 
روزنامه "النهار" لبنان به نقل از ایلی عید استاد فیزیک دانشگاه لبنان نوشت: ترکیب بمب هیدروژنی مهمترین وجه تفاوت آن با بمب اتمی است، بمب اتمی از اورانیوم که ماده ای سنگین است، ساخته شده. اما بمب هیدروژنی از عناصری بسیار سبک از مشتقات هیدروژن ساخته شده است. 
وی افزود: هر کیلو هیدروژن توانایی ویران کردن هر چیزی در مساحت 2 هزار کیلومتر مربع است. البته دستیابی به این مقدار هیدروژن بسیار دشوار است زیرا برای آن باید مقدار گرمای بسیار بالایی تولید کرد، اما دستیابی به یک کیلوگرم اورانیوم امکانپذیر است. 
عید تأکید کرد: بمب هیدروژنی آزمایش شده در کره شمالی می تواند هر چیزی را در مساحت 250 کیلومتر مربعی نابود کند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها