سخنگوی وزارت خارجه درنشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد:

محکومیت جنایات علیه مسلمانان میانمار/ پاسخ به اظهارات ضد ایرانی ترامپ

محکومیت جنایات علیه مسلمانان میانمار/ پاسخ به اظهارات ضد ایرانی ترامپ
دوشنبه 20 شهريور 1396 - 11:28

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود، جنایات میانمار و تضییع حقوق مسلمانان را در این کشور که در مقابل چشمان جهانیان و با سکوت آن ها صورت می گیرد، محکوم کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

بهرام قاسمی همچنین با ابراز همدردی با طوفان زدگان در آمریکا در مورد برجام بدون آمریکا هم تاکید کرد: همه این ها گمانه زنی است و باید صبر کرد و دید که هیات عالی نظارت بر برجام چه تصمیمی می گیرد.

گفت وگوی ظریف با وزیر خارجه پاکستان
قاسمی اعلام کرد: وزیرخارجه پاکستان از ساعت ۱۰:۳۰ مذاکرات خود با ظریف را آغاز کرده و در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی و فرهنگی و مرزی طرفین به گفتگو می پردازند و وی امروز در ایران سه گفت و گو خواهد داشت.

پاسخ قاسمی به اظهارات ترامپ

وی در مورد اظهارات ترامپ علیه ایران گفت: بحث نفوذ ایران در منطقه بحثی طبیعی است. فرهنگ و تمدن در اسارات جغرافیا قرار نمي گيرد .این اظهارات همان سیاست های غلطی است که میخواهند در جهت تخلیه خزانه کشورهای منطقه انجام می شود.

قاسمی در مورد بازی تیم های ملی فوتبال ایران و سوریه و حرف و حدیث های مطرح شده ،گفت: موافق ارتباط موضوع ورزش با سیاست نیستم .این بحث تا جایی که من اطلاع دارم با واقعیت منطبق نیست.

مواضع ایران در حمایت از تمامیت ارضی عراق 

وی در واکنش به مذاکرات اربیل و بغداد عنوان کرد: ما همواره علاقه مند بوده ایم این مذاکرات به نتیجه برسد و مواضع خودمان را در مورد تمامیت ارضی عراق اعلام کرده ایم و امیدواریم در مورد مسائل منطقه از عقل و درایت بیشتری بهره مند شوند.

کشوری که برجام را نقض کند باید تاوان آن را بدهد

قاسمی در مورد ادامه برجام با توجه به اظهارات صالحی اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست که با قطعنامه 2231 مورد تایید قرار گرفته. بقای برجام منوط به رعایت تمامی تعهدات از سوی تمام طرفین است و در صورتی که کشوری تعهدات خود را به هر دلیلی انجام ندهد باید تاوان عدم اجرای تعهدات خود را پرداخت کند. ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود البته در مقابل نقض برجام از سوی دیگری تحمل نخواهد کرد.

با نقض برجام روبرو شویم اقدام جدی خواهیم کرد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما نهایتا شرایط را در هیات عالی نظارت بر برجام بررسی می کنیم و این هیات برای تمام شرایط برنامه ریزی کرده و اگر با نقض برجام روبرو شویم اقدامات جدی انجام خواهیم داد.

با شبکه مافیا و بازار سیاه صدور روادید برخورد خوهیم کرد

وی در مورد عدم ارایه ویزا از سوی برخی کشورهای اروپایی اعلام کرد: وزارت خارجه در خصوص این که سفارتخانه، خدمات کنسولی خود یا بخشی از آن را به شرکت های خصوصی داخلی واگذار کند، مشکلی ندارد. اصل داشتن دفاتری در خارج از سفارتخانه ها مشکل ما نیست. مشکل همان شبکه های مافیایی است که بازار سیاه صدور روادید را ایجاد کردند. ما در حال پیگیری هستیم و جلساتی با نهادهای ذی ربط داشتیم و از طریق سیستم قضایی اقدام خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم اینگونه برخوردهای ناروا انجام دهند.

ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی/ تغییرات اساسی در وزارت خارجه 

قاسمی در مورد تغییرات در وزارت خارجه گفت: این تغییرات بی سابقه است. کار بزرگی طراحی شده است. بعد از امضای امور استخدامی فرصت داریم تا بخش تاپ چارت را به سامان برسانیم. بخش دوم این چارت هفته گذشته تکمیل شد و منتظر هستیم به تصویب برسد. در چارت جدید معاونت دیپلماسی اقتصادی وجود دارد که طراحی شده که امیدواریم بتوان گام های بیشتری در جهت این مهم فراهم کنیم. معاونت های منطقه ای از میان خواهد رفت و یک معاونت اقتصادی و یک معاونت سیاسی خواهیم داشت. ادارات کل از وظایف گسترده تری برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) نیز خاطرنشان کرد، هدف گزاری لازم برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم انجام شده و ادامه دارد. امیدواریم امسال با شرایط بهتری در خدمت زوار ایرانی باشیم .

نشست آستانه شش

قاسمی در مورد ادامه مذاکرات صلح سوریه در نشست آستانه شش گفت: در حال پیگیری مسایل آستانه پنج هستیم. امیدواریم مباحث باقی مانده بتواند در اجلاس ششم نهایی شود و نیروهای ناظر برای نقاط کاهش تنش مشخص و این روند اجرایی شود.

