ليبرمن از شرايط حماس برای تبادل اسرا انتقاد كرد

ليبرمن از شرايط حماس برای تبادل اسرا انتقاد كرد
شنبه 18 شهريور 1396 - 19:33

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از شرایط جنبش فلسطینی حماس برای تبادل اسرا با تل آویو به شدت انتقاد کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، اویگدور لیبرمن جنبش حماس را متهم کرد برای تبادل اسرا شرایطی را مطرح کرده است  که با واقعیت ها همخوانی ندارد. در مقابل جنبش حماس نیز با اصرار بر پایبندی به  شرایط مطرح شده ، تاکید کرد،  لازمه آغاز هرگونه مذاکره برای تبادل اسرا، آزادی آن دسته از اسرایی است که با گلعاد شالیت مبادله شده بودند اما اسرائیل بار دیگر آنان را بازداشت کرد.
به نظر می رسد اصرار حماس به کوتاه نیامدن از شرایط خود برای آغاز گفتگوها جهت تبادل اسرا و از طرفی اصرار اسرائیل به نپذیرفتن این شرایط موجب شده است تا طرح تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل با شرایط دشواری مواجه شود. اویگدورلیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل در واکتش به شرایط حماس، از رد  هرگونه شرایط مشابه با طرح تبادل اسرا با گلعاد شالیت خبر داده است.
ایاد القرا، سردبیر رورنامه فلسطین در این باره می گوید: اظهارات لیبرمن نمی تواند راه حلی برای این مشکل تلقی شود، نمی توان  آغاز یا حتی نتایج  گفتگوها در این زمینه را به سخنان لیبرمن پیوند زد.
لیبرمن در سخنانش، یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه را متهم کرده است که شرایطی را مطرح کرد که قابلیت اجرایی ندارد. پیتر مورر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در دیداری که  با تازگی با یحیی سنوار در غزه داشت  تاکید کرده بود اسرائیل به خوبی می داند بهای دستیابی به اطلاعات از  اسرای اسرائیلی چیست. 
حسان الدجنی تحلیلگر فلسطینی می گوید: لیبرمن می داند راهی جز گام نهادن در مسیر تبادل اسرا با گردان عزالدین قسام ندارد، اما گردان قسام در این زمینه جدی است. رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در دیدار با یحیی سنوار از او  خواسته بود تا با کسانی که اسرای اسرائیلی را در اختیار دارند صحبت کند اما سنوار به او گفت این کار بدون آنکه اسرائیل بهایی بپردازد ممکن نخواهد بود.
حماس برای تبادل اسرا عجله ای ندارد بلکه در تبلیغات رسانه ای خود همچنان پیگیر  سیاست فشار  بر خانواده های اسرای اسرائیلی است و در این مسیر  مقامات اسرائیلی را به بی توجهی به سرنوشت اسرا متهم می کند.
ابراهیم هدمون تحلیلگر فلسطینی معتقد است: اشغالگران اسرائیلی  در پی تکرار آنچه که در تبادل اسرا در توافقنامه شالیت رخ داده بود نیستند و اظهارات لیبرمن نیز همین را اثبات می کند در مقابل حماس راه صبر را در پیش خواهد گرفت تا کابینه  اسرائیل تغییر یابد و کابینه دیگری که خواستار آزادی اسراست جای آن را بگیرد و بهای آزادی اسرا را بپردازد.
اسرای اسرائیلی که حماس آنان را در اختیار دارد چهار نفرند، دو نظامی که در جنگ اخیر به اسارت در آمدند و دو غیر نظامی که پس از جنگ، وارد نوار غزه شده بودند. در هر حال حماس برای به بار نشستن طرحش، جنگ روانی را ضد اسرائیل آغاز کرده است تا کابینه اسرائیل را مجبور کند شرایط مورد نظرش را بپذیرد. این جنگ روانی هر روز با اطلاعات قطره چکانی حماس مبنی بر اینکه ممکن است اسرای اسرائیل در بند همچنان زنده باشند بیشتر می شود.

پربیننده ترین خبرها