ایندیپندنت: انگلیس در چند سال اخیر 3.6 میلیارد پوند اسلحه به عربستان فروخته است

ایندیپندنت: انگلیس در چند سال اخیر 3.6 میلیارد پوند اسلحه به عربستان فروخته است
دوشنبه 20 شهريور 1396 - 09:57

به نوشته ایندیپندنت، دولت انگلیس متهم است به دولت‌های سرکوبگر سلاح می‌فروشد و برای آن‌ها فرش قرمز پهن می‌کند.

العالم - عربستان سعودی

به نقل از وبسایت روزنامه ایندیپندنت؛ درحالی که بزرگترین نمایشگاه اسلحه جهان به زودی در لندن فعالیت خود را آغاز می‌کند، گروه‌های حقوق بشری بر این نکته تأکید می‌کنند که دولت انگلیس از آغاز جنگ یمن، به عربستان 3.6 میلیارد پوند سلاح فروخته است.

بنا بر آخرین گزارش گروه «کنترل اسلحه» از سال 2015 و آغاز جنگ ویران‌گر یمن، انگلیس، فرانسه و آمریکا بزرگترین تأمین‌کنندگان سلاح عربستان بوده‌اند. این درحالی است که هزاران غیر نظامی– از جمله کودکان – در این درگیری‌ها مجروح شده اند.

«آکسفام» از انگلیس خواسته است فروش سلاح را فوراً متوقف و برای دستیابی به آتش‌بس تلاش کند. نمایشگاه بزرگ سلاح لندن در هفته جاری در «مرکز اکسل» برگزار می‌شود.

به نوشته ایندیپندنت، بسیاری از گروه‌های حامی صلح دولت انگلیس را به پهن کردن فرش قرمز برای مدعووین از دولت‌های سرکوبگر جهان – از جمله عربستان و بحرین -- متهم می‌کنند.

از ماه مارس سال 2015، حدود 13 هزار نفر در جنگ جنگ یمن جان خود را از دست داده اند و این وضع به ایجاد یک بحران انسانی بزرگ منجر شده است.

این درحالی است که «عفو بین‌الملل» نیز انگلیس را به نقض معاهده سازمان ملل برای کنترل تجارت جهانی اسلحه متهم کرده است. بنا بر اعلام این نهاد، انگلیس با ادامه فروش اسلحه در مناطقی که تهدید نقض حقوق بشر در آن‌ها به چشم می‌خورد، عملاً مسئولیت‌های خود را نادیده گرفته است.

بودجه سال 2017-18 انگلیس برای کمک به یمن 139 میلیون پوند است؛ درحالی که عفو بین‌الملل آن را در قیاس با میلیاردها دلاری که از محل فروش سلاح به دولت‌های سرکوبگر نصیب دولت انگلیس می‌شود، یک "نقض شرم‌آور" خوانده است.

«لین مالوف،» قائم‌مقام مدیر پژوهش دفتر عفو بین‌الملل در بیروت در این خصوص می‌گوید: " آمریکا و انگلیس در حال دامن زدن به موارد نقض آشکار قوانین که باعث بروز آسیب جدی به غیرنظامیان میشوند هستند، و فروش چندین میلیاردی سلاح به عربستان بر تلاش‌های بشردوستانه آن‌ها سایه افکنده است... سلاح‌هایی که در گذشته به وسیله دولت‌هایی نظیر آمریکا و انگلیس تأمین شده است، به تشدید یک بحران انسانی بزرگ دامن زده است. این دولت‌ها به تأیید فروش سلاح می‌پردازند و همزمان می‌کوشند برای کاهش پیامدهای بحرانی که خودشان به ایجاد آن دامن زده اند، به ارسال کمک بپردازند. غیرنظامیان یمنی همچنان بهای فروش ریاکارانه سلاح را می‌پردازند."

پربیننده ترین خبرها