آمریکا خواهان برچیدن سلاح هسته‌ای کره‌شمالی نیست!

آمریکا خواهان برچیدن سلاح هسته‌ای کره‌شمالی نیست!
دوشنبه 13 شهريور 1396 - 18:37

رییس پیشین سیا تاکید کرد که واشنگتن، تنها خواهان محدود شدن و شفاف‌تر کردن برنامه هسته ای کره شمالی است.

العالم - آمریکا

رییس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در گفتگو با شبکه سی ان ان تأکید کرد: آمریکا سرانجام با کره شمالی گفتگو خواهد کرد، اما حقیقتِ غم‌انگیز این است که این گفتگوها برسر برچیدن برنامه هسته‌ای کره شمالی نخواهد بود، بلکه صرفاً برای محدودتر و شاید شفافتر کردن برنامه هسته ای این کشور خواهد بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، ژنرال مایکل هیدن، رییس سابق سازمان سیا و همچنین آژانس امنیت ملی آمریکا، در گفتگوی زنده با مجری این شبکه درباره هشدارهای اخیر آمریکا به کره شمالی گفت: من بسیار تحت تأثیر بیانیۀ بسیار قاطعانه، ولی محتاطانه و دقیقِ جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، در این خصوص قرار گرفتم. ماتیس که بعد از ظهر روز گذشته پس از ملاقات با رییس جمهور در کاخ سفید، در برابر خبرنگاران از لحنی بسیار قوی برای هشدار به کره شمالی استفاده کرد. این قابل توجه است که بیانیه ماتیس علیه تهدید کره شمالی بود، نه قابلیتهای کره شمالی.

به نظر من، ماتیس تلاش داشت به کره شمالی بفهماند که ما (آمریکا) مانع هرگونه تهدید قریب الوقوع از سوی کره شمالی خواهیم شد، ولی نمیخواهیم برای ممانعت از دستیابی کره شمالی به آن قابلیتهایی که بتواند با آن ما را تهدید کند، جنگی پیشگیرانه را آغاز کنیم. دست‌کم می توانیم بگوییم که آغاز جنگ پیشگیرانه علیه کره شمالی، فعلاً در سیاست آمریکا، جایی ندارد.

مجری گفت: وقتی ماتیس گزافه‌گویی می کند و لاف میزند که ما (آمریکا) قادریم یک کشور را کاملاً نابود کنیم، آنگاه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، نیز با لاف زدنهای متقابلِ خودش، به گزافه‌گویی های ما پاسخ خواهد داد.

هیدن جواب داد: اظهارات ماتیس بسیار قاطعانه ولی دقیق بود، که کمی با اظهارات قاطعانه، ولی غیردقیقِ رییس جمهور (ترامپ) تفاوت داشت. البته اظهارات احساساتی و غیردقیق ممکن است به خطرات بزرگی مانند آغاز جنگ منتهی شود. به نظر من، وزیر دفاع ماتیس تلاش داشت کره شمالی را به سادگی متقاعد سازد که ما (آمریکا) این گزینه را در اختیار داریم و مقامات کره شمالی نمیتوانند مطمئن باشند که ما هرگز از این گزینه - حتی تحت شرایط خاص - استفاده نخواهیم کرد، اما هدف اصلیِ ماتیس سوق دادن کره شمالی به سوی تلاشهای دیپلماتیک و مذاکرات بود.

هیدن اضافه کرد: ما سرانجام با کره شمالی مذاکره خواهیم کرد، ولی اکنون درباره شرایطی که این گفتگوها آغاز خواهد شد با کره شمالی اختلاف نظر داریم. با این حال، صادقانه باید بگویم: حقیقتِ غم‌انگیز این است که این گفتگوها درباره محدود سازی، کنترل و شاید شفافسازیِ بیش از پیشِ برنامه هسته‌ای کره شمالی - و نه برچیدن کامل برنامه هسته‌ای این کشور - خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها