دیروالزور دیروز و امروز به روایت دوربین العالم+ویدئو

دوشنبه 20 شهريور 1396 - 22:43

خبرنگار شبکه خبری العالم در ادامه حضور در قلب رویدادهای مربوط به نبرد برای آزادسازی مناطق مختلف سوریه از دست تروریست ها، این بار برای تهیه گزارشی درباره اوضاع شهر تحت محاصره دیرالزور به میان مردم آن رفت که افزون برسه سال در سخت ترین شرایط با حملات گسترده تروریست های داعش مقابله کردند.

العالم - سوریه

به گزارش خبرنگار شبکه العالم مردم در شهر دیرالزور در شرق سوریه روزها، هفته ها و ماههای طولانی در زندانی بزرگ زندگی می کردند که از هر سو در محاصره تروریست های وحشی داعشی قرارداشت. رفتن به این شهر کاری خطرناک بود. همچنین رودخانه فرات منشأ خیر و برکت برای مردم این شهر نبود زیرا تروریست ها این رودخانه را به مایۀ دردسر و ترس آنها تبدیل کرده اند. برای رفتن به دیرالزور باید با هواپیمای نظامی بیش از 200 کیلومتر را از مبدأ فرودگاه قامشلی یا 300 کیلومتر را از مبدأ فرودگاه حماه پیمود تا به این شهر که گویا جهانی دیگر است ، رسید.

برای دسترسی به این منطقه تحت محاصره دشواری های فراوانی وجود دارد، بالگردهایی که به سمت منطقه حرکت می کنند،  هر از گاهی به زمین می نشینند تا از حملات تروریست ها در امان بمانند و آسیبی نبینند.

اندکی درنگ کردن در جائی که بالگرد به زمین می نشیند، برای پی بردن به شدت و حدت محاصره دیرالزور کفایت می کند.

هواپیماهائی عازم دیرالزورهم مقداری مواد غذائی و دارو و نیازهای فوری مردم دیرالزور را بر مناطق تحت محاصره فرومی ریزند.

با گذشت صدها روز از محاصره تروریست ها در مناطق این شهر تحت محاصره دیرالزور چیزی که به دغدغه مردم تبدیل شده است ، قیمت اجناس و حفظ جان خود از گلوله ها و موشک های داعش است. نیروهای ارتش در ده ها نقطه دیرالزور برای جلوگیری از نزدیک شدن تروریست های داعش به شهر مستقر شده اند.

مردم شهر دیرالزور به علت تداوم محاصره از بحران اقتصادی و کمبود مواد غذائی رنج می برند. داعش از چند سال پیش شهر دیرالزور را محاصره کرده است و هیچ کسی نَه می تواند از این شهر بیرون برود و نَه داخل آن بشود.

اما مقاومت و ایستادگی مردم و نیروهای ارتش سوریه که در شهر حضور داشتند و حملات ارتش و همپیمانان آن از خارج از منطقه تحت محاصره نتیجه داد و با ورود نیروهای ارتش سوریه به فرودگاه نظامی دیرالزور محاصره سه ساله این فرودگاه و محله‌های هرابش و الطحطوح عملا از روز سه شنبه چهاردهم شهریور ماه شکسته شد و نخستین یگان‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در ا ین روز وارد محل استقرار تیپ ۱۳۷ در غرب شهر دیرالزور شدند.

با ورود این نیروها، محاصره محله‌های غربی و شمال غربی دیرالزور از جمله جنینه، الرشدیه، میشیه، جمعیه الزهور ومحل تیپ ۱۳۷ شکسته شد.

استان دیرالزور به جز مرکز استان واقع در شرق سوریه، 14 ژوئیه سال 2014 به اشغال داعش در آمد. از آن زمان بیش از 65 هزار غیرنظامی که نیمی از آنان زن و کودک هستند، در محاصره داعش قرار داشتند و اکثر کمک‌های اساسی با هواپیما و از طریق آسمان برای آنان ارسال می‌شد.

اکنون پیروزی نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن در شکستن محاصره دیرالزور بزرگ‌ترین دستاورد نظامی ارتش در سه سال اخیر و شکستی سنگین و ویرانگر برای گروه تروریستی داعش ارزیابی شده است.

اهمیت راهبردی این پیروزی در حدی است که کارشناسان تاکید می کنند نبرد با تروریسم در سوریه در آستانه پایان یافتن قرار دارد.

استان دیرالزور در شرق سوریه در مرز این کشور با عراق و شهر دیرالزور در کرانه رود فرات واقع شده است.

214

پربیننده ترین خبرها