مستندات جدید درباره نقش سفارت عربستان در عملیات تروریستی يازده سپتامبر آمریکا

مستندات جدید درباره نقش سفارت عربستان در عملیات تروریستی يازده سپتامبر آمریکا
يکشنبه 19 شهريور 1396 - 06:49

مستندات جدید حاکی از نقش پررنگ سفارت عربستان در حوادث یازده سپتامبر آمریکاست که در سال 2001 منجر به کشته شدن صدها نفر شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره عربی نشریه نیویورک پست دلایل جدیدی در خصوص احتمال دست داشتن سفارت سعودی در آمریکا در حملات یازده سپتامبر به دست آمده است. 
این دلایل جدید نشان می دهد که احتمالاً سفارت عربستان از شبیه سازی عملیات ربایش هواپیماها پشتیبانی مالی کرده است، این شبیه سازی را دو تن از کارکنان سفارت سعودی انجام دادند. همین مساله اتهام هایی را درخصوص دست داشتن برخی کارکنان سفارت سعودی در آمریکا و برخی از شهروندان مزدور این کشور، در مدیریت و اجرای این حملات نقش داشته اند، تقویت می کند. 
این منابع افزودند آزمایش ربایش هواپیما دو سال پیش از وقوع حملات یازده سپتامبر صورت گرفت و دو شهروند سعودی که عامل این اقدام بودند در پوشش دانشجو در عربستان حضور یافته بودند. اسناد نشان می دهد که سفارت سعودی هزینه سفر آنها را از شهر فنیکس به واشنگتن داده بود و این سفر شبیه سازی آنچیزی بود که در یازده سپتامبر رخ داد.
این دلایل جدید باعث شده است تا ساختار شکایت هایی که به دستگاه قضایی آمریکا داده شده تغییر کند.  
مراد هاشم خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در واشنگتن گفت: به دست آمدن این دلایل جدید که نیویورک پست از آن خبر داده است باعث می شود که دلایل وکلای خانواده های قربانیان حوادث یازده سپتامبر که تعداد آنها 1400 خانواده است تقویت شود. همچنین خواسته های آنها و دیدگاه های شان در خصوص نقش دولت عربستان در این حوادث تقویت می شود و نشان می دهد که عربستان تنها در پشتیبانی مالی این حملات نقش نداشته است بلکه بر اساس دلایل به دست آمده در زمینه سازی این حوادث نیز نقش ایفا کرده است. این مساله مدتی است که مورد توجه قرار گرفته و این اسناد و مدارک پیشتر تحویل دستگاه قضایی آمریکا شده است اما امروز توسط رسانه های مختلف آمریکا از آن پرده برداشته شده است. زمانی که رسانه های آمریکایی برای پرده برداری از این مساله برگزیده اند بسیار قابل توجه است و این پیام را در بر دارد که چنین اقدامی با هدفی خاص صورت می گیرد هدفی فراتر از فرارسیدن سالگرد حوادث یازده سپتامبر. در واقع با توجه به ابهام ها و شرایط کنونی که پیرامون دولت سعودی و دولت ترامپ وجود دارد این مطالب منتشر شده است.
محمد القضایین و حمدان الشلاوی دو شهروند سعودی که کارمند سفارت سعودی در آمریکا بودند و به عنوان دانشجو در ایالت آریزونای آمریکا به سر می بردند به فهرستی طولانی از اقدام های غیرقانونی متهم شدند. این دو تن تنها به تلاش برای آزمایش ربایش هواپیما که در سال 1999 منجر به بازداشت آنها و لغو پرواز مزبور شد نیستند بلکه در پرونده خود اتهام های دیگری نیز دارند. آنها پس از بازداشت در سال 1999 چندی بعد آزاد شدند، پس از آزادی این افراد دستگاه امنیتی آمریکا پی برد که یکی از آنها در افغانستان حضور داشته و دوره دیده است و با ربایندگان هواپیماهایی که درحوادث یازده سپتامبر به کار گرفته شد ارتباط داشته است. این دو در زمانی که در ایالت آریزونای آمریکا حضور داشتند با یکی از ربایندگان  هواپیماهای یازده سپتامبر ارتباط داشتند همچنین آنها با یکی از سران عربستانی سازمان القاعده مرتبط بودند. همچنین آنها به طور دائم با مسئولان عربستانی در تماس بودند. 
همچنین سفارت عربستان متهم است که از این دو نفر پشتیبانی مالی به عمل آورده است و برای سفر آنها از آریزونا به واشنگتن برای مشارکت در نشستی که در آن انور العولقی یکی از برجسته ترین سران سازمان القاعده شرکت داشت بلیط تهیه کردند.
 

پربیننده ترین خبرها