آیا بحران کره، غول‌های بانکداری را فلج می‌کند؟

آیا بحران کره، غول‌های بانکداری را فلج می‌کند؟
سه شنبه 14 شهريور 1396 - 01:25

آمریکا ممکن است در روند مقابله با کره شمالی باعث فلج شدن بزرگترین بانک های دنیا شود.

العالم - آسیا

پایگاه شبکه خبری سی ان بی سی نوشت: در راستای اقدامات شدیدتر آمریکا علیه کره شمالی، امکان دارد بانک های بزرگ چینی نیز در لیست تحریم ها قرار بگیرند. این بانکها که به 4 غول معروف هستند بزرگترین وام دهندگان جهانی به شمار می آیند و دارایی هایشان از بانک هایی مانند جی پی مورگان چیس، و اچ اس بی سی بیشتر است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که در ارتباط با مساله کره شمالی تمامی راه ها به پکن ختم می شود و در نتیجه تحت فشار قرار دادن بانک های بزرگ این کشور می تواند راه حلی مناسب برای اعمال فشار موثر بر کشور سرکش کره شمالی باشد تا از آن طریق پیونگ یانگ وادار به متوقف کردن برنامه هسته ای اش بشود.

نشانه گرفتن بزرگترین وام دهندگان جهان، از دومین قطب اقتصاد دنیا ایده جدیدی نیست و شاید تنها راه برای حمله به چین به سبب کنترل نکردن پیونگ یانگ نباشد. همان طور که می دانیم برخی از بانک های چینی به کره شمالی کمک کرده اند تا تحریم های اقتصادی آمریکا را دور بزند.

اما بانک های بزرگ و اصلی چینی تا کنون از تیررس اقدامات تنبیهی آمریکا بیرون مانده بودند و تنها بانک های خرد و فرعی این کشور به سبب کمک رسانی به کره شمالی هدف تحریم های آمریکایی قرار گرفته بودند. اما این مساله ممکن است پس از ادعای کره شمالی در ارتباط با آزمایش موفقیت آمیز یک بمب هیدروژنی تغییر پیدا کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری در پاسخ به این اتفاق گفت: آمریکا در نظر دارد تا تمامی روابط تجاری با هر یک از کشورهایی را که با کره شمالی مراوده داشته اند به پایان برساند. در این راستا بر اساس گزارش های غیر رسمی استیو منوچین، وزیر خزارنه داری آمریکا کار بر روی تنظیم بسته جدید تحریمی را شروع کرده است.

چین اصلی ترین شریک تجاری کره شمالی است و 85 درصد از تجارت این کشور از طریق چین صورت می گیرد. در بیانیه ای که وزارت خزانه داری آمریکا در ماه اوت منتشر کرد، نهادهای بیشتری از چین در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفتند. منوچین در آن زمان اعلام کرد که وزارت خانه تحت فرمانش به اعمال فشار های بیشتری بر کره شمالی در جهت منزوی کردن این کشور از نظام مالی آمریکا اهتمام خواهد ورزید.

هر 4 بانک دولتی بزرگ چین در سال های اخیر حضور خود در آمریکا را گسترش داده اند و اکنون در داخل خاک این کشور به اعطای وام و تضمین اعتبار مالی برای مبادلات تجاری مشغول هستند.

 

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها