محکومیت گسترده خشونت علیه اقلیت مسلمان در میانمار

محکومیت گسترده خشونت علیه اقلیت مسلمان در میانمار
سه شنبه 14 شهريور 1396 - 15:58

اقدامات خشونت بار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار با محکومیت گسترده درسطح بین المللی مواجه شده است.

العالم آسیا

به گزارش منابع عربی، رجب طيب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، سکوت جامعه جهانی درقبال ظلم علیه اقلیت روهینگیا در میانمار را محکوم کرد و گفت که در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل که روز نوزدهم ماه جاری برگزار می شود، به شکل گسترده ، وضعیت مسلمانان در میانمار را مطرح خواهد کرد.

وی افزود که جهانیان درقبال جنایت ها علیه اقلیت روهنگیا درمیانمار سکوت کرده است.

منابع دیپلماتیک ترکیه اعلام کردند که مولود جاویش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ومحمد جواد ظريف همتای ایرانی خود، تلفنی درباره وضعیت اقلیت روهینگیا در مسلمانان و تجاوز وستم به آنان گفت و گو کردند.

قزاقستان نیز تعرض به مسلمانان در میانمار را محکوم کرد.

خیرت عبدالرحمانف وزیر امور خارجه قزاقستان درجمع خبرنگاران ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت مسلمانان در ایالت اراخین میانمار گفت که کشورش ، دولت میانمار را به همکاری با سازمان ملل و سازمان های بین المللی مانند همکاری اسلامی به منظور ارائه راه حلی برای وضعیت مسلمانان درمیانمار فرا خوانده است.

همچنین عبد الفتاح السيسی و ولاديمير پوتين رئیسان جمهوری مصر و روسیه نیز اقدامات خشونت بار علیه مسلمانان در میانمار را محکوم کردند و درباره ادامه این خشونت ها هشدار دادند وگفتند که ادامه این وضعیت به تشدید تنش ها و تغذیه تروریسم منجر خواهد شد.

السیسی و پوتین درحاشیه نشست گروه بریکس در شهر شیامین دراستان فوجیان چین از دولت میانمار خواستند که اقدامات لازم را برای توقف خشونت ها علیه مسلمانان انجام دهد.

پیش از این نیز، « رینتو مرسودی» وزیر امور خارجه اندونزی، راه حل انسانی شامل یک طرح پنج بندی را با هدف پایان دادن به بحران در منطقه اراکان درجنوب غرب میانمار که اکثر ساکنان آنرا مسلمانان تشکیل می دهند، پیشنهاد کرده بود.

وزیر خارجه اندونزی در طرح خود، خواهان تلاش برای بازگرداندن ثبات و پرهیز از توسل به خشونت و حمایت از همه شهروندان و دادن اجازه برای رساندن کمک ها به دست آنان شده است.

این طرح در نشست میان مرسودی و اونگ سان سو چی نخست وزیر میانمار در راستای تلاش های اندونزی برای ارائه راه حل برای این بحران مطرح شد.

همچنین جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ، اقدامات خشونت بار علیه اقلیت روهینگیا در میانمار را محکوم کرد.

عزت الرشق عضو دفتر سیاسی حماس گفت ادامه جنایات علیه مسلمانان روهینگیا را در سایه سکوت جامعه بین الملل و سهل انگاری مجامع عربی و اسلامی ، به شدت محکوم می کنیم.

همچنین جنبش توحید و اصلاح مغرب نیز از سازمان ملل خواست که دولت میانمار را برای توقف خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا و حمایت بین المللی از آنان تحت فشار قرار دهد.

جنبش توحید و اصلاح مغرب درنامه ای به انتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل ، جنایت های وحشیانه و اقدامات خشونت بار و کوچاندن اقلیت مسلمان روهنیگیا را با چراغ سبز و همکاری ارتش و پلیس میانمار محکوم کرد.

همچنین ، ملالا یوسف زی ، فعال پاکستانی برنده جایزه صلح سو چی، خواهان اتخاذ موضع جدی درقبال جنایات علیه اقلیت مسلمان در میانمار شد.

وی در بیانیه ای اعلام کرد در سال های اخیر، بارها این رفتارهای فاجعه بار و خفت بار با مسلمانان در میانمار را محکوم کرده ام و و همچنان از اونگ سان سو چی می خواهم که او نیز همین کار را انجام دهد.

همچنین 16 سازمان بشردوستانه آمریکایی و اروپایی در بیانیه ای مشترک، از دولت میانمار خواستند تا زمینه رساندن کمک های بشردوستانه به دست اهالی ایالت راخین را فراهم کند.

این سازمان ها که فعالیت شان چندی پیش متوقف شده بود، از اوضاع صدها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا که در راخین متضرر شده اند، ابراز نگرانی کردند.

درهمین ارتباط، صدها نفر از مردم اندونزی با تجمع مقابل سفارت میانمار در جاکارتا، ، عملیات نظامی نیروهای میانمار را که از حدود ده روز پیش علیه اقلیت روهینگا آغاز شده است، محکوم کردند.

همچنین مقامات جمهوری چچن با برگزاری تظاهرات مقابل مسجد مرکزی در گروزنی پایتخت این کشور، کشتار مسلمانان روهینگیا را محکوم کردند . به گفته مقامات، ده ها هزار نفر از مردم و نیز شخصیت های دینی و رمضان قدیروف رئیس جمهوری و اعضای دولت این کشورنیز درآن حضور داشتند.

215

 

پربیننده ترین خبرها