قاهره گزارش دیده بان حقوق بشر را دربارۀ شکنجه گری «سیاسی» دانست

قاهره گزارش دیده بان حقوق بشر را دربارۀ شکنجه گری «سیاسی» دانست
پنج‌شنبه 16 شهريور 1396 - 11:39

سخنگوی وزارت خارجه مصر گزارش اخیر دیده بان حقوق بشرعلیه قاهره را سیاسی دانست و رد کرد.

العالم - مصر

بر اساس گزارش روسیا الیوم، وزارت خارجه مصر گزارش های منتشر شده دیده بان حقوق بشر مبنی بر شکنجه زندانیان مصری توسط دولت این کشور را رد کرد.

در همین رابطه «احمد ابوزید» سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد: این گزارش ها حلقه ای از حملات این سازمان با زمینه سیاسی و جانبدارانه و در راستای منافع کشورهای حامی آن است. ما ادامه تلاش‌های ناامیدانه برای تخریب عامدانه انقلاب ژوئن و کودتای نظامی خواندن آن را در گزارشی که می‌بایست طبیعتاً صادقانه و غیرسیاسی باشد، محکوم می‌کنیم.

وی همچنین افزود: دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش خود حتی تلاش کرده که اوضاع حقوق بشر در مصر را با دوره قبل از انقلاب ژانویه (سرنگونی حسنی مبارک) مقایسه کند که این با هرگونه ارزیابی منصفانه از اوضاع مصر در تضاد است و بیانگر تلاش برای تحریک به خشونت و شعله‌ور کردن احساسات است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه در گزارشی 44صفحه‌ای درباره مصر اعلام کرد که از زمان سرنگونی محمد مرسی در 2013، رژیم مصر اقدام به شکنجه شدید زندانیان سیاسی می‌کند.

در این گزارش آمده است که افسران و نیروهای پلیس و بخش امنیت ملی مصر در دوران عبدالفتاح السیسی زندانیان سیاسی را شکنجه می‌کنند که این مسئله می‌تواند تا جنایت ضدانسانی پیش رود.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین در ادامه دادستان مصر را متهم کرد این نهاد قضایی توجهی به شکایت زندانیان به بدرفتاری عوامل امنیتی با آنها نمی‌کند.

محمد مرسی در 12 تیر ماه 1392 (سوم جولای 2013) با بیانیه فرماندهٔ ارتش مصر عبدالفتاح السیسی برکنار شد.

از زمان عزل مرسی از قدرت در سال 2013 میلادی، نیروهای پلیس و ارتش این کشور دست‌کم 1400 تظاهرات کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از 15 هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کرده‌اند.

تاکنون صدها نفر از هواداران مرسی در پرونده‌های گروهی به اعدام محکوم شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بی‌سابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است.

سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.

پربیننده ترین خبرها