موضوع مدارس ایرانی در امارات، سیاسی نیست 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد پلمپ مدارس ایرانی در شارجه و ابوظبی بیان کرد: این موضوع را سیاسی نمی بینم .یکی دوسال هست برخی موضوعات فنی وجود داشته از جمله مربوط به ساختمان، کتاب ها و چگونگی مدیریت با توجه به قوانین این کشور. امیدوارم با توجه به مذاکرات روزهای گذشته طرفین بتوانند تفاهمات لازم را داشته باشند و مدرسه شارجه که ظاهرا تعطیل شده آغاز به کار کند و طبق اطلاع بنده مدرسه ابوظبی به کار خود ادامه می دهد.

دیدار روحانی و اردوغان/روند صعودی تعاملات ایران و ترکیه 

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد سفر روحانی به قزاقستان و دیدار با اردوغان توضیح داد؛ نوع تعاملاتی که بین دو کشور وجود داشته یک روند صعودی پیدا کرده است. این فضای جدید سبب شده ما بتوانیم با هم افزایی در موضوعات مختلف اقدامات بهینه تری در جهت ثبات منطقه داشته باشیم. در ماه های آینده این تبادلات با شدت و قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با توجه به سالگرد واقعه 11 سپتامبر و انتشار اسناد جدید گفت: اتفاق مهمی که در امریکا افتاد و کشور مشخصی را متهم به دخالت کردند تا حدی به دلایل همان تجارت رایج در ایالات متحده، خود را کمرنگ نشان می دهد. امیدوارم به آنچه به اثبات رسیده عمل کنند.

وضعیت موجود در شبه جزیره کره خطرناک است

وی در مورد سفر فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن گفت: رفت و آمدها و تبادل افکار بین تهران و توکیو وجود داشته و خواهد داشت. قطعا بحران در شبه جزیره کره یکی از موضوعات بوده و اینکه طرف ژاپنی در این خصوص خواسته ای از ایران داشته بنده اطلاعی ندارم. وضعیت موجود در شبه جزیره وضعیت خطرناک و جدیدی است و نگرانی ها را در سطح وسیعی در جهان افزوده است. آنچه که رسانه ها بدان اشاره کردند در مورد همکاری ایران و کره شمالی گفتاری نسنجيده است و ما هیچگونه همکاری در مورد این مباحث نداشته ایم.

مردم افغانستان نیازی به تصمیمات آمریکا ندارند

سخنگوی وزارت خارجه، در خصوص تصمیمات جدید آمریکا در افغانستان تصریح کرد: افغانستان نیاز به هیچ تصمیم نظامی ندارد و کسانی که علاقه مند به آینده مردم این کشور هستند باید دخالت های خود را در این کشور کاهش و اجازه دهند آن ها برای آینده خود تصمیم گیری کنند.

دولت میانمار اجازه ارسال کمک های انسانی را نمی دهد

قاسمی در مورد رایزنی ها با ميانمار گفت: سفارت ما در تایلند با شدت گرفتن بحران در ميانمار تلاش های وسیعی را آعاز کرد برای اعزام یک هیأت و کمک ها که متاسفانه دولت ميانمار تا این لحظه مجوزی صادر نکرده است و البته با دیگر کشورها هم همین رفتار شده است. ما در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم محموله های کمک های انسانی را به دست آنها برسانیم.
هیاتی اما در بنگلادش مستقر شده تا از طریق آنجا کمک هایی را برای مسلمانان آسیب دیده روهینگیا ارسال کند.

زمان فرا رسیدن گفت وگوی تهران ـ ریاض/ خودشیفتگی وزیر خارجه سعودی  

وی در پاسخ به خبرنگار الجزیره در مورد اینکه آیا زمان گفت وگوی تهران ـ ریاض رسیده یا خیر؟ گفت: همه چیز ممکن است. در خصوص تبادل هیت ها صرفا در چارچوب بازدید از امکان است که فکر می کنم در هفته های آتی این اقدام به اجرا گذاشته شود.

قاسمی در مورد سخنان وزیر خارجه عربستان علیه ایران گفت: فکر می کنم وی دچار خودشیفتگی مجدد شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه راجع به وضعیت سرباز ربوده شده در میرجاوه نیز اعلام کرد: پرونده مفتوح است و پیگیری ها در این زمینه ادامه دارد.

تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران

وی در مورد تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: سیاست های این رژیم مشخص است و همواره باید یک دشمن فرضی داشته باشد و نباید به آنها توجهی کرد و جدی شان گرفت.

ظریف به نیویورک سفر می کند

قاسمی در مورد سفر ظریف به نیویورک اعلام کرد: این سفر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به زودی انجام خواهد شد. وزارت خارجه در این خصوص در حال برنامه ریزی برای ملاقات های ظریف در این سفر است. در خصوص موضوع دیدارها نیز در مورد هر دیدار این امکان وجود دارد که در مورد  مسایل مربوط به برجام گفتگو شود.

سیاست های آمریکا جهان را با دشواری روبرو کرده/ بدعهدی آنها مختص برجام نیست

وی در مورد فضا سازی های آمریکا در روند برجام و مقابله ایران گفت: آمریکا با بدعهدی های خود سعی کرده ایران را از موفقیت های برجام محروم کند که موفق نبوده است. این نوسانات الزما در مورد برجام نیست. سیاست های آنها جهان را نیز با دشواری های روبرو کرده است.

پربیننده ترین خبرها