تراریخته قادر به تأمین غذای مردم آینده نیست

تراریخته قادر به تأمین غذای مردم آینده نیست
سه شنبه 14 شهريور 1396 - 10:38

براساس مطالعات دو دانشگاه معتبر در آمریکا تأمین غذای مردم جهان در دهه‌های آینده تنها با انجام کشاورزی پایدار امکان‌پذیر است و محصولات تراریخته این ظرفیت را ندارد.

العالم - ایران / علمی

به نقل از ارگانیک اوتوریتی، دو تحقیق جدید به اهمیت تداوم کشاورزی پایدار در جهان با پیش‌رو بودن تغییرات آب و هوایی و افزایش روزافزون جمیعت تأکید می‌کند.

براساس تحقیقی در دانشکده Macalester College  آمریکا، کشاورزی پایدار بهترین گزینه برای تغذیه جمعیت روبه رشد جهانی است.

این مسئله علی‌رغم قول‌هایی که توسط موافقان محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) برای تامین غذای مردم در آینده می‌دهند.

مطالعه دیگری در مرکز تحقیقات ماساچوست نشان می‌دهد که کشاورزی فعلی نقش مهمی در تغییرات آب و هوایی چرا که طی دو دهه اخیر بیشترین میزان جنگل‌زدایی در دنیا انجام شده است.

آخرین مطالعه که طی ژورنالی در نشریه «نشنال آکادمی اوساینز» منتشر شد نشان می‌دهد که در روش فعلی کشاورزی حجم زیادی از کربن خاک از دست می‌رود.

محققان دریافتند که حدود ۱۳۳ میلیارد تن کربن طی ۲۰۰ سال گذشته از سطح دو متری زمین به جو رفته است و سال به سال حجم این کربنی که خاک از دست می‌دهد روبه افزایش است و لخت شدن زمین از درختان باعث شده ۱۴۰ میلیارد تن کربن خاک در مدت زمان ۲۰۰ سال گذشته به جو برگردد.

در حالت طبیعی خاک باعث جذب کربن می‌شود که نه تنها خطر از دست رفتن مواد مغذی خاک را کم می‌کند بلکه باعث حفظ کربن در خاک شده و مانع از رفتن آن به جو زمین می‌شود.

ورود کربن به جو زمین که باعث تشکیل CO۲ می‌شود عاملی برای گرم شدن کره زمین است. 

در کشاورزی به اصطلاح مکانیزه امروزی، شخم‌زنی و پوشش ندادن سطح خاک باعث شده کربن بسیار زیادی از  خاک از دست برود.

جاناتان فندرمن دانشمند خاک‌شناسی و مؤلف این تحقیق اعلام کرد:‌ روند از دست دادن کربن خاک در حالت هشدار است. تغییر بسیار کوچک در حجم کربن خاک می‌تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد و زمانی که این کربن‌ها در جو زمین انباشته می‌شود شرایط وخیم‌تر می‌شود.

*محصولات تراریخته برای کشاورزان خرده‌پا جواب نمی‌دهد

مطالعه دومی که توسط پرفسور ویلیام جی انجام شده نشان می‌دهد که اگرچه تکنولوژی تولید محصولات تراریخته ممکن است شرایط و ابزاری برای مبارزه با کمبود مواد غذایی فراهم کند اما این تکنیک معمولاً هزینه تولید غذا را در کشورهای در حال توسعه به دلیل پیش‌نیازهایی که برای استاندارد بودن این نوع تولید در نظر می‌گیرد افزایش می‌دهد. در بسیاری از شرایط استانداردهایی که برای این روش در نظر می‌گیرند بسیار سخت‌ است.

موسلی با بیان اینکه این تکنولوژی باعث ایجاد خطر مالی بسیار زیادی در مزارع کوچک و محیط‌هایی با بارش‌های متغیر می‌شود، گفت: معمولاً موافقان محصولات تراریخته اغلب افزایش تولید را تحت شرایط‌ ایده‌ال دنبال می‌کنند در حالی که این شرایط ایده‌ال در کشاورزان خرده‌پا وجود ندارد.

این مطالعات تحقیقات قبلی نظیر مطالعه ژوئن سال گذشته که در پنل بین‌المللی کارشناسان سیستم غذایی پایدار مطرح شد را تأیید می‌کند و اشاره می‌کند که کشاورزی پایدار راه‌حل کلیدی برای رفع بحران گرسنگی جهان آینده است. 

این نظر همچنین در نظرات رئیس سازمان جهانی فائو نیز تأکید شده است. 

گرازینو داسیلوا در نشست بین‌المللی تحت عنوان تغییرات آب و هوایی و کشاورزی  به تغییر روش‌ها تأکید کرد و گفت که رویکرد جهانی باید به سمت کشاورزی پایدارتر پیش رود و تنها در این حالت است که می‌توان غذای جمعیت روبه فزون آینده را تأمین کرد.

در سال ۲۰۰۹ ملل متحد نوشت که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان ۲ برابر شده و به ۹ میلیارد نفر خواهد رسید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها