اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در آستانه

اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در آستانه
يکشنبه 19 شهريور 1396 - 09:59

اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی در حوزه علم و فناوری با حضور نمایندگان 24 کشور برای نخستین بار در «آستانه» قزاقستان برگزار می شود.

العالم- ایران/ سیاسی 

روحانی عصر روز گذشته در صدر هیاتی برای شرکت در این اجلاس وارد آستانه شد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تلاش برای تسهیل حضور شرکتهای دانش بنیان در حوزه کشورهای اسلامی و همگام کردن سران کشورها برای اجرای طرح های مشترک علمی را مهمترین دستاورد این اجلاس نامید.

ستاری گفت:جمهوری اسلامی ایران سال گذشته به لحاظ ارائه مقالات علمی در سطح جهانی رتبه نخست را به خود اختصاص داد و در بسیاری از فناوری های نوین همچون نانو بیوتکنولوژی و پزشکی با فاصله ای معنا دار از کشورهای اسلامی قرار دارد.

 

وی افزود: در این اجلاس سندی ده ساله تحت عنوان 2026 به تصویب اعضا خواهد رسید که مباحثی همچون تبادل دانشجو، ارتقای رتبه دانشگاهها، توسعه علوم جدید و اجرای مگا پروژهایی که اجرای آن از توان مالی و نیروی انسانی یک کشور خارج است گنجانده شده است.

معاون رییس جمهور خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود توان بالای علمی و توسعه شرکتهای دانش بنیان به ویژه در سالهای اخیر توفیق چندانی در تجاری سازی این دستاوردها نداشته است و لذا حرکت دادن شرکتهای دانش بنیان به سوی صادرات به بازار کشورهای اسلامی مهمترین هدف حضور در این اجلاس است.

 

وی افزود: دیدگاه های مشترک فرهنگی و مذهبی با کشورهای اسلامی زمینه بسیار خوبی را برای تولید مشترک نرم افزار و توسعه علوم جدید فراهم کرده است و امروز شرکتهای بسیار خوبی در ایران در زمینه نانو فعال هستند که هم اکنون به کشورهای پیشرفته صادرات دارند و براحتی می توانند در حوزه کشورهای اسلامی فعال شوند.

 

وی گفت: برگزاری این اجلاس  تغییر دیدگاه سران کشورهای اسلامی را در زمینه همکاری های علوم و فناوری فراهم می کند و این بزرگترین دستاورد این اجلاس خواهد بود. اما برپایی این اجلاس زمینه را برای برگزاری نشستی متشکل از برخی سران کشورهای اسلامی برای اتخاذ موضعی واحد در محکومیت جنایات ضد بشری بر علیه مسلمانان میانمار فراهم کرده است.

 

بررسی جنایات بر ضد مسلمانان میانمار در نخستین نشست کشورهای عضو اجلاس اسلامی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در گفتگو با خبرنگاران گفت: طی روزهای گذشته ارتباطات گسترده ای با وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی برقرار شد و مقرر شد تا در نخستین نشست کشورهای عضو اجلاس اسلامی جنایات بر ضد مسلمانان میانمار مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: بر همین اساس مقرر شد تا در فرصت اجلاس آستانه با وجود فشردگی برنامه سران شرکت کننده، جلسه مشترکی در این زمینه تشکیل شود.

وزیر امور خارجه در ادامه بیان کرد: کشور میزبان با پیشنهاد برخی از کشورهای شرکت کننده و ترکیه به عنوان رئیس اجلاس کشورهای اسلامی پیگیر تشکیل این جلسه هستند.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا پیگیر تشکیل این جلسه بود و تلاش خواهیم کرد تا موضع واحدی از سوی کشورهای اسلامی در قبال جنایات ضد بشری در قبال مسلمانان میانمار اتخاذ شود.

اما شب گذشته رئیس جمهور نخستین دیدار رسمی خود را در حاشیه این اجلاس با همتای ترک خود انجام داد.

دکتر روحانی در این دیدار ضمن تاکید بر اراده مقامات ایران و ترکیه بر توسعه روابط دوجانبه گفت: هر گونه تغییر در جغرافیا و مرزها، به معنی شروع تنشهای بزرگ و به ضرر ملتهای منطقه خواهد بود.

در این دیدار که در هتل محل اقامت آقای روحانی انجام شد دو طرف بر رایزنی ها برای کمک به مسلمانان میانمار تاکید کردند‌.

روحانی در این دیدار با اشاره به ارسال کمک های انسان دوستانه ایران برای مسلمانان آسیب دیده میانمار در آینده نزدیک، خواستار توقف سریع خشونتها و جنایت علیه مسلمانان روهینگیا و رسیدگی فوری به وضعیت آسیب دیدگان و پناهندگان شد.

طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم در این دیدار با اشاره به نقش تاثیرگذار دو کشور در  مبارزه مشترک با تروریسم تاکید کرد: باید به مسئولان میانمار برای توقف فوری خشونت ها هشدار جدی دهیم.

 

دیدار رئیس جمهور ایران با روسای جمهور ونزوئلا و جمهوری آذربایجان

رئیس جمهور ایران و روسای جمهور ونزوئلا و جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری دیدار و گفتگو کردند.

آقای روحانی صبح امروز پیش از شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری با همتایان آذربایجانی و ونزوئلایی خود دیدار و گفتگو کرد.

سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری و دیدار با رئیس جمهور قزاقستان از دیگر برنامه های دومین روز سفر آقای روحانی به قزاقستان است.

خبرگزاری صدا و سیما 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها